Kompozice, barva, text Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97
O kompozici hovoříme při: Malbě obrazu Sazbě textu Navrhování budov Vzniku tiskovin Komponování fotografií Umísťování soch v exteriéru Dalších rozmanitých činnostech Prostuduj kapitoly 2.1 Základní pravidla designu a kresby na počítači, část kompozice, světlo a perspektiva
Kompozice a její kategorie v architektuře Světlo a barva Transformace Měřítko Proporce Optické klamy a iluze Symetrie Eurytmie Rytmus Kontrast
Název stavby: „Scientific college, Citta della Pieve; Itali“ realizace Autor stavby: Mario Botta Tři stejné budovy, které jsou v patě spojeny. A jejich pomyslná osa se sbíhá ve společném středu. Kompoziční kategorie: SYMETRIE
Jedna z budov je vertikálního a druhá horizontálního charakteru. Obě budovy jsou objemově v rovnováze a tím vytváří eurytmickou dvojici. Název stavby: „Marco Polo tower“, Hamburk Německo. Autor stavby: Tham & Videgard architects Kompoziční kategorie: EURYTMIE
Název stavby: „Da vinci station tower Dubai “, předpokládaný rok dokončení 2009 Jde o pohybující se budovu, kdy architektura není statická, ale může se na základě vnějších vlivů měnit a přizpůsobovat uživateli. Kompoziční kategorie: TRANSFORMACE
Název stavby: „Birds Nest, Treehotel“ ve Švédsku. Autor stavby: Tham & Videgard architects Kompoziční kategorie: PŘÍRODNÍ PŘEDOBRAZY V ARCHITEKTUŘE Stavba působí jako ptačí výtvor. Malá kulatá okna jsou důmyslně ukryta pod „obalem“ z větví. „Analýza kompozičních kategorií, Pavel Hotař, zimní semestr, školní rok 2010/2011“
Do vývoje kompozice zasahovala doba, výtvarný cit i věda. Ale nejdůležitěji se na něm podílela příroda. Příroda, jež nás a vše okolo obdařila vyváženými proporcemi, které lahodí oku. Tak jako barvy svým celkovým vyzněním a vzájemnou kombinací, působí na nás i text v ploše různým způsobem, na základě poměru textu a plochy. Stejně jako v malbě nebo architektuře je i v typografii dobrá kompozice jedním ze stěžejních předpokladů pro vytvoření kvalitního díla.
Kompozice v typografii Vede oko čtenáře od nejdůležitějších sdělení až k podrobnostem Může být jednoduchá, ale musí být zajímavá Kombinace mnoha výrazných prvků způsobuje dezorientaci a zrakovou únavu Nedodržení jednotné podoby grafiky komplikuje orientaci Absence volného prostoru snižuje přehlednost Náhodné centrování vzbuzuje dojem neuspořádanosti a je nepříjemné
Barva je komunikační nástroj, který dokáže navodit silné a specifické emoce Použití barvy není pro vytvoření dobrého designu nutné Vhodné užití barev může ovlivnit rozhodování, necitlivé užití dokáže i dobrý design zničit Kombinace barev mohou vyvolávat asociace a emoce, užití by se nemělo řídit osobním vkusem nebo módními trendy Užití mnohobarevného pozadí odvádí pozornost od důležitých informací na popředí
Barva může být mocným pomocníkem Oko je vedeno k místu s barvou Zrak určuje směr čtení od méně výrazné k tmavší barvě Bílá barva na tmavém podkladu zvětšuje Mnoho barev oslabuje naši pozornost Kombinace kontrastních barev víc zaujme, ale také oko brzo unaví Malá barevná plocha má stejnou vizuální hodnotu jako velká plocha barvy neutrální Vhodné užití barev může ovlivnit rozhodování V součinnosti s barvou působí kompozice, text a sdělení
Text jeho grafická podoba je určena druhem písma, řezem, velikostí a barvou Písmo by nikdy nemělo potlačit sdělované informace Střídání fontů užíváme velmi uvážlivě, kombinujeme vždy jen písma z odlišných kategorií Zvažte kdy je důležitější vizuální podoba textu a kdy naopak informační sdělení Při kombinaci písem je vhodné kontrast mezi nimi ještě zvýraznit Neužívejte text psaný pouze velkými písmeny Použití jediného druhu písma může vyvolat harmonický dojem, ale naopak může působit jednotvárně až nudně