Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3235 Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Ivona Kratochvílová Z – BiO, 3. ročník
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Zrakové ústrojí - zrak je nejdůležitějším smyslem pro orientaci v prostoru - orgánem zraku je oko - oko je uložené v očnici Stavba oka - složeno ze tří.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P24/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
OKO Marcela Hanáková.
Zrakové ústrojí- organum visus
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Autor: Lenka Kraváčková
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
ÚSTROJÍ ZRAKU I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 1.část) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Zrakový Analyzátory.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly - zrak Téma: Přírodopis na 2. stupni ZŠ

Učivo prezentuje jeden z nejdůležitějších smyslů – zrak. Prezentace se věnuje stavbě oka, očním vadám, poškození a nemocem. Materiál je možné promítnout audiovizuální technikou. 8. třída Anotace:

SMYSLY - ZRAK

Smyslová ústrojí (čidla) zisk informací o okolním světě pomocí zraku, sluchu, čichu, hmatu, chuti obsahující smyslové buňky, získané informace do mozkových center, zde se zpracují a vzniká smyslový vjem smyslové buňky = RECEPTORY

ZRAK 80% informací oko zpracovává pouze viditelné světlo (elektromagnetické záření) orgánem zraku je oko

OKO uloženo dutině – očnice, nad ní je nadočnicový oblouk, kůže s obočím (pot, paprsky) víčka s řasami, sliznice víček přechází ve spojivku (prokrvená blanka, výstelka), dále pokračuje bělimou (vnější vrstva oční koule) vnější koutek oka – slzná žláza (slzy), ochrana před mikrobi, zvlhčení oka, přebytečné slzy odtékají slzným kanálkem ve vnitřním koutku

Oční koule bělima – bílý vazivový obal (tvar oka) rohovka – přední část bělimy, průhledná cévnatka – prokrvená, zásobuje oko, v předu přechází v řasnaté těleso (drží čočku) a duhovku (uvnitř je otvor = zornice) zornice se dle množství světla rozšiřují nebo zužují duhovka obsahuje barvivo (pigment) přední oční komora vyplněná komorovou vodou mezi rohovkou a čočkou sítnice – vnitřní vrstva oka, obsahuje světločivné buňky – tyčinky 120 mil.(odstíny šedi – černobílé vidění), čípky 3-5 mil.(barevné vidění) žlutá skvrna – největší koncentrace čípků (nejostřejší vidění) slepá skvrna – vycházející nerv ze sítnice (nevidíme) sklivec – průhledná rosolovitá hmota, vnitřek oka

Stavba oka

Akomodace – změna tvaru čočky

Oční vady krátkozrakost – vidíme dobře na blízko, špatně do dálky, brýle (čočky rozptylky) dalekozrakost – vidíme špatně na blízko, dobře do dálky, brýle (čočky spojky) astigmatismus – špatné zakřivení rohovky šilhání – chybná souhra okohybných svalů

Oční vady

Poškození oka prach, cizí těleso, chemikálie… zánět spojivek UV záření – zelený zákal – brýle s UV filtrem dlouhodobé sledování TV, lasery, sváření… Pro správnou funkci zraku je třeba vitamín A.

Popiš stavbu oka

Citace: Obrázky: Přírodopis 3. Praha: SPN, ISBN