VY_32_INOVACE_Vac_III_02 Povrch ČR Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_08_Moravskoslezský.
Advertisements

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem podkladu materiálu je Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
ČESKÁ REPUBLIKA II. Povrch České republiky – reliéfní mapa.
Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
České a moravské řeky. Pohoří v ČR. VY_32_INOVACE_13 Napiš své jméno:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_05 Název materiáluČeská vysočina.
VY_32_INOVACE_Fi_II_01 Název Jižní Asie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Šumava Český les Krušné hory Českomoravská vrchovina České středohoří Lužické.
RISKUJ ČESKÁ REPUBLIKA (fyzickogeografická část) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Zábranská. Dostupné z Metodického.
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor: Mgr. Zuzana Chloubová Název: VY_32_INOVACE_08 _ ČJ_Vlastní jména.
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
VY_32_INOVACE_Vac_I_04 Orientujeme se na planetě Zemi - 2 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
VY_32_INOVACE_Vac_III_03 Vodstvo ČR 1 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Rozmanitost reliéfu v ČR
Nížiny, pohoří a nejvyšší hory
Povrch České republiky
VY_52_INOVACE_46_Geomorfologické celky ČR
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ, KRÁTKÁ 676 AUTOR: MGR
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Identifikátor materiálu: EU
Českomoravská subprovincie
Vzdělávací materiál: Olomoucký kraj Operační systém:
Pohoří ČR Učivo 8. třídy Název školy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
6. Českomoravská soustava
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9. ročníku
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Středočeský kraj Název školy: ZŠ Salvátor
VY_32_INOVACE_02_05_nadmořská výška
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Povrch České republiky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
VY_32_INOVACE_Fi_II_13 Název Evropa – poloha a rozloha
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_NASE_HORY.
Povrch ČR.
Základní škola, Hradec Králové
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_POVRCH ČR Mgr. Petra Kukuczková
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
VY_32_INOVACE_Fi_III_21 Název Svět - soutěž
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_18_VLASTIVĚDA
VY_32_INOVACE_Vac_II_11 Východní Afrika
Pohoří a nejvyšší hory VY_52_INOVACE_27
Mgr. Jiřina Zorková 2.ZŠ Dobříš
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - POVRCH
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál pro 8.ročník
Karpaty. VY_32_INOVACE_03_Horopisné_celky_ČR_3 AUTOR: ROMAN BENČÁK ŠKOLA: ZŠ NOVÝ JIČÍN, TYRŠOVA 1.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Z - 8. ročník
6. Českomoravská soustava
VY_32_INOVACE_Fi_III_28 Název Státní znaky sousedních zemí
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
ŠABLONA III/2 POHOŘÍ - OPAKOVÁNÍ
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
ČR - procvičování Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Vac_I_19 AZ kvíz
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Nížiny, pohoří a nejvyšší hory
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Vac_III_02 Povrch ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Jarmila Vaculíková

Geomorfologický vývoj  ČR leží na rozhraní dvou geologických soustav – Česká vysočina a Západní Karpaty.  Česká vysočina vznikla převážně v prvohorách  mladší jsou Karpaty ( projev ve složení hornin a reliéfu)  hranici tvoří sníženina spojující Znojmo, Brno a Ostravu (Dyjskosvratecký úval, Vyškovská brána, Hornomoravský úval, Moravská brána a Ostravská pánev)  na jižní Moravu zasahuje z jihu Západopanonská pánev ( Dolnomoravský úval), malé území na Opavsku patří k Středoevropské nížině (Slezská nížina).  Hlavními nerostnými surovinami v ČR jsou černé uhlí (ostravsko- karvinská revír), hnědé uhlí (podkrušnohorské pánve- Mostecká pánev), ropa a zemní plyn (Dolnomoravský úval), rudy a nerudné suroviny (kaolín, štěrk, písek, vápenec aj).

Povrch ČR Česká vysočina (provincie) Šumavská subprovincie Český les – Čerchov 1042 m Šumava – Plechý 1378 m Šumavské podhůří Českomoravská subprovincie Středočeská pahorkatina Jihočeské pánve (2) Českomoravská vrchovina- Javořice Brněnská vrchovina Krušnohorká subprovincie Krušné hory – Klínovec 1244 m Sokolovská pánev Mostecká pánev České středohoří – Milešovka 837 m Doupovské hory Krkonošsko-jesenická subprovincie Lužické hory –Luž 793 m Krkonoše – Sněžka 1602 m Jizerské hory – Smrk 1124 m Orlické hory – Velká Deštná 1115 m Králický Sněžník – 1423 m Hrubý Jeseník – Praděd 1491 m Nizký Jeseník – Slunečná 890 m Poberounská subprovincie Plzeňská pahorkatina Brdská vrchovina – Tok 865 m Pražská plošina Česká tabule (subprovincie)

Západní Karpaty – provincie Vněkarpatské sníženiny(suprovincie) Dyjsko-svratecký úval Vyškovská brána Hornomoravský úval Moravská brána Ostravská pánev Vnější Západní Karpaty (suprovincie) Chřiby – Brdo 587 m Vizovická vrchovina – Klášťov 753 m Bílé Karpaty – Velká Javořina 970 m Javorníky – Javorník 1019 m Hostýnsko-vsetínská hornatina–Vysoká1024m Moravskoslezské Beskydy– Lysá hora 1323 m Slezské Beskydy Rozhledna na nejvyšším vrcholu Chřibů Brdo (587 m n. m.) Brdo

Samostatná práce Vyhledej na mapě jednotlivé pojmy – atlas str Domácí úkol K označeným pohořím doplň nejvyšší horu a její nadmořskou výšku Dobrovolné úkoly 1. Kde se v České vysočině nacházejí rybniční krajiny? Najděte informace, jak a proč vznikly. Hledejte na internetu pod hesly rybníkářství, rybniční pánve, rybniční krajiny. 2. Zjistěte, z jakých důvodů byl v r vyhlášen náš nejmladší Národní park České Švýcarsko. 3. Najděte na mapě ČR krasová území s jeskyněmi. Hledejte na internetu pod heslem krasové oblasti. 4. Ve kterém geomorfologickém celku se nachází CHKO Moravský kras a co o něm víte? Hledejte na internetu pod heslem CHKO Moravský kras. – vyber pouze jeden a zpracuj do sešitu

Otázky k opakování 1.Které provincie vyplňují povrch ČR? 2.Co tvoří hranici mezi nimi? 3.Co víš o Dolnomoravském úvalu? 4.Vyhledej na mapě, co patří do jednotlivých subprovincií? 5.Která hora je nejvyšší v ČR, která na Moravě? 6.Do které subprovincie patří okolí tvé školy?

Zdroje 1) CHALUPA, Petr; HORNÍK, Stanislav; DEMEK, Jaromír. Zeměpis 9 pro základní školy : Česká republika. Praha : SPN a. s., s. 2) školní atlas České republiky. Praha : Kartografie Praha a. s., s. _________________________________________________________________________________________ Datum vytvoření: Ročník:osmý Předmět: zeměpis Anotace:žáci získají dovednost vyhledat na mapě daná pohoří a jejich nejvyšší vrcholy.