Michail Alexandrovič Šolochov. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrita bezúhonnost
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Světová literatura po 1. světové válce
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
Svatý syn, přišel na svět, provázel lid, třicet tři let ač ještě mlád, ač plný sil, kříž smrti mé zakusil, zakusil. Ref.: němý jak Beránek šel vstříc smrti.
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Mgr. Michal Oblouk SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ.
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
1. světová válka ( ).
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_07.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
1. Svěřím své břímě Pánu svému, | duše své vypovím mu žal. | Vždyť, by sňal ze mne hříchu tíži, | cestou kříže se ubíral. | Na prsou jeho složím svou hlavu,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO… (2.TES. 3,1)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literatura na počátku 20.století
Když maminka jednoho dne večer chystala večeři,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA FRANZ KAFKA
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Michail Šolochov (1905 – 1984).
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Francis Scott Fitzgerald. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_17_Francis.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaroslav Hašek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: 3/II Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Bulharský lev 30. června 1917 vstupuje Řecko do války proti Bulharsku a jeho spojencům. Pro bulharského velitele Zhostova přichází životní šance….
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Jaroslav Foglar * Český spisovatel literatury pro mládež
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
SSSR mezi světovými válkami
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Michail Alexandrovič Šolochov

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_18_Michail Alexandrovič Šolochov TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová

Anotace Materiál slouží k výuce o spisovateli M. A. Šolochovovi a práci s jeho texty. K odkrytí správných odpovědí k textu jsou použity animace počátku (vklínit) Materiál je doplněn o hypertextový odkaz na video ukázku z Tichého Donu Prezentace je doprovázena studentským referátem na základě četby knihy Osud člověka

Život 1905 – 1984 Pocházel z kraje na Donu, jemuž věnoval značnou část své tvorby (občanská válka atd.) 1922 odešel do Moskvy Vstoupil do Komunistické strany, byl členem vedení Svazu sovětských spisovatelů Byl také poslancem 1960 mu byla udělena Leninova cena 1965 získal Nobelovu cenu za celoživotní dílo Obr. 1 Zajímavosti: -Už od r se stěhuje do vesnice Vjošenskaja na Donu, kde prožije zbytek života - za 2. sv. v. byl válečným dopisovatelem novin Pravda Zajímavosti: -Už od r se stěhuje do vesnice Vjošenskaja na Donu, kde prožije zbytek života - za 2. sv. v. byl válečným dopisovatelem novin Pravda

Dílo Jeho prvotinami byly drsně realistické až naturalistické povídky z období občanské války na Donu: ◦ Donské povídky ◦ Azurová step Proslavil se 4dílným románem Tichý Don: ◦ Život donských kozáků během 1912 – 1922 ◦ Hl. hrdina = Grigorij Melechov – váhá mezi kozáckými tradicemi a touhou po revoluci ◦ Tragédie člověka, na něhož doléhají dějiny Obr. 2 - Román Tichý Don ceněn díky šíři záběru, vystihnutí psychologie davu - střet názoru bílých a rudých - Román Tichý Don ceněn díky šíři záběru, vystihnutí psychologie davu - střet názoru bílých a rudých Video

Ukázka Tichý Don Sto sáhů od říčky Grigorij dohonil šedého koně, cválajícího dlouhými skoky a vyrovnávaje se s ním, vykřikl: „Sehni se Ksjušo! Sehni se níž!" Axiňja přitahovala uzdu a naklánějíc se dozadu, klesala na stranu, Grigorij ji musel podepřít, aby se nezřítila s koně. „Jsi raněna? Kam tě zasáhli?! Mluv přece...!"chraptivě vykřikl Grigorij. Mlčela a stále s větší tíhou naléhala na jeho rámě. Grigorij ji zády tiskl k sobě a lapaje po dechu šeptal: „Propánaboha! Aspoň slůvko! Co je s tebou?" Ani slůvko ani sten však neuslyšel z úst mlčící Axiňji. Dvě versty za vsí Frigorii prudce odbočil z cesty, zajel ke strži, seskočil s koně, vzal Axiňju do náruče a opatrně ji položil na zem. Svlékl jí teplou kazajku, roztrhl na prsou lehkou kartounovou blůzku a košili, nahmatal ránu. Střela zasáhla Axiňju do levé lopatky, rozdrtila kost, šikmo prolétla hrudníkem a vyšla pod pravou klíční kostí. Zkrvavenýma, třesoucíma se rukama vytáhl Grigorij z torny u sedla svou čistou košili s obvazem. Nadzdvihl Axiňju, opřel jí záda o své koleno a začal obvazovat ránu, marně se pokoušeje zastavit tryskající krev na prsou. Útržky košile a obvaz rychle černaly a promokaly. Krev vytékala i z Axiňjiných otevřených úst, klokotala a bublala jí v hrdle. A najednou si Grigorij, ztuhlý zděšením, uvědomil, že je všemu konec, že to nejstrašnější, co ho mohlo potkat v životě, se již stalo...

Otázky 1. Popište situaci z ukázky. ◦ Grigorij se svou milenkou narazili na hlídku, které se pokusili ujet, ona je ale střelena a nepřežije 2. Charakteristika hl. postavy z ukázky. ◦ Zoufale se snaží zachránit Axiňju, nemůže uvěřit, že je mrtvá, do poslední chvíle ošetřuje její zranění, má strach 3. Jazykové a stylotvorné prostředky: ◦ Spisovný jazyk, přímá řeč, větné ekvivalenty, zvolací věty, apoziopeze, kumulace sloves (černaly a promokaly, klokotala a bublala, atd.)

Osud člověka Novela 1957 Vystavěno jako rozhovor autora s hl. hrdinou – bývalý voják a řidič Andrej Sokolov, který vypráví svůj životní příběh Nejprve šťastný domov a rodina, posléze povolán na frontu, upadl do německého zajetí, prošel si peklem ve fašistických táborech Šťastně přežije a po návratu zjišťuje, že jeho žena a dcery jsou mrtvé (bomba, nálety), snaží se setkat se svým synem, jenž je rovněž ve válce, ten bohužel padne při dobývání Berlína

Osud člověka Zůstává sám, zdrcen osudem, dokud nenajde chlapce Váňu, jenž přišel o rodinu, Andrej se ho ujme Prvky schematismu: bezvadnost ruského vojáka, odpor ke zrádcům komunismu, hrdina obyčejný dělník Na druhou stranu: závažné existenciální otázky Filmové zpracování – z roku 1959 Obr. 3 Citát: „Ne, nejen ve snu pláčou dospělí a z válečných let prošedivělí chlapi. Pláčou, i když bdí, a tehdy je nejdůležitější - obrátit se v pravé chvíli. Tehdy je nejdůležitější - neranit srdce dítěte, ať neuvidí, jak se po tvém líci kutálí horká, chlapská slza... " Citát: „Ne, nejen ve snu pláčou dospělí a z válečných let prošedivělí chlapi. Pláčou, i když bdí, a tehdy je nejdůležitější - obrátit se v pravé chvíli. Tehdy je nejdůležitější - neranit srdce dítěte, ať neuvidí, jak se po tvém líci kutálí horká, chlapská slza... "

Ukázka Byla to neklidná noc. Ven nás nepouštěli, na to nás velitel eskorty upozornil, hned když nás po dvou zaháněli do kostela. A jako naschvál musel z našich jeden tuze pobožný za svou potřebou. Držel se, držel, ale pak se rozbrečel: „Nemůžu poskvrnit chrám Páně! Jsem přece věřící, jsem křesťan! Co mám dělat, kluci?“ Ale znáš naše, to je cháska. Jedni se řehtají, druzí nadávají, třetí mu udělují všelijaké vtipné rady. Všechny nás rozveselil, ale celá ta šlamastika skončila tuze špatně, začal bouchat na dveře a prosit, aby ho pustili ven. No a vyprosil si - fašista ho pokropil ze samopalu přes celou šíři dveří, zastřelil toho pobožnůstkáře a ještě tři naše a jednoho těžce zranil, ten k ránu umřel.

Otázky 1. Popište situaci z ukázky. ◦ Zajetí, tragikomická situace, veselí je vystřídáno krutou realitou smrti 2. Doložte na textu, že se jedná o dialog hl. hrdiny s vypravěčem. ◦ Ale znáš naše, to je cháska. – 2. os. sg. 3. Jazykový rozbor ukázky. ◦ Spisovný jazyk (prvky hovorovosti: šlamastika, cháska), přímá řeč

Citace Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. databazeknih.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ŠOLOCHOV, Michail Alexandrovič. Tichý Don [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3: NEZNÁMÝ AUTOR. bookfan.eu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: clovekahttp:// ŠOLOCHOV, Michail Alexandrovič. Osud člověka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: