Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Advertisements

Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Supervize v primární prevenci Mgr. Pavel Dosoudil PhDr. Lucie Myšková PhD.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Individuálně, ale společně a jinak
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Plánování ve školní tělesné výchově
Institucionální cesta podpory
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Podpůrná opatření prvního stupně
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Školní psycholog a práce s učiteli
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Středisko výchovné péče - ALFA
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
Zkušenosti Gymnázia, Praha 5, Na Zatlance 11
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Strategické řízení a plánování
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Model intenzivní podpory
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Služby školního psychologa ObsahZpůsob realizace ZacíleníOblasti Informační Osvětový Preventivní Intervenční Identifikačně- diagnostický Modifikační Rozvíjející Konzultačně- poradenský Individuálně Skupinově Přímo Nepřímo Žáci Rodiče Učitelé Pedagogický sbor Výchovní poradci Speciální pedagog Metodik prevence Vedení školy Učení Chování Osobnost Sociální vztahy Psychohygieni cké otázky školy Výchovně- vzdělávací proces

Působení na psychosociální klima školy přímé – školní psycholog sám pracuje se třídami, podílí se na některých koncepčních krocích, osvětová činnost nepřímé - skrze práci s učiteli - např. výcvik psychosociálních dovedností, kteří nabyté poznatky uplatňují v práci s dětmi a pracují s dětmi podobně jako si zažili

Možné oblasti práce s učiteli Intervence Prevence Podpora

Oblast prevence relativně bezpečná oblast aktivity plánované s časovým předstihem může se dopředu připravit a konzultovat psycholog může získat respekt a důvěru učitelského sboru

Oblast prevence zahrnuje mapování prostředí - atmosféra, problémy, které jsou aktuální na škole; vzdělávání, kterým učitelé již prošli, představy vedení, kam se jeho působení má směřovat, … monitoring potřeb učitelů psychohygiena učitele - antistresový program pro učitele jako prevence syndromu vyhoření, pozitivní přeladění, nácvik relaxace, rozvoj týmové spolupráce rozvoj psychosociálních dovedností - vedení k sebereflexi, workshopy, semináře, výcviky, osvětová činnost - organizace krátkých seminářů přímo na škole, kde školní psycholog působí; vstupy na poradách

Krizová intervence po zralé úvaze přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka ohlídat si své hranice pamatovat na to, že později učiteli nemusí být příjemné se s psychologem pracovně setkávat a upozornit ho na to kontakty, kam se obrátit psychohygiena

Oblast krizové intervence zahrnuje Zpracování traumatizující události na půdě školy –např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžce antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin Pomoc učitelům v osobní krizi (individuální krizová intervence) Závažný konflikt v pedagogickém sboru (např. stmelování učitelského sboru, pracovní skupiny)

Oblasti podpory Supervize - individuální supervize učitel-psycholog, VTI, balintovská skupina, … Pomoc při řešení běžných problémů Koučování - podpora využívání moderních metod ve výuce, sebevzdělávání, … Sebereflexe Podpůrné rozhovory (i krátké), Zájem o práci učitelů

Cvičení: úskalí Sdělte si, ve které ze zmiňovaných oblastí máte osobní zkušenost. Případně pohovořte o dalších oblastech. Společně napište možná úskalí působení v těchto oblastech: čeho si všímat? čeho se vyvarovat? na co si dát pozor? U uvedených činností je přínos zjevný, ale cílem této aktivity by mělo být upozornění na možná úskalí, se kterými se můžete potkat.

Úskalí Hranice Etika Neutralita Skupinová dynamika Strach a negativismus Role experta versus role osoby poskytující podporu Přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět Osobnost psychologa Praktické překážky Vyhoření

Čtyři důležité aspekty budování vztahu s učiteli 1.Vyladění se a navození spolupráce 2.Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu 3.Sebezkušenostní aktivity 4.Reflexe a zpětná vazba

Vyladění se a navození spolupráce s klientem budování kooperativní a přátelské atmosféry dostatek času vztah na společných hodnotách, ale různých přístupech aktivity zpočátku strukturujeme a nezařazujeme na prožitek náročné sebezkušenostní aktivity kognitivní informace v tomto stádiu redukuje úzkost informace, které „změní život“ respektovat odlišnosti v rámci prožívání má cenu každý posun

Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu zasahuje i do první fáze tím, že korigujeme reálná a nereálná očekávání cílem je objasnit, co jeden od druhého očekáváme a dojít ke shodě o účelu setkávání, spolupráce

Sebezkušenostní aktivity na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy jim to bude odhaleno. k tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup, nebo jednotlivé kroky zadání. nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v některých případech zaznamenat na flip. velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů klientů

Reflexe a zpětná vazba Zhodnocení Zjistit, co si učitel odnáší, co pro něho bylo důležité, co si zapamatoval a co mu bylo nepříjemné, co by chtěl příště jinak.

Děkuji za pozornost