Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jde nám o expertní úpravu, nikoliv o politiku! Úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích Dopravní psychologie! Mgr. Stanislav Huml, Poslanecká.
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Nový školní rok začíná.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Dopravní nehody dětí v roce 2013 a
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Výuka, výcvik a zkoušky motocyklistů. Stručný pohled do historie.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR za 11 měsíců 2010
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
09.1 Chodec v silničním provozu
Jak z mého pohledu snížit podíl dopravních nehod motocyklistů Autor: Julie Dlouhá ZŠ a MŠ Hrabišín, 8. třída.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Velikonoce začátek motoristické sezóny aktivity BESIP - zranitelní účastníci provozu Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
PODZIM na SILNICÍCH - chodci + cyklisté = nechránění účastníci - chybí pud sebezáchovy - zejména horší viditelnost (tma, mlha, déšť…..) - změna povrchu.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Výchova k občanství TEMA: Pravidla silničního.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CYKLISTA VYBAVENÍ JÍZDNÍHO KOLA VYBAVENÍ CYKLISTY.
MOJE CESTA DO ŠKOLY Bezpečnost v silničním provozu
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Rok 2016 v silničním provozu a priority Policie ČR pro rok 2017
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
NeRiskuj.
Letní prázdniny motocyklisté
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Prevence užívání alkoholu za volantem TÉMA: Aktivity BESIP pro snížení dopravních nehod pod vlivem alkoholu POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČR
Prázdniny bezpečnější
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
4. celosvětový týden bezpečnosti OSN rychlost – aktivity BESIP
Bezpečně na silnici VY_32_INOVACE_20_03
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Vyhodnocení dopravní nehodovosti v ČR a ve Zlínském kraji za rok 2017
Krajské ředitelství policie hl. m
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Cyklista a chodec.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
Krajské ředitelství policie hl. m
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Dopravní nehody pod vlivem alkoholu
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy tel.:

Meziroční srovnání roku 2014 s rokem 2013

Poměr usmrcených chodců ke všem usmrceným

Vývoje usmrcených chodců po měsících 2014

Usmrcení chodci v noci Chodci jsou jedinou kategorií usmrcených osob, kdy dochází k vyššímu počtu úmrtí v noci než ve dne. V posledních 3 letech to bylo 6 z 10 chodců.

Evropský pohled Mimo přechod pro chodce je usmrceno 8 z 10 chodců. Dojde-li k dopravní nehodě s účastí chodce mimo přechod je riziko usmrcení chodce 2x vyšší než na přechodu! Chodci, kteří nepoužijí za snížené viditelnosti reflexní doplňky oblečení mají 10x vyšší účast na smrtelných DN.

Evropský pohled – podíl řidičů, kteří pouští chodce na přechodu Zdroj: CDV, v. v. i 2009

Viditelnost na určitou vzdálenost Potkávací světla Bez reflexů je chodec vidět na 50 m S reflexy m Dálková světla Bez reflexů je chodec vidět na 100 m S reflexy až 300 m

Viditelnost v závislosti na oblečení

Legislativa Pohybuje-li se chodec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, kde není veřejné osvětlení, nebo kde je veřejné osvětlení vypnuté, je povinen mít na sobě reflexní prvky umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Doporučení BESIPu 1) Chodec by se ve vlastním zájmu měl chovat defenzivně, tedy očekávat ze strany vozidel to nejhorší 2) Chodci by měli i bez zákonné úpravy myslet na vhodné oblečení do podmínek se sníženou viditelností = reflexní doplňky 3) Řidiči vozidel by měli při přepnutí z dálkových na potkávací světla zároveň zpomalit. Musí se řídit pravidlem „Jedu jen tak rychle, abych dokázal zastavit na vzdálenost, na kterou vidím“. 4) Řidiči motorových vozidel se vyvarují agresivnímu chování vůči chodcům nebo cyklistům, zvláště dodrží bezpečný boční odstup při jejich míjení.

Akce V rámci spolupráce s ŘSDP PP ČR věnuje BESIP 8000 ks reflexních pásek Celorepubliková kampaň na viditelnost ve 4.Q 2014 Viditelnost chodců – společná kampaň Besip a ŘSDP PP ČR; jedno z hlavních komunikačních témat oddělení BESIP v roce 2015 Webová aplikace na viditelnost - osvětová činnost v rámci webových stránek Reflexní vesty do všech školek, projekt MD „Jsme vidět“.

Aplikace na viditelnost

Zimní výbava Přezutí na zimní pneumatiky – bez ohledu na podmínky Lepší přilnavost = Manévrovatelnost Očištění vozidla od námrazy oken a nánosu sněhu (novinka zákona č. 361/2000 Sb.) Vhodná doplňková výbava vozidla v zimě je vlečné lano a sněhové řetězy Výměna provozních kapalin

Závěr Děkuji Vám za pozornost