Dotkněte se inovací OP VK 51 CZ.1.07/1.3.00/
Důležité oblasti ICT ve školách, jejich rozvoj při zavádění nových technologií ing. František Hůlka
Důležité oblasti ICT ve školách Tradiční oblasti: Spolehlivé PC stanice Moderní a bezpečné operační systémy Spolehlivá ICT infrastruktura – lokální školní síť – přístup k síti a zabezpečení – ukládání, sdílení a zálohování dat – efektivní správa prostředí Rozvíjející se oblasti: Nástroje pro nová zařízení – bezdrátový přenos obrazu – SW nástroje pro řízení výuky Wi-Fi infrastruktura – vhodné technologie – zabezpečení, monitoring Bezpečnost v on-line světě – ochrana školní sítě, omezení přístupu Cloudová řešení a služby
Spolehlivá ICT infrastruktura Datové rozvody a aktivní prvky Moderní operační systémy PC Spolehlivý server – základní funkce sítě – ověřování uživatelů – ukládání a sdílení dat – zálohování dat (!) Antivirové systémy, firewall
Nové trendy v ICT ve školství Při jejich zavádění je třeba mít směr, vědět, jakou cestou chceme jít a kam kráčíme.
Bezdrátový přenos obrazu a zvuku Technologie Miracast – bezdrátový přenos obrazu a zvuku na zobrazovací zařízení vhodný k promítání obrazovky PC/tabletu/notebooku na televizích, projektorech a dalších zařízeních, které podporují technologii Miracast sdílení aktuální práce na tabletu, promítání prezentace, … Nástroje pro nová zařízení
SW nástroje pro efektivní řízení výuky NetSupport School Classrom Management Řízené vypnutí počítačů ve třídě Omezení přístupu na některé webové stránky a aplikace Úspora času řízeným spuštěním aplikací a webových stránek všem studentům Monitorování činnosti studentů Zobrazením vlastní obrazovky Testování znalostí studentů
Wi-Fi nejen pro tablety Dostatečné pokrytí a kapacita (počet AP / počet uživatelů na 1 AP / cena AP) Pokročilá konfigurace Wi-Fi sítí – více wi-fi sítí (učitelé, žáci, hosté školy) – omezení „veřejné“ žákovské sítě Monitoring a správa provozu
Bezpečnost v on-line světě Mysleme na informační bezpečnost ve škole! 1)Technické nástroje 2)Pravidla
Technické nástroje Bezpečnost připojení k internetu – Zabezpečení školní sítě proti přístupu zvenku – Řízení přístupu na internet – Kontrola obsahu (content filter) Operativní blokování internetu podle potřeby – iBlocker
Trvalé blokování nevhodných stránek
Operativní blokování internetu Snadné blokování internetu Blokovat/povolit přístup k internetu Pouze povolené stránky Vše mimo zakázané stránky Vždy povolené stránky Vždy zakázané stránky
Bezpečnost v on-line světě – pravidla Nové technologie, on-line prostředí, masivní zavádění těchto technologií do výuky i zpřístupnění žákům mimo výuku vyžadují stanovení a zavedení pravidel užívání V mnoha školách tento stav není ošetřen S definicí a zavedením pravidel může pomoci např. projekt eSafety Label ( Národního centra bezpečnějšího internetuwww.eSafetyLabel.cz
A jak je to s bezpečností ICT u Vás ve škole? Mohou zaměstnanci a žáci připojovat USB paměti ke školním počítačům? Je školní síť chráněna firewallem? Mohou zaměstnanci a žáci připojovat svá vlastní zařízení ke školní Wi-Fi síti? Jsou ze školní sítě přístupné libovolné www stránky?
Co eSafety Label škole přináší Zmapování slabin v oblasti online bezpečnosti (evaluační dotazník) Efektivní nástroj, jak slabiny odstranit (akční plán na míru) Etiketu eSafety Label (bronzová, stříbrná, zlatá) Zvyšuje prestiž školy vůči rodičům, zřizovatelům, veřejnosti Pomáhá zajistiti vyšší e-bezpečnost pro uživatele ve škole
Cloudová řešení a služby Moderní forma a nástroje pro komunikaci, ukládání a sdílení dat v on-line prostředí Výhody: – Dostupné vždy a odevšad – Mimořádná kapacita pro ukládání dat (cca 30–50GB/uživatele) – Nulové náklady na HW, SW, aktualizace, zabezpečení, údržbu, … – Snadná správa Největší světové služby ZDARMA pro školy: – Microsoft Office 365 pro školy – Google Apps pro vzdělávání
Microsoft Office 365 pro školy a kalendáře Webové konference Zasílání rychlých zpráv Ukládání a sdílení souborů Týmové weby Office Web Apps
Google Apps pro vzdělávání
Co to znamená pro Vaši školu? Pomůžeme Vám s tím v rámci Klíčové aktivity KA03 Při úvodní konzultaci ve škole: S ICT metodikem prodiskutujeme aktuální stav Společně zkontrolujeme (upravíme/navrhneme) plán rozvoje v těchto oblastech Vypracujeme společně zprávu/plán V průběhu projektu: Budeme ICT metodika vzdělávat, aby byl v těchto oblastech oporou a rádcem ostatním pedagogům – 3 webináře (listopad – leden) – 2-denní workshop (únor/březen) – 3 webináře (březen – květen) – Závěrečný workshop/konference (červen) Průběžná metodická podpora
Děkuji za pozornost. Jsem zde nyní i nadále pro Vaše dotazy … František Hůlka