Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy ukládání dat v počítači
Advertisements

VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Číslicová technika - mikroprocesory III. ročník Mikrořadiče Vypracoval : Vlastimil Vlček Projekt.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
P ROGRAMOVÁNÍ V JSA David Rozlílek. P ROGRAMOVÁNÍ V JSA Co to je zkratka JSA - ………….? Je tvořen z jednotlivých - s……. i…….? a k……… ? Jaký program používáme.
Programování v JSA.
Programování v JSA. Co je to JSA? FORMÁT ZDROJOVÉHO PROGRAMU JSA Z jakých 4 částí se skládá řádek?
Roman Nasadil – ME4C PROGRAMOVÁNÍ V JSA. CO TO JE JSA?
Mikroprocesor.
Technika počítačů 3. Mikroprocesory © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ●
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJOVÁNÍ LC.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Blokové schéma počítače.
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 3.3 Ovládací a signalizační.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELI-1.1 BEZPEČNOST Obor:Elektrikář.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Tvorba jednoduchých pogramů II.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Další komponenty.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Interkomunikační adresní systém.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Instrukční soubor 1.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Programátory jednočipových počítačů.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Instrukční soubor 2
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Hardware jednočipových počítačů.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Obor: Elektrikář silnoproud Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Martin Fojtík
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obor: Elektrikář silnoproud Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Obor: Elektrikář - silnoproud Ročník: 3. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Tato prezentace byla vytvořena
Aritmetickologická jednotka
Obor: Elektrikář silnoproud Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Jednočipové počítače – instrukční sada
Hardware jednočipových počítačů I
Tato prezentace byla vytvořena
Mikropočítač Vnitřní struktura 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mikropočítač Soubor instrukcí
Mikropočítač Vnitřní struktura 1
Firmware počítače a jeho význam Tematická oblast: Úvod do předmětu
Tato prezentace byla vytvořena
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Obor: Elektrikář - silnoproud Ročník: 3. Vypracoval: Bc. Josef Dulínek
Tato prezentace byla vytvořena
jednočipových počítačů I
Transkript prezentace:

Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Programování jednočipových mikropočítačů MEIV Obor: Mechanik elektronik Ročník:4. Vypracoval:Antonín Mahdal Odborný výcvik ve 3. tisíciletí

Co všechno potřebujeme? ● Mikroprocesor ● Programátor ● Vývojové prostředí

Mikroprocesor K procesoru jsme si řekli základní věci v minulé prezentaci. Pochopení a k další práci budeme potřebovat následující dokumenty: ● Instrukční sadu mikrokontroleru AVR ● Katalogové listy

● Programátor nám slouží k nahrátí vytvořeného programu do paměti mikroprocesoru. ● Tento programátor si můžeme vyrobit nebo si jej můžeme zakoupit. ● Pro naši práci budeme požívat univerzální programovadlo s označením SmartProg2. Součástí programátora je ovládací program s přehledným ovládáním a nápovědou. ● Tento programátor nám nahraje a zároveň zkontroluje spránost uložení programu do paměti (verifikace). ● Programátor

Vývojové prostředí ● Je to speciální program, který nám umožní vytvořit projekt, napsat program, přeložit jej do strojového kódu, podat hlášení o výsledku přeložení a výsledný program nahrát do mikropočítače. ● Pro naše účely budeme používat vývojové prostředí od firmy ATMEL, které je možné si stáhnout na těchto internetových strankách.

Programovací jazyky ● Programovacích jazyků máme několik, dělíme je do dvou základních skupin. ● Nišší programovací jazyky (ASEMBLER) ● Jazyk symbolických adres je nejblíže k hardware a systému. Pro začínající programátory s jednočipi je velmi vhodný. ● Vyšší programovací jazyky PASCAL, C++, JAVA, SQL.... ● Tyto programovací jazyky nejsou pro začínající programátory příliš vhodné.

Asembler ● Při programování vytváříme posloupnost příkazů, které utváří vlastní program. Jde o funkci, kterou má zařízení vykonávat. ● Dělení příkazů: ● ● - základní instrukce ● - direktiva ● - makroinstrukce ● - řídící příznak ●

Popis nazvosloví ● Základní instrukce ● - jsou příkazy, které odpovídají instrukčnímu souboru daného mikroprocesoru a překladač pro ně generuje strojový kód. ● Direktivy ● - tyto příkazy umožňují definovat názvy – jména, mohou přiřazovat určité hodnoty, ovlivňovat počítadlo adres. Pro tyto příkazi překladač negeneruje strojový kód. ● Mkroinstrukce ● - je instrukce, která slouží k zjednodušení programu. Funkce spočívá v tom, že někde se nám určitá část programu opakuje. Takovou část bychom museli znovu a znovu rozepisovat. Tuto část programu pojmenujeme vlastním jménem, jako makroinstrukci. Překladač programu pak sám zajišťuje a vkladá celý kód programu, kde je makroinstrukce umístěna.

● Řídicí příkazy ● - řídí činnost překladače a negenerují žádný kód. Pro zapisování platí jistá pravidla, a to používané znaky a struktura řádku. ● - používané znaky jsou ASCII znaky, číslice, některé speciální znaky. ● - struktura řádku programu. První je návěští, operace (instrukční kód), operandy, komentáře (naše poznámky v programu) ● Programový řádek musí obsahovat minimálně instrukční kód, nebo direktivu. ● -ukázka zápisu programu: Popis nazvosloví zpozdi: INC R2 ; inkrementuje R2

Závěr Toto je krátké seznámení se základním názvoslovím a pravidly psaní programu. V dalším kroku si ukážeme krátký program a popíšeme si jednotlivé části programu.

Střední průmyslová škola Uherský Brod,