{ Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Národní obrození Národní obrození
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Národní obrození Michaela Tarabová.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Národní obrození Kateřina čížková.
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
70.léta 18.století - pol. 19.století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
2. Fáze Národního obrození
České národní obrození
Transkript prezentace:

{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Josef Dobrovský Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje život a dílo jazykovědce první fáze Národního obrození. Datum tvorby

{ JOSEF DOBROVSKÝ © Dušan Kráčmar 2013

{ JOSEF DOBROVSKÝ ÚVOD  jazykovědec a historik  žil v letech  zakladatel slavistiky a bohemistiky (jazykovědné obory studující slovanské jazyky respektive český jazyk)  zřejmě největší osobnost první fáze Českého národního obrození  zabýval se českými dějinami, vývojem českého jazyka a literatury České národní obrození snaha o vytvoření novodobého plně emancipovaného českého národa v kontextu s rozvojem dalších evropských národů na konci 18. a v první polovině 19. století

{ JOSEF DOBROVSKÝ ŽIVOTNÍ OSUDY  narodil se v Ďarmotech v Uhrách (dnešní Maďarsko na hranici se Slovenskem), v rodině se mluvilo německy  jako syn dragounského vojáka se často stěhoval, gymnázium studoval v Klatovech a v Německém (dnes Havlíčkově) Brodě, kde se také naučil česky  v roce 1769 odešel do Prahy, posléze zde vystudoval teologii a byl vysvěcen na kněze  třebaže kněžské povolání nikdy aktivně nevykonával, získal díky tomu (spolu s nošením modrého kabátu) přezdívku Modrý abbé  jazykové byl velmi nadaný, údajně uměl 12 jazyků včetně hindštiny a arabštiny…  působil jako vychovatel a vzdělavatel v hraběcí rodině Nosticů, pomáhal zakládat Královskou společnost nauk (předchůdce dnešní Akademie věd) a Vlastenecké muzeum (dnešní Národní muzeum)  mezi jeho žáky patřili např. František Palacký, ale i Václav Hanka (zřejmě jeden z autorů podvržených rukopisů)  zemřel při studijním pobytu v Brně

{ JOSEF DOBROVSKÝ ŽIVOTNÍ OSUDY Dobrovského busta v Praze na Kampě pamětní deska na zdi Nemocnice Milosrdných bratří v Brně tzv. Dobrovského lípa v obci Poleň u Klatov stará cca 280 let

{ JOSEF DOBROVSKÝ BOJ O RUKOPISY  ve své vědecké a vlastenecké činnosti se vždy snažil o pravdivý a kritický pohled na naše dějiny a na hodnoty české literatury (podobně jako jeho žák Palacký)  i proto velmi aktivně vystoupil proti pravosti tzv. Rukopisů (spoluautorem zřejmě jeho žák Hanka ) – mj. se mu nezdálo, že jazyk Rukopisu zelenohorského téměř přesně odpovídá obrozenecké představě o staré češtině  v tomto ohledu se ostře neshodl s velkou většinou ostatních vlasteneckých buditelů – Jungmannem, Palackým, Šafaříkem a dalšími; byl tak označen za „slavizujícího Němce“ Rukopis královédvorský a Rukopis zelenohorský s největší pravděpodobností padělané zlomky středověkých básnických skladeb pojmenované podle míst údajných nálezů jejich cílem bylo nahradit neexistující (nedochované???) literární památky česky psané literatury z dob raného a vrcholného středověku, kterými disponují některé významné evropské literatury

{ JOSEF DOBROVSKÝ DÍLO  Josef Dobrovský nepsal svá nejvýznamnější díla v češtině, nýbrž především v němčině a v latině (!!!)  v kontextu s cíli první fáze Národního obrození příliš nevěřil, že by se čeština mohla stát jazykem vědecké či umělecké literatury  vzhledem ke stavu, v jakém se její užívání nacházelo („poněmčená“ čeština lidových vrstev), bylo prvotní zachránit ji před samotným zánikem  Dobrovský se ji tedy svými odbornými díly pokoušel oživit, seznámit čtenáře s její historií a především jí dát alespoň základní pravidla pro její užívání  pokoušel se rovněž stanovit pravidla pro českou poezii, která (pokud vůbec existovala) byla v jeho době na primitivní úrovni v porovnání s významnými světovými literaturami (německá, francouzská, anglická)

{ JOSEF DOBROVSKÝ DÍLO  Dějiny české řeči a literatury (1792) psáno německy psáno německy vývoj českého jazyka dělí do šesti etap, za vrcholnou považuje tzv. dobu veleslavínskou (podle Daniela Adama z Veleslavína) na přelomu 16. a 17. století (období české renesance a humanismu) vývoj českého jazyka dělí do šesti etap, za vrcholnou považuje tzv. dobu veleslavínskou (podle Daniela Adama z Veleslavína) na přelomu 16. a 17. století (období české renesance a humanismu) tímto dílem poukázal na bohatství české literatury a povzbudil tak vlastence k dalším aktivitám tímto dílem poukázal na bohatství české literatury a povzbudil tak vlastence k dalším aktivitám  Zevrubná mluvnice jazyka českého (1809) opět psáno německy opět psáno německy dílo mělo klíčový význam pro stanovení normy spisovné češtiny dílo mělo klíčový význam pro stanovení normy spisovné češtiny v souladu s předchozím dílem vycházel z češtiny doby veleslavínské, stanovil např. pravidla pro psaní i/y po obojetných souhláskách v souladu s předchozím dílem vycházel z češtiny doby veleslavínské, stanovil např. pravidla pro psaní i/y po obojetných souhláskách

{ JOSEF DOBROVSKÝ DÍLO  Česká prozódie (1795) psáno německy psáno německy stanovil pravidla českého přízvučného verše stanovil pravidla českého přízvučného verše  Základy jazyka staroslověnského (1822) psáno latinsky, nejvýznamnější slavistické dílo psáno latinsky, nejvýznamnější slavistické dílo  Německo-český slovník (1802, 1821 – dva díly) dnes cenný především tím, že poskytuje výborný přehled o stavu slovní zásoby češtiny na počátku 19. století dnes cenný především tím, že poskytuje výborný přehled o stavu slovní zásoby češtiny na počátku 19. století

{ JOSEF DOBROVSKÝ DÍLO  Českých přísloví sbírka (1795) kniha je první vědeckou prací svého druhu u nás kniha je první vědeckou prací svého druhu u nás v příslovích viděl Dobrovský zdroj pro obohacení spisovného jazyka, oceňoval pak i jejich myšlenkové hodnoty a užitečnost v příslovích viděl Dobrovský zdroj pro obohacení spisovného jazyka, oceňoval pak i jejich myšlenkové hodnoty a užitečnost na jeho práci posléze navázali i další činitelé z dob obrozenectví (např. F. L. Čelakovský) na jeho práci posléze navázali i další činitelé z dob obrozenectví (např. F. L. Čelakovský) třebaže některá přísloví již zanikla (ztratila s historickým vývojem svůj smysl nebo se postupně vytratila), mnoho z nich přetrvalo dodnes třebaže některá přísloví již zanikla (ztratila s historickým vývojem svůj smysl nebo se postupně vytratila), mnoho z nich přetrvalo dodnes

{ JOSEF DOBROVSKÝ PŘÍSLOVÍ - UKÁZKY Ani kuře nerádo darmo kutí a hrabe. Co jest s šeptem, to jest s čertem. Co nemůž ďábel dovesti, toho baba vše hledí svesti. Čí chléb jíš, toho píseň zpívej. Není všecko zlato, co se třpytí. Pýcha předchází pád. Mnoho psů zaječí smrt.

{ JOSEF DOBROVSKÝ DĚKUJI ZA POZORNOST.

{ JOSEF DOBROVSKÝ ZDROJE Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis s. ISBN AUTOR NEUVEDEN. Josef Dobrovský [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VILÍMEK, Jan. wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZARCO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BUCHHÄNDLER. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MASTNÝ, Jiří. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: