Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. arch. Jiří Mysliveček Tematický celekArchitektura Ročník ročník Datum tvorby AnotaceVýukový materiál – prezentace Metodický pokynLze použít při výuce jako výklad Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora Digitální učební materiál
Vedoucí práce: Ing.arch. Jiří Mysliveček Vypracoval: Monika Kučerová
RANÉ BAROKO – mísení renesančních a barokních prvků VRCHOLNÉ BAROKO – dynamika stavby i arch.prvků, složité půdorysy (zvláštním směrem je barokní gotika – konstrukce a materiály barokní + gotické arch. prvky – Santini) POZDNÍ BAROKO – větší zdobnost fasád a interiérů - ROKOKO STĚNA – stěnový nosný systém KLENBA – především uzavřené klenby a klenby na složitých oválných půdorysech, s bohatou štukovou výzdobou, často opatřena malbami OKNA– obdélníková nebo se zaobleným nadpražím, trojúhelníkové nebo segmentové frontony se zdobenými suprafenestrami, kázulové okno, oválné okno
PORTÁL – nejvýraznější prvek stavby, vývoj od renesančního portálu k portálu bez přísných architektonických forem, výtvarně pojednanému, ostění plastické FASÁDA – omítané, monumentální, vysoký řád, osovost, plastické křivky říms (později i nelogicky přerušovány), výrazný portál STŘECHY – mansardová (dle arch.Fracoise Mansarta ), na věžích zvonová nebo cibulová INTERIÉR – štuky, plastičnost arch.článků, barevnost, použití zlaté barvy, uměl é mramory
- složité půdorysy, průniky křivek, elips, využívání kontrastu světla a stínu, bohatá přemíra zdobení, štuková výzdoba, fresková výzdoba, sochy, malířská díla. - vzbuzuje v nás napětí, neklid, pocit mystického opojení Lorenzo Bernini Italský architekt navazující na Michelangela. Dostavba chrám sv. Petra v Římě. Johann Bernerd Fischer z Erlachu Rakouský sochař a architekt. Zámek Schönbrunn u Vídně...
KLASICIZUJÍCÍ BAROKO Čerpá své poučení z renesance a její myšlenky ještě dále a teoreticky rozvádí Poznámka: Přes svou protichůdnou představu jsou oba směry zajedno ve vytváření mohutného prostoru, který má mocně působit na cit člověka.
Vystihuje stav lidské duše, náboženské extáze a utrpení... -Fontána čtyř řek v Římě. -Baldachýn LORENZO BERNINI
San Andreas
byl italský architekt, tvůrce dynamického baroka. Jeho chrámové stavby se vyznačovaly složitými půdorysy, samostatným vnitřním prostorem a na něm nezávislým interiérem. Borrominiho stavby byly inspirací pro českého architekta Jana Blažeje Santini-Aichela. Je zakladatelem dynamického typu baroka. Průkopník iluzionistické architektury. Jako první budoval v církevních stavbách vnitřní prostor a nezávislý vnějšek.
- jestliže je Shakespeare synonymem anglické literatury, tak pro architekturu je totéž Wren. Velkorysý architekt a metamatik, jenž nám zanechal skvostnou katedrálu sv. Pavla v Londýně - nejkrásnéjší barokní stavba za kanálem La Manche.
(Arci)bazilika Nejsvětějšího Spasitele a sv. Jana Křtitele a Jana Evangelisty, známější jako bazilika sv. Janů v Lateráně je jednou ze čtyř římských papežských (do roku 2008 patriarchálních) bazilik Říma a jeho biskupskou katedrálou. V letech byla provedena barokní přestavba podle projektu architekta Francesca Borrominiho, směřovaná k jubilejnímu roku Hlavní úpravy proběhly v letech 1734 – 1735 ve stylu vrcholného římského baroka. Tehdy architekt Alessandro Galilei přistavěl nové západní průčelí.
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoře, dosáhlo české umění vysoké úrovně, především v malířství aarchitektuře. Baroko bylo v Čechách obohaceno domácími umělci a řemeslníky o nové prvky – přizpůsobení českému prostředí. Vznikají zde nejen chrámy, kláštery, paláce, zámky, ale mění se také ráz venkova – kostelíky, kapličky, selské statky. Dochází ke spojení nového slohu s lidovou tradicí. Stavby dokonale splývají s okolní krajinou
Kostel svatého Františka z Assisi (též sv. Františka Serafínského) se nachází v Praze na Křižovnickém náměstí. Byl postaven v barokním slohu v letech 1679–1685 staviteli Gaudenzio Casanovou a Domenico Canevallem podle plánů Jeana Baptisty Matheye. Vysvěcen byl v r pražským arcibiskupem Janem Bedřichem z Valdštejna na počest sv. Františka z Assisi.
Poutní kostel Svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře u města Žďár nad Sázavou patří mezi nejvýznamnější stavby barokního stavitele Jana Blažeje Santiniho-Aichela. Tento vrcholný Santiniho výtvor byl roku 1994 zařazen na Seznam světových kulturních a přírodních památek UNESCO.
Kostel byl postaven ve slohu barokní gotiky. Stavba poutního kostela probíhala v letech 1719– 1722 na náklad opata zdejšího cisterciáckého kláštera Václava Vejmluvy. Smyslem stavby bylo především oslavit Jana Nepomuckého, jako mocného patrona a světce. V době vzniku stál na travnatém vršku, který Václav Vejmluva pojmenoval Zelená hora podle vrchu u Nepomuku, ze kterého pocházel Jan Nepomucký. Do nedávné doby byla stavba obklopena vysokým borovým lesem, který však byl odstraněn, aby bylo na kostel tak jako původně vidět i z velké dálky.
je stavební sloh lidové architektury, který se uplatnil převážně v jižních Čechách během 19. století. I když vychází z klasicistní a barokní architektury, jedná se o naprosto svébytný sloh. Objevuje se v době, kdy skutečné baroko bylo už historií. Nejstarší památky selského baroka pocházejí z 20. let 19. století, vrchol je asi v 60. letech. Jednotlivé barokní a klasicistní, ale dokonce například i neorománské prvky používá (podobně jako jakékoli jiné lidové umění) ve zcela specifických, z hlediska čistoty původního slohu vlastně chybných kombinacích, které jsou však nesmírně malebné. Od svého vzoru si totiž vypůjčuje v podstatě pouze ornamentální prvky, ale například naprosto ignoruje tektonické principy klasické barokní architektury. Barokní sloh je totiž řemeslně náročný, vysoce profesionální. Například voluta (ozdobný prvek) je vlastně Archimedova spirála a k jejímu narýsování je třeba znalost středoškolské matematiky. O to více je pak nutno obdivovat lidové zedníky, jak to dokázali pouhým odpozorováním vkusně napodobit
NICVK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: COUNCIL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JASTROW. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: =cs =cs MM. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: =cs =cs JAT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _the_Greek_Cross_design.jpg _the_Greek_Cross_design.jpg PŘEMYSL OTAKAR. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RADOMIL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TELNAROVÁ, Kateřina. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PRAZAK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %99i%C5%BEovnick%C3%A9m_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD.jpg %99i%C5%BEovnick%C3%A9m_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD.jpg JAN SANTINI AICHEL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANNA PROKOPOVÁ. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ORIGINAL UPLOADER WAS SGBEER AT DE.WIKIPEDIA. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: