VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek
Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
Při tvorbě názvosloví rozvětvených uhlovodíků jsme si v minulé kapitole řekli, že používáme 4 postupné kroky: 1. Najdeme uhlovodík, který bude tvořit kmen názvu. 2. Očíslujeme atomy uhlíku v hlavním řetězci. 3. Identifikujeme a očíslujeme substituenty. 4. Napíšeme jednoslovný název. V některých složitějších případech, kdy máme například substituent rozvětvený, musíme použít ještě krok 5.
Příklad: CH 3 CH 3 CH 3 1 CH 3 2 CH 3 CH 4 CH 2 5 CH 2 6 CH- 1 CH 2 2 CH 3 CH CH 2 2 CH 3 CH 3 CH 3 7 CH 2 8 CH 2 9 CH 2 10 CH 3 1. Nejdelší řetězec má 10 uhlíků, takže kmen bude tvořit uhlovodík dekan. 2. Číslování kmene bude od uhlíku vlevo, protože je nejblíže k prvému větvení. 3. Na kmeni jsou tři substituenty a to: - na uhlíku č. 2 a 3 jsou dvě methylové skupiny = 2,3- dimethyl 4. Na uhlíku č. 6 je rozvětvený substituent.
CH CH 2 2 CH 3 CH 3 2-methylpropyl Tento substituent pojmenujeme podle stejných pravidel v krocích 1-4. Číslování nejdelšího řetězce začínáme v místě napojení substituentu k hlavnímu řetězci. Nejdelší řetězec má 3 uhlíky, takže kmen bude tvořit uhlovodíkový zbytek od propanu -propyl. Číslování kmene bude od uhlíku vlevo, protože je nejblíže k hlavnímu řetězci. Na kmeni je jeden substituent a to na uhlíku č. 2 je methylová skupina = 2-methyl. Název substituentu je tedy 2-methylpropyl.
Celkový název uhlovodíku je tedy: CH 3 CH 3 1 CH 3 2 CH 3 CH 4 CH 2 5 CH 2 6 CH- 1 CH 2 2 CH 3 CH 3 CH 3 7 CH 2 8 CH 2 9 CH 2 10 CH 3 2,3-dimethyl-6-(2-methylpropyl)dekan
V případě, že máme dva a více stejných rozvětvených substituentů, použijeme k vyjádření jejich počtu předpony: bis, tris atd. Ukázka: CH 3 CHCH 3 CH 3 CH 2 CH 2 CHCH 2 CH 2 CHCH 2 CH 2 CH 3 CH 3 CHCH 3 4,7-bis(1-methylethyl)dekan
Z historických důvodů mají některé jednoduché alkylové skupiny také názvy nesystematické. Tyto názvy jsou v literatuře natolik rozšířené, že je pravidla IUPAC tolerují. Aby bylo možné číst starší literaturu, tak se musíme tyto nesystematické názvy naučit nazpaměť. Příklad tříuhlíkaté alkylové skupiny: CH 3 -CH-CH 3 nesystematický název: isopropyl- systematický název: 1-methylethyl-
Čtyřuhlíkaté alkylové zbytky: CH 3 CH 3 CH 3 CH 2 CHCH 3 CH 3 CHCH 2 - CH 3 -C - CH 3 sek-butyl- isobutyl- terc-butyl- 1-methylpropyl- 2-methylpropyl- 1,1-dimethylethyl-
Pětiuhlíkaté alkylové zbytky: CH 3 CH 3 CH 3 CHCH 2 CH 2 - CH 3 - C - CH 2 - CH 3 CH 2 -C- CH 3 CH 3 CH 3 isopentyl- neopentyl- terc-pentyl- 3-methylbutyl- 2,2-dimethylpropyl- 1,1-dimethylpropyl-
A jak budeme tvořit názvy u cyklických alkanů?
Cykloalkany Názvy cykloalkanů se tvoří podle analogických pravidel jako názvy alkanů, s tím rozdílem, že součástí názvu je předpona cyklo-. Pokud na cyklickém řetězci dojde k substituci, poloha substituentů se vyjadřuje tehdy, jsou-li aspoň dva. Uhlovodíkové zbytky od cykloalkanů se nazývají cykloalkyly a uhlík, kterým je cykloalkyl připojen k hlavnímu uhlovodíku, je označen číslem 1. CH 2 - CH 2 CH 2 - CH 2 CH 2 - CH 2 CH 2 - CH - cyklobutan cyklobutyl-
Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Substituční systematické názvosloví-alkany 2. Jazyk:čeština Očekávaný výstup:Žák vytváří názvosloví uhlovodíků s rozvětvenými substituenty a cykloalkanů a pojmenovává triviálními názvy jednoduché rozvětvené alkyly.. Klíčová slova: organická chemie,substituční názvosloví, substituent, alkyl, isopropyl, isobutyl, isopentyl. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Dle potřeby je možné uvést další příklady například z J.Fikrt, J.Kahovec: Názvosloví organické chemie.