Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Pracujeme s násobky a děliteli Autor: Mgr.Ivana Popelková VY_32_INOVACE_3_2_3
2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Ivana Popelková VY_32_INOVACE_3_2_3 Zpracovala : Mgr.Ivana Popelková
3 Rozhodni, zda platí daná tvrzení, pokud ano, klikni na A, pokud ne, klikni na N: 1. Číslo 28 je sedminásobek čísla 4 2. Číslo 120 je násobek čísla Číslo 6 je dělitelem čísla Číslo 11 je dělitelem čísla Číslo 8 je dělitelem čísla Číslo 180 je dvacetinásobek čísla Číslo 560 je osmdesátinásobek čísla 70 AN AN AN AN A N A N AN / / / / / / /
4 N Á S O B E K 1. A 2. N 3. N 4. A 5. A 6. N 7. N
5 Doplň slova dělitelem nebo násobkem tak, aby daná tvrzení byla pravdivá: 1. Číslo 9 je dělitelem čísla Číslo 9 je násobkem čísla 3 3. Číslo 16 není dělitelem čísla 4 4. Číslo 16 je násobkem čísla 8 5. Číslo 100 je násobkem čísla Číslo 100 není násobkem čísla Číslo 63 není dělitelem čísla 7
6 1.Najdi všechna čísla větší než 20 a menší než 40, která mají pouze samozřejmé dělitele. 2.Vypiš všechny dělitele čísla, které je polovinou součtu všech výše hledaných čísel , 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30, 60
7 Čím by mohla být zajímavá čísla, která vzniknou jako: 1. součet patnáctinásobku čísla 20 a pětinásobku čísla rozdíl čtyřnásobku čísla 25 a šestinásobku čísla 8 3. rozdíl pětinásobku čísla 18 a trojnásobku čísla součet třicetinásobku čísla 40 a šestnáctinásobku čísla 50
8 365 počet dní v nepřestupném kalendářním roce 52 počet týdnů v roce 12 počet měsíců v roce ?
9 Z čísel 1,2,3,4,5,8,12,20,32,48,60,100 vypiš všechna ta, pro která platí: 1. jsou děliteli čísla jsou násobky čísla 4 2. jsou násobky čísla jsou děliteli čísla 48 1,2,4,5,20 20,60,100 4,8,12,20,32,48,60, 100 1,2,3,4,8,12,48
10 Ve třídě je 16 děvčat a 14 chlapců. Určete, zda je možné seřadit všechny žáky do: a/ dvojic, b/ trojic, c/ čtveřic, d/ pětic, e/ šestic? V pondělí chyběly 2 dívky a 1 chlapec. Kolika způsoby lze děti rozdělit do družstev, aby nikdo nepřebýval? A ANA A Dvěma – po trojicích nebo po devíti
11 Á
12 D
13 Í
14 O
15 M
16 K
17 E
18 P
19 B
20 A
21 L
22 N
23 R
24 S
25 Téma sady: Dělitelnost přirozených čísel Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematický okruh: Dělitel a násobek Anotace: Jedná se o materiál zaměřený na procvičení nového učiva. Autorka:Ivana Popelková Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Pracujeme s násobky a děliteli Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák určí násobky a dělitele čísel, pracuje s textem, využívá nové pojmy ve slovních úlohách, pracuje s textem. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: násobek, dělitel Druh učebního materiálu:prezentace Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:II.stupeň ZŠ, nižší gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina:11 let Pokyny pro práci s materiálem: Pracovní materiál je určen pro žáky primy gymnázia. V rámci opakování jej lze použít i v jiných ročnících.. Lze jej využít pro chybějící žáky. Žáci si procvičí určování nových pojmů, pracují s nimi v textu. V první úloze jsou použity hypertextové odkazy, návrat k úloze se provede kliknutím na dané písmeno, správným řešením se získá tajenka. Řešení úloh se objeví stisknutím klávesy enter.