BURNOUT SYNDROM ANEB BEZ POHLAZENÍ NELZE ŽÍT PhDr.Mgr.et Mgr.Bohumil Ptáček UNIVERZITA OBRANY BRNO 2014 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o sociálních službách
Advertisements

Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VŠEM, KTEŘÍ SI DALI DO ERBU HESLO JANA LUCEMBURSKÉHO
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Psychické stavy.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Humanistické a existenciální teorie v SP
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
PhDr. J. Severová,PhD Ústav psychologie a psychosomatiky LFMU Brno
duševní zdraví, hygiena,…
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
SYNDROM VYHOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
Vyrovnávání se stresem
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Temperament, charakter, motivace
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

BURNOUT SYNDROM ANEB BEZ POHLAZENÍ NELZE ŽÍT PhDr.Mgr.et Mgr.Bohumil Ptáček UNIVERZITA OBRANY BRNO 2014 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/

Obsah Burnout syndrom jako projev nahromadění problémů Stres – útěk nebo útok ? Co s tím ?

BURNOUT SYNDROM BURNOUT SYNDROM Syndrom vyhoření –vyprahlosti – vypálení se objevil jako pojem v 70.letech. Projevuje se především jako ohrožení lidí pracujících na exponovaných místech, ale také v řadě „pomáhajících profesí“-např, záchranáři,hasiči,učitelé,psychoterapeuti, též lidé do pomáhajících profesí okolnostmi zařazeni, např. při ošetřování dlouhodobě nemocných pacientů v domácnostech apod.

Termín se objevil v roce 1974 v USA Psycholog Herbert Freudenberger – při své práci zjistil, že stále více Američanů bere drogy ne jako výraz určitého životního stylu, ale z důvodu problémů se zvládáním běžného pracovního dne. Příznaky zjistil u lidí, kteří ve svých pracovních postech byli vystaveni tlaku v emocionálně–emoční oblasti, zvláště v profesích lékař, učitel, právník, zdravotní sestra, politik.

Na základě zkoumání postupem doby v USA je syndrom vyhoření uznáván jako nemoc z povolání. Základními projevy podle poznatků jsou :  Apatie a zlostné projevy  Nechutenství  Nespavost  Problémy s hybností těla  Prožívají dlouhodobý stres se všemi průvodními projevy

Důvodem je chronická únava a stavy úzkosti, vyvolané stavy jsou důsledkem dlouhodobě prožívaného stresu. Nejohroženější kategorií lidí jsou ti, kteří se živí příliš náročnou profesí. „Nasazují laťku příliš vysoko“.

Např. v Německu se od roku 2004 počet případů zdevítinásobil !! Vnitřně lidé prožívají pocity bezmoci (helplessness), selhání, ztráty nadšení, iluzí i sebedůvěry, pocit beznaděje (hopelessness), prázdnoty, úzkosti a deprese. Jsou snadno unavitelní, časté jsou potíže se spánkem a jídlem. Další poruchy se mohou objevit v oblasti srdeční činnosti, dýchání nebo zažívání

Syndrom vyhoření doprovázejí pochybnosti smyslu vykonávané práce, emoční únava až vyčerpání, podráždění, sklíčenost a depresivní ladění. Postižení mají pocit, že se jim práce nedaří, mají k ní nechuť, více se uzavírají do sebe, bývají apatičtí a nesoustředění, prožívají nespokojenost v každodenních aktivitách. Lze pozorovat odcizení vůči práci i lidem, s nimiž pracují nebo kterým pomáhají – cítí se jimi obtěžováni. Jejich lhostejnost nebo i cynismus se projevuje nejen v práci, ale také v osobním životě, což může následně poškozovat jejich vztahy. Náchylnost ke konzumaci návykových látek pak není překvapivá.

Tomuto vývoji lze zabránit tím, že jasně odlišujeme svůj pracovní a osobní život, tzn. že známe limity své profesionální kompetence, které se snažíme dlouhodobě nepřekračovat. Jestliže se již první známky vyhoření objeví, je vhodné se o své práci poradit se zkušenějším kolegou či se svěřit svým nejbližším. U pomáhajících profesí lze využít supervize, obecně je pak k doporučení vyhledat individuální terapii

Účelné je znát své strategie či postupy, které nám pomáhají zvládat stres a vyrovnat se s obtížnými situacemi. S tím jsou spojeny i individuální rysy a vlastnosti naší osobnosti, znalost sebe sama, svých reálných možností i nedostatků. Svoji důležitost má udržování rovnováhy mezi osobním a pracovním životem, je vhodné hledat si aktivity, které se pokud možno odlišují od naší práce, nevyhýbat se fyzické zátěži, sportu či pobytu na čerstvém vzduchu..

Nezapomínejte rozvíjet zdravé mezilidské vztahy, věnovat se svým koníčkům, které povzbuzují optimistický postoj k životu. Také dovolená nám může být ku prospěchu. Naučit se říkat asertivní „ne“, tedy umění odmítat, a zbavit se vidiny úspěchu a výkonu za každou cenu, může také velmi prospět

SYMPTOMY VYHOŘENÍ TĚLESNÉ PŘÍZNAKY: Pocity únavy až vyčerpání Pocity chladu ( zvl.na okrajových částech těla) Dechová tíseň; pocit zkrácení dechu Bolesti hlavy Nespavost Obtíže s trávením Divné pocity na kůži Různé nespecifické bolesti ( zad,páteře………)

PSYCHICKÉ A EMOČNÍ PŘÍZNAKY: Plačtivost Předrážděnost na jindy neutrální podněty Viditelně nevyprovokované záchvaty hněvu a zlosti Objektivně patrný smutek Podrážděnost tónu hlasu Nekontrolované projevy zlosti Podezíravost a vztahovačnost Vyhýbání se pracovním povinnostem

FRUSTRACE „ Frustrace je případ, kdy je motivovanému jedinci na cestě k vytýčenému cíli postavena ( vytvořena) nějaká překážka“ CÍL NÁHRADNÍ CÍL

Burnout syndrom je projevem nadměrného stresu.Z pohledu medicíny představuje automaticky probíhající reakci organismu na ohrožující podněty. Ty jsou STRESOREM. Stres je PROCES,který má organismus připravit na útok či útěk, v další fázi pak na přežití v krajně nebezpečných podmínkách. Poplachová reakce začíná již tam,kde nikdo o stresu ještě nemluví, ani neví.Na základě podnětů ( bolest,tenze-napětí…)napovídá mozek, že se v organismu něco děje a je potřeba se na tento děj připravit. Pokud podnět není příliš intenzívní,reflex odezní; pokud se jeví jako skutečné nebezpečí,spouští se stresový proces.

PRŮBĚH STRESU I. II. III. ČAS Doba vhodná pro řešení problému Doba trvání: hod.,den Dny, týdny, měsíce…rok

STRES je nezbytný k přežití.Jeho nevýhodou pro člověka je, že se dostavuje i jako reakce na podněty, které rozhodně neznamenají ohrožení života : -EUSTRES – doprovází podněty silného zážitku – radost, úspěch u zkoušky atp.,kdy dochází k pozitivní aktivizaci -DISTRES - má opačné důsledky, vede k útlumu činnosti organismu. Třetí fáze – ZHROUCENÍ – znamená chaos v organismu člověka se všemi nepříznivými důsledky.

SAMOLÉČENÍ PLODÍ PROBLÉMY

CO S TÍM ? ERICH BERNE : „Člověk potřebuje několik pohlazení denně, jinak mu vysychá mícha“. POHLAZENÍM se rozumí nejen fyzický kontakt, ale i přijetí a ocenění sebe i druhých. Především by měl člověk umět „pohladit“ sebe sama. To není seberozmazlování, to je naplnění skutečné potřeby. Nejen teď a tady, ale hlavně ve vztahu k budoucnosti.

Základní obranou je několik standardních rad :  Ujasnit si žebříček svých hodnot  Se svým časem zacházet jako s největším pokladem  Hledejte skutečné a věrné přátele, se kterými můžete bez problémů probírat své prožitky a problémy

PRAVIDLA POMÁHAJÍCÍ  Buď sám k sobě laskavý a vlídný.  Najdi si „útočiště“ – místo klidu pro sebe.  Neboj se druhé pochválit, nauč se přijímat pochvalu od druhých.  Uvědom si, že v dané situaci prožíváš zcela oprávněně občasné pocity bezmoci.  Snaž se neupadnout do stereotypu.  Využívej posilujících prvků přátelství.  Plánuj si chvíle odpočinku a ve svém volnu nehovoř o práci.

 Nauč se říkat „rozhodl jsem se“ namísto „musím“.  Nauč se říkat „NE“; uvažuj za co stojí tvé „ANO“ když nikdy neřekneš „NE ( asertivita je zde účelná vlastnost)  Netečnost ve vztahu k druhým je nebezpečnější, než si připustit myšlenku, že se nedá nic dělat.  RADUJ SE, SMĚJ SE, HRAJ SI !