Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
LIDSKÉ RASY Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_13_Kožní soustava Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
AnotacePrezentace pro 5. třídu ZŠ speciální k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vlastivědných vědomostí o bydlení dříve a dnes. Je určeno pro.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_24_Přírodopis 9. ročník TÉMA: lidská plemena ČÍSLO PROJEKTU:
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pravěk Vývoj člověka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Vznik a vývoj člověka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_28_INOVACE_01 _LIDSKÁ PLEMENA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Šablona 32 VY_32_INOVACE_08_30_ Hydrostatický tlak.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
LIDSKÉ RASY.
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Člověk v živočišném systému
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-08_Původ a vývin člověka, lidská plemena Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují s původem a vývinem člověka, s jednotlivými fázemi vývoje. Také se dozvídají o lidských plemenech a antropologických typech člověka. Klíčová slova:australopithecus, homo habilis, homo erectus, člověk neandrtálský, člověk kromaňonský, homo sapiens sapiens, lidská plemena, antropologie, bílé plemeno, žlutohnědé plemeno, černé plemeno Druh učebního materiálu:prezentace

Původ a vývoj člověka člověk prošel během své existence vývojovými fázemi – procesem polidštění – hominizací, v tomto procesu došlo postupně k předozadnímu zploštění hrudníku, tím se uvolnily horní končetiny, zlepšila se jejich pohyblivost, uchopovací schopnost a zjemnila se práce prstů na ruce, napřímila se postava, prodloužily se kosti stehenní, na lebce postupně začala převažovat mozková část nad obličejovou, zuby, zejména špičáky, se zmenšily, zjemnil se výraz obličeje; během tzv. sapientace probíhaly psychické a sociální změny, došlo k postupnému zvětšování hmotnosti mozku a členitosti mozkové kůry, rozvinuly se rozumové schopnosti a artikulační řeč, pudové vlastnosti se staly uvědomělým jednáním a chováním člověka;

AUSTRALOPITHECUS měřil 135–155 cm, vážil 60–80 kg; pohyboval se se po dvou končetinách, chůze těžkopádná, živil se rostlinnou potravou a drobnými živočichy; používal kamenné nástroje a zbraně; žil v Africe; 1

HOMO HABILIS – člověk zručný měřil 120–150 cm, vážil 30–40 kg měl vzpřímenou postavu, žil v tlupách, sběrač, lovec, vyráběl primitivní nástroje z kamene, byl již schopen si vytvořit jednoduchý přístřešek; obýval savany, řídké lesy, skalnatá údolí; žil v Africe, Asii a Evropě; 2

HOMO ERECTUS – člověk vzpřímený měřil 150–170 cm, vzpřímená postava, kolektivní lov, primitivní řeč, používal oheň, rozvoj mozku a vědomí; žil v Africe, Evropě (v Itálii, ve Španělsku, Německu), také v Asii; 3

HOMO NEANDERTHALENSIS – Člověk neandrtálský měřil 155–165 cm, téměř vzpřímený, robustní typ, masivní lebka, široký plochý nos, chyběl bradový výběžek; znal oheň, byl lovcem, sběračem ovoce, žil v tlupách, složitá kultura; obýval jeskyně a skalní převisy; žil v Africe, Asii a v Evropě; jedná se o slepou větev – vymřel před 40–25 tisíci lety; 4

ČLOVĚK KROMAŇONSKÝ měřil 165 cm, kočovný způsob života, vyráběl nástroje, zbraně, ozdoby, nádoby, tvořil jeskynní malby a sošky, budoval obydlí, zpracovával různé materiály i kov; usedlý způsob života, používal artikulovanou řeč, pohřbíval mrtvé, různé rituály, zemědělec; žil v Asii, Africe a v Evropě; 5

HOMO SAPIENS SAPIENS – člověk současný anatomicky moderní člověk; žije v Africe, Austrálii, na Nové Guinei, v Tasmánii a v Evropě; u nás se vyskytují četná naleziště; žije v rodových společenstvích; 6

Lidská plemena lidská plemena mají stejný historický původ, liší se od sebe množstvím pigmentu v kůži, což má vliv na barvu pleti, vlasů, očí, dále se odlišují proporcemi těla, tvarem lebky a dalšími drobnými znaky, např. tvarem očí; antropologie rozeznává tři základní lidská plemena: bílé (europoidní), žlutohnědé (mongoloidní), které je nejpočetnější, a nejméně zastoupené černé (negroidní); lidská plemena lze dále dělit na antropologické typy podle některých tělesných znaků, jako jsou např. převládající barva kůže, očí, vzrůst aj.; český národ se skládá z různých antropologických typů lidí bílého plemene a je výrazně smíšený;

BÍLÉ PLEMENO zástupci bílého plemene mají mírně vlnité, vlnité až kadeřavé vlasy různých barev a odstínů, vlas vystupuje šikmo z kůže a má oválný průřez; barva jejich pleti je světlá až tmavohnědá, mají užší hlavu a střední obličej s výrazným nosem a bradou; muži mají hodně vyvinuté ochlupení těla, rostou jim vousy; původní je toto plemeno v Evropě a na Blízkém východě, postupně proniklo do všech světadílů; 7

ŽLUTOHNĚDÉ PLEMENO charakteristické jsou rovné husté a silné vlasy černé až černomodré barvy, vlas vystupuje z kůže kolmo; pleť je nažloutlá, světlá až snědá, oči tmavé, oční štěrbiny jsou úzké a šikmé; obličej je široký, s výraznými lícními kostmi a středně širokým nosem; na těle mají muži řídké ochlupení; původní je toto plemeno v Asii, během vývoje z něho vznikli indiáni a Eskymáci se svými specifickými znaky; 8

ČERNÉ PLEMENO příslušníci černého plemene mají tmavě hnědé až černé kadeřavé i kudrnaté vlasy, u některých skupin se tvoří tzv. pepřový vlas, vlas vyrůstá šikmo z kůže, průřez vlasem je zploštělý ovál; barva pleti je až černá, oči jsou tmavě hnědé a kulaté, typický je široký obličej s širokým plochým nosem a masivními rty; tělo má řídké ochlupení; původní oblastí jsou Afrika, Austrálie a některé oblasti Asie a přilehlých ostrovů, násilím bylo rozšířeno po celém světě; 9

Opakování Jaká základní plemena rozeznává antropologie? Antropologie rozeznává tři základní lidská plemena: bílé (europoidní), žlutohnědé (mongoloidní), černé (negroidní). Uveďte, co je výsledkem sapientace. Došlo k postupnému zvětšování hmotnosti mozku a členitosti mozkové kůry, rozvinuly se rozumové schopnosti a artikulační řeč. Uveďte typické znaky jednotlivých lidských plemen.

Opakování Jak se nazývá „slepá větev“ ve vývinu člověka? Člověk neandrtálský. Popište proces hominizace – polidštění. Došlo postupně k předozadnímu zploštění hrudníku, tím se uvolnily horní končetiny, zlepšila se jejich pohyblivost, uchopovací schopnost a zjemnila se práce prstů na ruce, napřímila se postava, prodloužily se kosti stehenní, na lebce postupně začala převažovat mozková část nad obličejovou, zuby, zejména špičáky, se zmenšily, zjemnil se výraz obličeje.

Použité zdroje: 1.A.afarensis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 2.Homo habilis. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 3.Homo erectus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 4.Neandertal adam ve kadın modeli, Almanya. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit ]. Dostupné z: 5.Cro-Magnon. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 6.Anterior view of human female and male, without labels. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 7.Edyta Herbuś by Foksal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2008 [cit ]. Dostupné z: 8.Children in Middle Vietnam. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 9.Kenyan man 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: