UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Profese učitele – referenční rámec Mgr. Anna Doubková PaedDr. Karel Tomek Praha
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
AUTOMANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA PRINCIPU BENCHMARKINGU
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Průřezová témata.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Tvorba map učebního pokroku
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Šablony OP VVV a podpora nadání
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Projekt Impuls / Seminář
Inteligence,tvořivost, paměť
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Jak se učíme 7 (Styly učení)
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
Ing. Lucie Brzáková 15. května 2017 Kvalita – Quality 2017
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Veletrh zdraví
Učíme se jinak.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Jak na jazyky.
PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek Mgr. Anna Doubková

Když nebudete mít čas udělat to dobře, kdy budete mít příležitost to předělat? (Název manažerské příručky) Ve vzdělávání nikdy!

A.Howard Gardner, 1983 teorie mnohočetné inteligence Gardner, Howard (1983; 1993) Frames of Mind: The theory of multiple intelligences I.Mnohačetné inteligence - dimenze "G"

1.klíčové kompetence 2.průřezová témata 3.nevyvážená skladba školních předmětů B.Celostní pohled ve škole

C.Člověk přemýšlí o světě skrze smysly, kterými je s ním propojený a přes emoce, které vnímá (nebo nevnímá, ale má je)

1.jazyková 2.matematicko-logická 3.hudební 4.tělesně-pohybová 5.prostorová 6.interpersonální (sociální) 7.inrapersonální D.Typy inteligencí

Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. Jak opravdu čteme?

1.Jaká témata žákům nabízet k učení? 2.Jaké situace navozovat pro rozvoj všech typů inteligencí? 3.Jaké problémy předkládat, aby se uplatnily všechny typy inteligencí? F.Klíčová otázka CO?

1.učební styly a typy inteligencí u žákůtypy inteligencí 2.past preferovaného učebního stylu u učitelů E.Učební styl

II.Trojjediný mozek - dimenze "K" A.Suzan Kovaliková, 1993

B.Podmínky, za kterých se mozek učí 1.smysluplný obsah 2.možnost volby 3.spolupráce 4.přiměřený čas 5.obohacené prostředí 6.nepřítomnost ohrožení 7.okamžitá zpětná vazba 8.dokonalé zvládnutí

C.Čím se „živí“ mozek? 1.energie 2.meditace 3.mezní situace 4.intuice

E.Přepínání 1.Přemýšlení a rozhodování je v kritických situacích pomalé 2.Reflexy a podkorové systémy mozku Můžeš-li bojuj Nemůžeš-li bojovat uteč Když není jiná možnost, nedělej nic Z hlediska učení jsou všechny tři možnosti špatně.

F.Klíčová otázka KDE? 1.Je výuka organizována tak, aby nastávalo skutečné učení? 2.Jak naučit žáky uspořádat si co nejlépe své prostředí pro učení? 3.Jak změnit prostředí našich škol, které jsou často učení nepřátelské?

III.Harmonie hemisfér -dimenze "S" A.Roger W. Sperry 1981 – Nobelova cena za neurofyziologii

B.Hledání rovnováhy 1.levá - logická, racionální "vědecká" 2.pravá - syntetizující, intuitivní, obrazná "umělecká"

C.Corpus calosum - spojení obou hemisfér 1.mozková gymnastika

D.Celostní pohled 1.Chceme školu pro celý mozek? 2.Chceme školu jen pro polovinu mozku?

E.Past dominantní hemisféry u učitelů 1."Matika pro mě byla vždycky strašák. Nevypočítám ani trojčlenku.„ 2."Svět umění není pro každého. Tohle ty nikdy nepochopíš."

F.Klíčová otázka JAK? 1.Jak cvičit mozek a hledání rovnováhy? 2.Jak naučit žáky používat celý mozek?

IV.Víceúrovňové učení - dimenze "B" A. Benjamin Bloom, 1956, 2001 Vývojový psycholog, Universita v Chicagu, 3 oblasti - emocionální, senzomotorická a kognitivní

B.Úrovně mentálních operací 6.hodnocení 5.syntéza, tvorba 4.analýza 3.aplikace 2.porozumění 1.znalost

C.Dualita více úrovní 1.Jak učit na jednotlivých hladinách? 2.Jak se učit na jednotlivých hladinách?

D.Vzdělávací cíle - příklady využití 1.Výstupy ve vzdělávacích programech - Spektrum, Duhový most 2.Duhové metody 3.Referenční rámec profese učitele

E.Klíčová otázka KDY? 1.Jaká je optimální úroveň myšlenkové operace v určité učební situaci? 2.Jakou metodu zvolit v dané chvíli?

Naučit naše žáky používat celý mozek je nelehký úkol. Zvládnout ho můžeme jedině tak, že - se jím budeme zabývat všichni, - ve všech předmětech, - ve všech ročnících a vyučovacích situacích. Je to úkol číslo jedna. Žádný důležitější úkol jako učitelé nemáme.

Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se nashledanou na některém z našich seminářů Anna Doubková, Karel Tomek, bonus