Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kapraďrosty (Pteridophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.15/Li
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MECHOROSTY.
KAPRAĎOROSTY.
Kapraďorosty – Plavuně, Přesličky a Kapradiny
Autor modulu: Ing. Radim Církva
Přírodopis 6. ročník Mechorosty Bohumil Bareš.
BIOLOGIE VYŠŠÍ ROSTLINY VÝTRUSNÉ
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
KAPRADINY.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Kapraďorosty Mgr. Jana Kalová
VÝTRUSNÉ ROSTLINY a Ryniofyty- Rhyniophyta
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Výtrusné a nahosemenné rostliny
Opakování výtrusné rostliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Vyšší rostliny, kormus, rodozměna, gametofyt, stélka, sporofyt
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Elektronická učebnice - II
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
MECHOROSTY primitivní vyšší rostliny nemají pravé cévní svazky
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_396.
MECHOROSTY = primitivní vyšší rostliny, primárně suchozemské
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SYSTÉM VYŠŠÍCH VÝTRUSNÝCH ROSTLIN
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Oddělení: Kapraďorosty
Kapradiny - Polypodiophyta
Lycopodiophyta, Equisetophyta, Polypodiophyta
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Kapradiny Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
Rozmnožování buněk
Výtrusné rostliny - kapradiny
Vyšší rostliny.
Kapraďorosty.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
Mechorosty.
Kapraďorosty.
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta ) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Pohlavní rozmnožování rostlin Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat rodozměnu výtrusných rostlin, osvojit si nové pojmy, popřípadě si je zopakovat. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

 Mechorosty – mechy, hlevíky, játrovky  Kapraďorosty – prutovky, plavuně, přesličky, kapradiny

 1. Výtrus neboli spora je na rozdíl od semene jednobuněčný útvar.  2. Výtrus je haploidní buňka (obsahuje pouze jednu sadu chromozómů). Semeno je oproti tomu diploidní (triploidní) útvar, viz semenné rostliny.  3. Výtrus vzniká meiotickým dělením, kdežto semeno splynutím pohlavních buněk.  4. Výtrus je součástí gametofytu, semeno je sporofytem.  5. Výtrus neobsahuje mnoho zásobních látek.

 Haploidní – mající jednu sadu chromozómů (n): výtrusy, pohlavní buňky  Diploidní – mající 2 sady chromozómů (2n): semeno, tělní buňky člověka  Rodozměna (metageneze) – zvláštní životní cyklus výtrusných rostlin, hub a některých jednobuněčných organismů. Typické je střídání mnohobuněčných stádií gametofytu a sporofytu.  Gametofyt – haploidní generace při rodozměně (metagenezi)  Sporofyt – diploidní generace při rodozměně (metagenezi)  Pelatka (antheridium) – samčí pohlavní orgán výtrusných rostlin  Zárodečník (archegonium) – samičí pohlavní orgán výtrusných rostlin  Spermatozoid – bičíkatá samčí pohlavní buňka  Zygota – diploidní buňka vzniklá splynutím pohlavních buněk

1. Haploidní výtrus dopadá na zem 2. Klíčí v prvoklíček (n) 3. Z prvoklíčku vyrůstá mechová rostlinka (n) se samičími či samčími pohlavními orgány 4. Ze samčího pohlavního orgánu – pelatky - je kapkou vody přenesen spermatozoid do samičího zárodečníku, kde je vajíčko (n) 5. Obě haploidní buňky splývají v diploidní zygotu (začíná fáze sporofytu) děj označujeme jako oplodnění 6. Vyrůstá sporofytický štět s tobolkou 7. Uvnitř tobolky dochází k meióze (redukční dělení) a vznikají haploidní výtrusy (začíná fáze gametofytu) 8. Po vyschnutí výtrusů se tobolka otvírá a spory mohou zahájit nový cyklus

Foto:

1. Haploidní výtrus dopadá na zem 2. Klíčí v prokel (n), který nese samčí i samičí pohlavní orgány 3. Z pelatky je pomocí kapky vody přenesen spermatozoid na zárodečník, kde dochází k oplodnění. Vzniká zygota. Začíná fáze sporofytu (2n). 4. Z prokelu vyrůsta mladá rostlinka s úplnou sadou chromozómů 5. Rostlina se čím dál více diferencuje. U bylin vzniká oddenek, z něhož vychází kořeny a listy mající funkci vyživovací (trofofyly), rozmnožovací (sporofyly) nebo spojují obě funkce (trofosporofyly) – ty jsou nejčastější u kapradin. Listy jsou spirálovitě stočené (circinátní vernace). 6. Buďto na spodině listů (kapradiny) nebo ve speciálních koncových klasech ze sporofylů (přesličky, plavuně) vyrůstají výtrusnice. 7. Uvnitř výtrusnice dochází k meióze (redukční dělení) a vznikají haploidní výtrusy (začíná fáze gametofytu) 8. Po vyschnutí výtrusů se výtrusnice otvírá a spory mohou zahájit nový cyklus

1. Diploidní znamená: a) že má buňka jednu sadu chromozómů b) že má buňka dvě sady chromozómů c) že je buňka ve fázi sporofytu d) že je buňka ve fázi gametofytu 2. Spora je: a) zárodek b) pohlavní buňka c) výtrus

3. Při metagenezi u mechů vzniká sporofyt: a) splynutím haploidních výtrusů b) splynutím haploidních gamet c) splynutím diploidních gamet d) splynutím diploidních pohlavních buněk 4. Uvnitř výtrusnice probíhá: a) mitotické dělení a vznikají spory b) mitotické dělení a vznikají pohlavní buňky c) meiotické dělení a vznikají spory

5. List mající vyživovací funkci je: a) trofofyl b) sporofyl c) trofosporofyl 6. Tento test byl: a) velmi těžký b) brnkačka

 Obr. 1: čmelák: Obr. 1: čmelák: Obr. 1: čmelák:  Obr.2: rašeliník: Obr.2: rašeliník: Obr.2: rašeliník: elin%C3%ADk_II.jpg elin%C3%ADk_II.jpg  Obr. 3: kapradina: Obr. 3: kapradina: Obr. 3: kapradina:  Obr. 4 a 5: životní cykly: Obr. 4 a 5: životní cykly: Obr. 4 a 5: životní cykly: text přeložen autorem prezentace text přeložen autorem prezentace  Obr. 6 -9: kapraďorosty: - otevřená galerie list - list - kupky - kapraď samec prokel přeslička rolní