Studium k výkonu specializovaných činností: Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Studiem získává absolvent kvalifikační předpoklady pro výkon specializované činnosti: koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií dané vyhláškou č. 317/2005 Sb. (§ 9a) MŠMTč. 317/2005 Sb. (§ 9a)
Základní cíle vzdělávání Prohloubit a rozšířit kompetence absolventa k metodickému vedení ostatních učitelů školy v oblasti využití ICT ve vzdělávacím procesu, tvorby ICT plánu a řízení naplnění standardu ICT služeb na základních a středních školách ČR.
Současně platné Nařízení vlády pro úpravu problematiky ICT metodika (dříve Nařízení vlády č. 400/2002): Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ze dne 26.ledna enevladou1502.htm
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ze dne 26. ledna 2005, § 3 (4) Učiteli – metodikovi informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků ve škole Počet žákůSnížení v hodinách týdně do 501 do 1502 do 3003 do 5004 nad 5005
(5) Je-li pověřeno výkonem funkce metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce více pedagogických pracovníků, sníží se každému z nich rozsah přímé pedagogické činnosti podle ředitelem školy přiděleného počtu žáků nebo tříd.
(6) Vykonává-li funkci metodika informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce ředitel školy nebo zástupce ředitele školy, sníží se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle odstavců 3 a 4, nejvýše však do poloviny týdenního rozsahu stanoveného pro ředitele školy nebo zástupce ředitele školy v příloze k tomuto nařízení.
Důležité materiály a informace _2005_o_dalsim_vzd__ped_prac.pdf _2005_o_dalsim_vzd__ped_prac.pdf ce-v-oblasti-ICT.html ce-v-oblasti-ICT.html
Časový plán studia Studium je třísemestrové, s celkovým počtem 255 hodin, z toho je 155 hodin věnováno přímé výuce prezenční formou, 50 hodin výuce distanční formou, 50 hodin konzultacím v souvislosti s vypracováním závěrečné práce.
Klíčové cílové kompetence Hlavním smyslem studia je vybavení absolventa potřebnými znalostmi, organizačními a řídícími dovednostmi, resp. didaktickými metodami k tomu, aby byl ICTK metodik schopen ve své škole, případně v okolních „malých“ školách kvalifikovaně:
metodicky pomáhat kolegům v integraci ICT do výuky většiny předmětů, doporučovat a koordinovat další ICT vzdělávání pedagogických pracovníků koordinovat užití ICT ve vzdělávání, koordinovat nákupy a aktualizace software, zpracovávat a realizovat v souladu se školním vzdělávacím programem ICT plán školy, koordinovat provoz informačního systému školy
Studium by mělo naplnit svým obsahem následující kompetence: Kompetence k učeník řízení ke správě ICT na škole
Kompetence k učení role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické metody využití počítače ve vzdělávacím procesu (nad rámec vlastní odbornosti účastníka) organizace vedení školních žákovských a studentských projektů vyhledávání a hodnocení výukových a informačních zdrojů na internetu užití metod distančního a kombinovaného vzdělávání podporovaného ICT
Kompetence k řízení zpracování a realizace ICT plánu školy zpracování bezpečnostní politiky školy (pravidla bezpečnosti, provozní a SW řád školy) organizace zapojení školy do regionálních (národních) projektů organizace a metodická pomoc při provozu školního vzdělávacího a organizačního informačního systému
Kompetence ke správě ICT ve škole základní orientace v nových trendech vývoje ICT pro vzdělávání základní orientace v právních předpisech souvisejících s ICT znalost principů a možností počítačových sítí znalost principů a možností moderních prezentačních technologií
Tematické okruhy studia 1.Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie 2.Využití počítače ve vzdělávacím procesu – tři vybrané okruhy z minimálně pěti nabízených 3.Informační systém školy, webová prezentace školy 4.Principy a možnosti počítačových sítí 5.Autorské právo, bezpečnost na internetu, netiketa 6.Tvorba ICT plánu školy, interakce ICT a RVP 7.Příprava školních projektů (v rámci ČR, EU)
8.Vedení školních žákovských projektů 9.Moderní technologie – aktuální informace, užití ve škole 10.Hygiena, ergonomie a pravidla bezpečnosti práce s ICT 11.Užití ICT ve speciální pedagogice 12.Počítač a volný čas dětí a mládeže 13.Anglické termíny pro oblast ICT a moderní edukace 14.Aktuální zdroje informací a výukových objektů na internetu
Zajištění studia Ústav informatiky PEF MZLU Ve spolupráci s: Institutem celoživotního vzdělávání MZLU v Brně Ústavem práva PEF Ústavem humanitních věd Ústavem jazykových a kulturních studií MZLU NIDV externími lektory
Odborný garant studia doc. Ing. Dr. J. Rybička Organizační zajištění Ing. I. Houbová
1. semestr studia Obsah, termíny, předměty, garanti předmětů, rozvrh, informace o ukončení semestru
Letní semestr 2007 (první etapa studia) Termíny soustředění: až 11. března března až 1. dubna až 22. dubna až 13. května 5.2. až 3. června Přesný rozvrh a rozdělení do skupin najdete v IS MZLU Brno pod odkazem 1. semestr 3. běh.
Rozvrh 1. soustředění – sobota až 12.00Úvod do studia až 13.30Informační systémy a prezentace školy – úvod do IS (RNDr. Ing. M. Šorm, Ph.D), až 18.00ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie (PhDr. D. Linhartová, CSc.), učebna A01
Rozvrh 1. soustředění – neděle 9.00 až 12.00Počítačové sítě (RNDr. Ing. M. Šorm, Ph.D), učebna A až Počítačové sítě (RNDr. Ing. M. Šorm, Ph.D), učebna A01
Tematické okruhy pro předmět „ Využití počítače ve vzdělávacím procesu “ Společná část: Zásady úpravy dokumentů se zaměřením na dokumenty z oblasti IT, jak zpracovávat samostatné práce (1. semestr) Možnosti moderních prezentačních technologií (2. semestr) Volitelná část Volitelná
Ukončení 1. semestru Souborná zkouška zahrnující znalosti z předmětů: ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie Počítačové sítě ve školách Angličtina pro ICT Úvod do studia
Průběh souborné zkoušky Semestrální zkouška bude probíhat v počítačové učebně v prostředí e-learningového systému formou testu Test bude obsahovat 20 otázek, 10 otázek bude z předmětu „ICT v edukačním procesu, moderní didaktické teorie“, 5 otázek z předmětu „Počítačové sítě ve školách“, 3 otázky z předmětu „ Angličtina pro ICT „ 2 otázky z „Úvodu do studia“
Hodnocení zkoušky A – 85 % a více správných odpovědí B – minimálně 77 % správných odpovědí C – minimálně 70 % správných odpovědí D – minimálně 62 % správných odpovědí E – minimálně 55 % správných odpovědí F – pod 55 %
Předměty ukončené pouze zápočtem: Podmínkou udělení zápočtu je mimo účasti ve výuce vypracování samostatných prací nebo projektu z předmětů: Využití počítače ve vzdělávacím procesu I Využití počítače ve vzdělávacím procesu II Počítačové sítě ve školách
Další informace