VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL211 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL213 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
Reakce alkanů a cykloalkanů.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soubor prezentací : CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_131.
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_123.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_167.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
NÁZVOSLOVÍ ALKENŮ VY_32_INOVACE_3.2.CH2.03/Cc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
NÁZVOSLOVÍ ALKANŮ VY_32_INOVACE_3.2.CH2.02/Cc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AnotacePrezentace, která se zabývá úvodem do celých čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozpoznají kladná a záporná čísla.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Názvosloví uhlovodíků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.26/
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Příprava a izolace arenů.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_09
VY_32_INOVACE_Slo_III_02 Uhlovodíky – Alkany ppt.
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Alkany a cykloalkany.
A324 A324.
Digitální učební materiál
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.

 Při tvorbě názvosloví rozvětvených uhlovodíků jsme si v minulé kapitole řekli, že používáme 4 postupné kroky: 1. Najdeme uhlovodík, který bude tvořit kmen názvu. 2. Očíslujeme atomy uhlíku v hlavním řetězci. 3. Identifikujeme a očíslujeme substituenty. 4. Napíšeme jednoslovný název.  V některých složitějších případech, kdy máme například substituent rozvětvený, musíme použít ještě krok 5.

 Příklad: CH 3 CH 3 CH 3 1 CH 3 2 CH 3 CH 4 CH 2 5 CH 2 6 CH- 1 CH 2 2 CH 3 CH CH 2 2 CH 3 CH 3 CH 3 7 CH 2 8 CH 2 9 CH 2 10 CH 3 1. Nejdelší řetězec má 10 uhlíků, takže kmen bude tvořit uhlovodík dekan. 2. Číslování kmene bude od uhlíku vlevo, protože je nejblíže k prvému větvení. 3. Na kmeni jsou tři substituenty a to: - na uhlíku č. 2 a 3 jsou dvě methylové skupiny = 2,3- dimethyl 4. Na uhlíku č. 6 je rozvětvený substituent.

 CH CH 2 2 CH 3 CH 3 2-methylpropyl  Tento substituent pojmenujeme podle stejných pravidel v krocích 1-4.  Číslování nejdelšího řetězce začínáme v místě napojení substituentu k hlavnímu řetězci.  Nejdelší řetězec má 3 uhlíky, takže kmen bude tvořit uhlovodíkový zbytek od propanu -propyl.  Číslování kmene bude od uhlíku vlevo, protože je nejblíže k hlavnímu řetězci.  Na kmeni je jeden substituent a to na uhlíku č. 2 je methylová skupina = 2-methyl.  Název substituentu je tedy 2-methylpropyl.

Celkový název uhlovodíku je tedy: CH 3 CH 3 1 CH 3 2 CH 3 CH 4 CH 2 5 CH 2 6 CH- 1 CH 2 2 CH 3 CH 3 CH 3 7 CH 2 8 CH 2 9 CH 2 10 CH 3 2,3-dimethyl-6-(2-methylpropyl)dekan

 V případě, že máme dva a více stejných rozvětvených substituentů, použijeme k vyjádření jejich počtu předpony: bis, tris atd.  Ukázka: CH 3 CHCH 3  CH 3 CH 2 CH 2 CHCH 2 CH 2 CHCH 2 CH 2 CH 3 CH 3 CHCH 3 4,7-bis(1-methylethyl)dekan

 Z historických důvodů mají některé jednoduché alkylové skupiny také názvy nesystematické. Tyto názvy jsou v literatuře natolik rozšířené, že je pravidla IUPAC tolerují.  Aby bylo možné číst starší literaturu, tak se musíme tyto nesystematické názvy naučit nazpaměť.  Příklad tříuhlíkaté alkylové skupiny: CH 3 -CH-CH 3  nesystematický název: isopropyl-  systematický název: 1-methylethyl-

 Čtyřuhlíkaté alkylové zbytky: CH 3 CH 3  CH 3 CH 2 CHCH 3 CH 3 CHCH 2 - CH 3 -C - CH 3 sek-butyl- isobutyl- terc-butyl- 1-methylpropyl- 2-methylpropyl- 1,1-dimethylethyl-

 Pětiuhlíkaté alkylové zbytky: CH 3 CH 3 CH 3 CHCH 2 CH 2 - CH 3 - C - CH 2 - CH 3 CH 2 -C- CH 3 CH 3 CH 3 isopentyl- neopentyl- terc-pentyl- 3-methylbutyl- 2,2-dimethylpropyl- 1,1-dimethylpropyl-

 A jak budeme tvořit názvy u cyklických alkanů?

 Cykloalkany  Názvy cykloalkanů se tvoří podle analogických pravidel jako názvy alkanů, s tím rozdílem, že součástí názvu je předpona cyklo-.  Pokud na cyklickém řetězci dojde k substituci, poloha substituentů se vyjadřuje tehdy, jsou-li aspoň dva.  Uhlovodíkové zbytky od cykloalkanů se nazývají cykloalkyly a uhlík, kterým je cykloalkyl připojen k hlavnímu uhlovodíku, je označen číslem 1. CH 2 - CH 2 CH 2 - CH 2 CH 2 - CH 2 CH 2 - CH - cyklobutan cyklobutyl-

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie   Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Substituční systematické názvosloví-alkany 2.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák vytváří názvosloví uhlovodíků s rozvětvenými substituenty a cykloalkanů a pojmenovává triviálními názvy jednoduché rozvětvené alkyly..  Klíčová slova: organická chemie,substituční názvosloví, substituent, alkyl, isopropyl, isobutyl, isopentyl.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Dle potřeby je možné uvést další příklady například z J.Fikrt, J.Kahovec: Názvosloví organické chemie.