ZA PŘÍRODOU S MYSLIVCI Českomoravská myslivecká jednota (prezentaci mějte vždy spuštěnou v režimu prezentace, spustit ji můžete příslušným tlačítkem, či klávesou F5)
Varianta je určena všem, kteří jdou do školy poprvé, či do škol chodí nepravidelně a je tedy možné zde uváděné schéma výkladu bez problému pokaždé využít. (klikněte na jednu z variant) Obsah: Rady, tipy a triky Rady, tipy a triky Psychologie dětí na 1.stupni Psychologie dětí na 1.stupni Průběh přednášky Průběh přednášky Seznam pomůcek Seznam pomůcek
Před vlastní návštěvou školy si přednášku důkladně připravte a nachystejte veškeré pomůcky. Zkuste si přednášku na nečisto tak, abyste zjistili, kolik času Vám jednotlivé body zaberou a sjednotili si myšlenky, které dětem chcete sdělit. Osnovu přednášky si upravujte podle vlastního uvážení a body zde uvedené nepovažujte za jediné možné, spíše jako inspiraci, kterou je dobré doplnit, či si upravit, jak bude pro Vás nejlepší. V případě nezájmu dětí o výklad, se snažte přenést jejich pozornost na odpovědi otázek k danému tématu, které jim kladete. Samozřejmě s vyhodnocením a odměnou. Vybídněte je, aby Vás/celou třídu seznámily se svou vlastní příhodou nebo pozorováním zvěře v přírodě. Nepoužívejte jen monolog, ale veďte děti k dialogu. Když použijete mysliveckou mluvu, ihned vysvětlete její podstatu. Výklad veďte srozumitelně. Používejte krátké, jednoduché věty se závěrečnou otázkou do diskuse.
Umožněte všem dětem, aby si mohly sáhnout na všechny přinesené exponáty. Děti často chvalte a pomáhejte se jim vyjádřit, aby se nebály hovořit. Dítě, které se do debaty nezapojuje, vyzvěte jej a v případě nesprávné odpovědi ji vhodně upravte, aby i on mohl dostat odměnu a pochvalu. V závěru si vždy udělejte čas pro závěrečné hodnocení s dětmi - zpětnou vazbu, která Vám pomůže akci vyhodnotit a připravit se na další akce.
Varianta je určena všem, kteří jdou do školy poprvé, či do škol chodí nepravidelně a je tedy možné zde uváděné schéma výkladu bez problému pokaždé využít. (klikněte na jednu z variant) Obsah: Rady, tipy a triky Rady, tipy a triky Psychologie dětí na 1.stupni Psychologie dětí na 1.stupni Průběh přednášky Průběh přednášky Seznam pomůcek Seznam pomůcek
V prvních školních letech (8-9 let) dítě ještě nemá vyhraněnou oblast zájmů. Mladší školní děti jsou většinou bezelstné, důvěřivé, dobře přijímají autoritu dospělého, vidí v něm vzor. Přizpůsobují se skupině, ale dosud jsou značně závislé na své rodině. Vyžadují individuální vztah s dospělým. V myšlení převažuje konkrétní a názorné uvažování. Dítě přivyká postupným povinnostem a odpovědnosti. Motivací pro dodržování pravidel jsou odměny. Souvislé soustředění je možné maximálně po dobu 20 minut. Děti se někdy přeceňují, neodhadnou vlastní možnosti. Únava nastupuje rychleji než u starších dětí, ale po velmi krátkém odpočinku či změny zaměstnání, velmi rychle regenerují.
Varianta je určena všem, kteří jdou do školy poprvé, či do škol chodí nepravidelně a je tedy možné zde uváděné schéma výkladu bez problému pokaždé využít. (klikněte na jednu z variant) Obsah: Rady, tipy a triky Rady, tipy a triky Psychologie dětí na 1.stupni Psychologie dětí na 1.stupni Průběh přednášky Průběh přednášky Seznam pomůcek Seznam pomůcek
Úvod: (cca 5 min.) Do třídy vstoupím v mysliveckém oděvu. Přivítám se s dětmi, posadím se s nimi do kroužku (děti si sednou podle možnosti na zem, na židle, na stoly, do půlkruhu), abychom na sebe všichni viděli. Představím se a zeptám se, zda znají myslivecká pozdrav a kdy se používá. Naučíme se společný pozdrav „Myslivosti zdar, Dianě zdar, Hubertovi zdar, Lovu zdar, Lovu dík“. Vznesu dotaz, zda děti myslivce znají, jestli v rodině myslivce mají a zda vědí, co myslivec dělá a jaký je rozdíl mezi myslivcem a lesníkem. Nechám mluvit děti. Podle situace případně poupravím nebo vysvětlím a znovu definici uceleně zopakuji.
Náplň práce myslivce: (cca 15 min.) Položím několik otázek na to co je a co není správně. Např.: Můžeme vyhazovat v přírodě odpadky, můžeme sbírat lesní plody, můžeme jezdit na kole po nevyznačených stezkách, můžeme brát do rukou mláďata, je správné, že se střílí zvěř? Plynule mohu navázat na význam myslivosti. Jednoduchými krátkými větami vysvětlím význam a postavení myslivce v naší společnosti. Určitě by mělo zaznít: kdo to je myslivec a co především dělá (pečuje o zvěř - přikrmování, ochránce přírody, buduje remízky a políčka pro zvěř – jejich význam, apod.)myslivecremízky a políčka nutnost rozsáhlých znalostí z kynologie, zoologie, péče o zvěř, botaniky, střelectví, apod.) jeho význam pro dnešní člověkem pozměněnou krajinu – jeho zastoupení místo predátorů, hlídá, aby se zvěř nepřemnožila, byla zdravá
Zabývá se chovem zvěře, usnadňuje hnízdění pernaté zvěře a ptactva, pořádá brigády na úklid černých skládek a zlepšuje životní prostředí zvěře, pořádá populárně naučné a kulturní akce (Myslivecké dny, Den dětí, Myslivecké výlety, soutěže s mysliveckou tematikou atd.) Nebojím se hovořit o lovu. Lov je neodmyslitelnou součástí myslivosti a je nutné ho provádět. Dále mohu hovořit o všech dalších činnostech, které myslivec v přírodě vykonává. Vždy je třeba důkladně vysvětlit, aby to pochopily všechny děti (argumenty viz. předchozí strana). Připravím si na přednášku drobné předměty, které používám v myslivosti (píšťalka na psa, lesní roh, vábničky, asfaltový holub, odznak, diplom, pasovací list atd., a kterými jsem schopen názorněji přiblížit moji činnost).
Velkou pozornost věnuji vysvětlení významu přikrmování Měl bych dětem vysvětlit: proč je to potřeba? (nedostatek potravy v zimě a velký výdej energie, velkoplošné hospodaření, smrkové monokultury atd.) kdy je to potřeba? (začít po sklizni plodin, závěr podzimu a celou zimu, v předjaří usnadní přechod na zelenou potravu) co myslivci zvěři předkládají? (okrajově vysvětlím rozdíl a význam objemového, jadrného, dužnatého krmiva, ukážu foto krmiva a vysvětlím, kdy se které předkládá apod.) objemového, jadrného, dužnatého krmivafoto krmiva co musí mít zvěř celoročně? (minerály, sůl)sůl jak se na to myslivci připravují? (obrázky: sběr kaštanů a žaludů – mohu i vyhlásit na škole soutěž, nakoupení obilí, sušení sena, letniny, stavba krmelců apod.)sběr kaštanů a žaludů sušení senastavba krmelců kam to myslivci nosí? (připravím si obrázky: krmelec, oboroh, zásyp, samoobslužný krmelec, samospádový krmelec, korýtko atd.)krmelec, oboroh, zásyp, samoobslužný krmelec, samospádový krmelec, korýtko Jak bychom se měli nejen v zimě v přírodě chovat (viz. obrazové schéma výdeje energie zvěře, když je rušena. Nabádám děti k lepšímu chování v přírodě, vysvětlím jim, čím se zvěř přikrmovat nesmí.)obrazové schéma
Hlavní náplň přednášky: (cca 25 min.) NÁSLEDUJÍCÍ VŠECHNY AKTIVITY BY SE ZA 25 min. STIHNOUT NEDALI, PROTO SI DLE UVÁŽENÍ VYBERU NĚKTERÉ Z NICH. Řeknu dětem, že si zahrajeme na myslivce, kteří musí mít velké znalosti o přírodě a musí dokázat hodně poznat (podle času zvolím jednu nebo několik variant níže popsaných). Vytáhnu připravené obrázky, jednotlivé nebo celý plakát a ptám se dětí, zda poznají zvěř v naší přírodě,minimálně tyto druhy: jelen, srnec, prase, liška, kuna, zajíc, bažant, kachna, straka, sojka, poštolka, káně. Za každou správnou odpověď mám připravenou malou odměnu. Krátce o významných druzích zvěře povykládám (kde žijí, čím se živí, jejich význam, zda již ho děti někde viděly?). jelen, srnec, prase, liška, kuna, zajíc, bažant, kachna, straka, sojka, poštolka, káně
Připravím si obrázky stromů, keřů a rostlin (myslivecká botanika, alespoň tyto druhy: smrk, borovice, modřín, jedle, dub, buk, olše, javor, jasan, bez, jeřáb, malina, ostružina, borůvka, které se nacházejí v našem regionu, přinesu si ukázky větviček stromů, keřů a rostlin. Zeptám se na rozdíly, jak v jednotlivých ročních obdobích floru rozeznáme.smrk, borovice, modřín, jedle, dub, buk, olše, javor, jasan, bez, jeřáb, malina, ostružina, borůvka Připravím si obrázek s mysliveckou mluvou, případně mohu použít shozy apod. a seznámím děti s několika základními výrazy myslivecké mluvy, základní jednoduše zapamatovatelné: slechy, světla, větrník, běhy, spárky, letky, stojáky, pírko, kelka.mysliveckou mluvou Ukážu dětem shozy zvěře, kterou mohou potkat v naší přírodě, popíšeme je, jednotlivé části mysliveckou mluvou + vysvětlím dětem, jak se počítají výsady, vysvětlíme rozdíl mezi rohem a parohem, znovu otázkami k dětem zjistím, zda můj výklad pochopily, správné odpovědi odměním malou pozorností. Pokud nemám vlastní shozy, či toulec, použiji tyto obrázky parohu a rohu.parohu rohu
Připravím si malý test 5 až 10 otázek, vztahujících se tematicky k informacím, o kterých jsme v přednášce mluvili. Test si nejlépe vytisknu předem, či si ho připravím a promítnu zpětným projektorem jako prezentaci. Test si navzájem vyhodnotíme, děti si jej samy opraví a všichni dostanou malou odměnu, ti nejlepší pochvalu (připravím si variantu a) nebo b), podle množství zúčastněných dětí).malý test V případě, že zbude čas, požádám děti, zda by nakreslily obrázek z dnešního setkání, který by přinesly na další návštěvu myslivce ve škole nebo v lese. S pedagogem domluvím ještě jedno setkání na hřišti školy nebo na školní zahradě. Pokud se nedomluvíme na schůzce ve škole, pozvu děti do lesa, požádám je, aby se připravily a podle ročního období donesly zvěři kaštany, žaludy, kukuřici, ovoce, suché pečivo apod.
Závěr: (cca 15 min.) Na závěr našeho setkání seznámím děti s desaterem zásad, jak se chovat v lese. Zásady si společně opakujeme.desaterem zásad Pedagogickému pracovníkovi předám na památku kartičku s desaterem zásad a třeba i obrázky zvěře (např. starý kalendář apod.) pro další využití ve vyučovacích předmětech s přírodovědnou tématikou.kartičku s desaterem zásad Na úplném závěru dám prostor otázkám, dotazům, diskuzi a zhodnocení, zpětná vazba (důležité!!!). Nebojím se zeptat, jak se dětem a učitelům výklad líbil, co děti nejvíce zajímalo, co méně, čemu nerozuměly, abych byl schopen příští přednášku upravit podle požadavků dětí. Rozloučíme se s mysliveckým pozdravem, společnou fotografií a pochvalou za pěknou společnou hodinou s přáním brzkého dalšího setkání.
Varianta je určena všem, kteří jdou do školy poprvé, či do škol chodí nepravidelně a je tedy možné zde uváděné schéma výkladu bez problému pokaždé využít. (klikněte na jednu z variant) Obsah: Rady, tipy a triky Rady, tipy a triky Psychologie dětí na 1.stupni Psychologie dětí na 1.stupni Průběh přednášky Průběh přednášky Seznam pomůcek Seznam pomůcek
Pomůcky pro přednášku: Obrázky zvěře, ptactva, krmných zařízeních Obrázky stromů, keřů a bylin, popřípadě živé exponáty, které se v našem okolí nacházejí Shozy paroží, toulec muflona Test 5 – 10 otázek pro všechny děti Otázky k jednotlivým bodům přednášky Desatero chování v lese, pro každého žáka nebo jen pro pedagogického pracovníka Zápisník pro mladé přátelé myslivosti a ochrany přírody Dárky a odměny dětem: Jsou k dispozici na ČMMJ: obrázky, balonky, pexesa, atd. Je dobré si zajistit: drobnosti v podobě reklamních předmětů mysliveckých firem apod.
Varianta je určena všem, kteří jdou do školy poprvé, či do škol chodí nepravidelně a je tedy možné zde uváděné schéma výkladu bez problému pokaždé využít. (klikněte na jednu z variant) Obsah: Rady, tipy a triky Rady, tipy a triky Psychologie dětí na 1.stupni Psychologie dětí na 1.stupni Průběh přednášky Průběh přednášky Seznam pomůcek Seznam pomůcek