Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realismus Realismus v umění.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
47.1 Realismus a naturalismus
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Mark Twain Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Mark Twain.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry.
Transkript prezentace:

Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko, Belgie, Rumunsko) - rozmach technických věd - revoluční vlna (1848) – absolutistické monarchie REALISMUS REALISMUS – (realis = věcný, skutečný) - umělecký směr a metoda ztvárnění - pol. 19. stol. a průběh 20. stol. založen na kritickém poznávání skutečnosti, které vychází z pravdivého zobrazení lidské osobnosti s jejími rozmanitými vztahy k realitě Znaky v literatuře:- snaha o komplexní zobrazení - úsilí o co největší pravdivost - nevyhýbá se tabuizovaným tématům – vyhledává je (prostituce, problémová manželství, kariérismus, nevěra, vězeňství ….) - typizace postav – na jedné postavě postihnout obecné jevy - nové výrazové prostředky (nářečí, hovorové prostředky,.. žánru Z hlediska žánru – román, epická poezie, společenské drama Realismus se vyskytoval v době romantismu – dochází k mísení obou rysů

Georges Bizet Honore Daumier

KRITICKÝ REALISMUS KRITICKÝ REALISMUS – umělecký směr patřící k nejvýraznější „odrůdě“ realismu. Zesílen prvek kritičnosti. NATURALISMUSkrajní směr realismu NATURALISMUS – (natura = příroda) – krajní směr realismu – člověk je omezen svou biologickou podstatou (dědičnost) a prostředím v němž se vyvíjí nebo v němž žije. CHARLES DICKENS CHARLES DICKENS prozaik - otec dluhy, vězení - od 12 pracoval v továrně; návštěvy zanechají pocit ponížení a odporu -ve 24 letech uznávaný autor s jemným humorem Díla: Oliver Twist, David Copperfield, Malá Dorritka – romány zobrazující dětské hrdiny s trpkými životními zkušenostmi (autobiografie) Kronika Pickwikova klubu – obraz staré Anglie, pan Pickwik typ maloměšťáckého dobráka trpícího představou o své důležitosti

HONORÉ DE BALZAC HONORÉ DE BALZAC vystudoval práva LIDSKÁ KOMEDIE - autor rozsáhlého díla nazývaného „LIDSKÁ KOMEDIE“ – snaha představit všechny lidské typy a společenské vrstvy - různé ženské a mužské charaktery, povolání - dětství a stáří - zobrazuje život ve Francii po napoleonských válkách až do poloviny 19. století -jeho dílo je průřezem společnosti od nejnižších vrstev po nejvyšší - mistrně vystihl psychologii zejména ženských postav nebo lidí posedlých nějakou vášní LIDSKÁ KOMEDIE Dílo: LIDSKÁ KOMEDIE – rozdělena do tří částí - Studie mravů, Studie filozofické, Studie analytické (2 500 postav) OTEC GORIOT ZTRACENÉ ILUZELESK A BÍDA KURTIZÁN ústřední trilogie Lidské komedie – OTEC GORIOT, ZTRACENÉ ILUZE, LESK A BÍDA KURTIZÁN Vesnický lékař, Evženie Grandetová OTEC GORIOT OTEC GORIOT – tragika otcovské lásky schopné největší oběti pro dcery – do vznešené společnosti – umírá sám a v chudobě

GUSTAVE FLAUBERT GUSTAVE FLAUBERT pochází z lékařské rodiny, práva ze zdravotních důvodů nedokončí - mistr v zobrazování lidských vášní, citových vztahů a procesu vzniku, růstu a ztráty iluzí PANÍ BOVARYOVÁ Dílo:PANÍ BOVARYOVÁ – příběh romanticky založené ženy, která v životě hledá opravdovou lásku a vášeň – najde – neuspokojuje ji stávající manželství – končí sebevraždou SALAMBO SALAMBO – historický román ze starověkého Kartága CITOVÁ VÝCHOVA CITOVÁ VÝCHOVA – román s autobiografickými rysy o ztrátě iluzí ÉMILE ZOLA ÉMILE ZOLA nejvýznamnější představitel naturalismu - chtěl vytvořit podobný románový cyklus jako Balzac – II. poloviny 19. stol. - studoval vliv prostředí na člověka ve svých vizích budoucnosti byl velmi pesimistický Experimentální román Dílo:Experimentální román – přednáška – románová teorie – spisovatel nestranným pozorovatelem a koordinátorem faktů ZABIJÁK ZABIJÁK – bezvýchodná situace v rodině – smrt vykoupením NANA, NANA, Lidská bestie, Doktor Pascal

GUY de MAUPASSANT GUY de MAUPASSANT nad literárními začátky bděl spisovatel Flaubert, který se znal od dětství s jeho matkou - zemřel na progresivní paralýzu v psychiatrické léčebně v Paříži KULIČKASLEČNA FIFI -Dílo: - povídky KULIČKA, SLEČNA FIFI, … MILÁČEK - romány MILÁČEK – hrdina románu představuje typ úspěšného a cílevědomého kariéristy, člověka bez nejmenších skrupulí, který využívá k dosažení cíle především přízně žen MONT - ORIOL MONT - ORIOL – popisuje na pozadí intimního milostného příběhu dravé podnikatelské aktivity související s objevem léčebného pramene

IVAN SERGEJEVIČ TURGENĚV IVAN SERGEJEVIČ TURGENĚV ze zámožné šlechtické rodiny - filozof, filozofii studoval v Berlíně LOVCOVY ZÁPISKY Dílo:LOVCOVY ZÁPISKY – povídky vykreslující krásu ruské přírody na jedné straně a na druhé straně zbídačeného ruského venkovana OTCOVÉ A DĚTI OTCOVÉ A DĚTI – román zobrazující představitele mladé generace, která ztrácí iluze ŠLECHTICKÉ HNÍZDO Ruský realismus Ruský realismus – podobně jako francouzský – se vyvíjel v blízkosti romantismu (Puškin, Lermontov, Gogol) – uplatňují psychologickou analýzu i snahu o objektivní vidění sociálních konfliktů

LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ pochází ze šlechtické rodiny - studium práv v Moskvě a Kazani – nedokončil – návrat do Jasné Poljany - výchova a vzdělávání venkovských dětí - vrchol kritického realismu, inspirace pro světový román 20. století DĚTSTVÍ, CHLAPECTVÍ, JINOŠSTVÍ Dílo:DĚTSTVÍ, CHLAPECTVÍ, JINOŠSTVÍ – novely s autobiografickými prvky VOJNA A MÍR VOJNA A MÍR – historický román- epopej - historie je poznáním veřejného i soukromého života ANNA KARENINA ANNA KARENINA – společenský román – psychologická analýza citových a duševních vztahů

FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ pochází z moskevské rodiny lékaře – překládal Balzaka - odsouzen k smrti – na popravišti omilostněn – 10 let na Sibiři – neustále víra v člověka - ztratil ale víru ve spravedlivější uspořádání společnosti ZLOČIN A TREST Dílo:ZLOČIN A TREST – odmítá přepjatý individualismus – vede ke zločinu BRATŘI KARAMAZOVI BRATŘI KARAMAZOVI – problém otcovraždy a hledání viníka mezi třemi bratry IDIOT IDIOT – kníže Myškin – ztělesnění vnitřní krásy a ušlechtilosti – nepochopení – svět ho má za idiota

HENRYK SIENKIEWICZ HENRYK SIENKIEWICZ představitel polského realismu II. pol. 19. století - Nobelova cena za literaturu – 1905 KŘIŽÁCI Dílo:KŘIŽÁCI – historický román, 15. stol., proti německým křižákům OHNĚM A MEČEM OHNĚM A MEČEM ( Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wolodyjowski) –17. stol. boje proti ukrajinským kozákům QUO VADIS QUO VADIS – pronásledování prvních křesťanů za vlády Nerona POUŠTÍ A PRALESEM POUŠTÍ A PRALESEM – román pro mládež – napříč Afrikou HENRIK IBSEN HENRIK IBSEN představitel norského realistického dramatu - hry na náměty severské minulosti NORA Dílo:NORA – kritika soudobé morálky PEER GYNT PEER GYNT – hrdina kráčí životem bez cíle a tím ho celý promarní

AUGUSTIN STRINDBERG AUGUSTIN STRINDBERG zakladatel švédského realistického románu a naturalistického dramatu ČERVENÝ POKOJ Dílo:ČERVENÝ POKOJ – román – život stockholmských měšťáků, umělců, novinářů, dělníků; kritika soudobé společnosti, klerikalismu, duševní prázdnoty maskované prázdnými frázemi HANS CHRISTIAN ANDERSEN HANS CHRISTIAN ANDERSEN dánský pohádkář a prozaik POHÁDKA MÉHO ŽIVOTA Dílo:POHÁDKA MÉHO ŽIVOTA – vzpomínková próza, líčí vlastní osudy

MARK TWAIN MARK TWAIN 1835 – 1910 vl. jméno: Samuel Langhorne Clemens - první významný americký realista - měl pouze základní vzdělání, vzdělával se sám - vyučil se tiskařem – lodivod na Mississippi, voják, hledač stříbra - procestoval USA, Německo, cesta kolem světa DOBRODRUŽSTVÍ TOMA SAWYERA Dílo:DOBRODRUŽSTVÍ TOMA SAWYERA DOBRODRUŽSTVÍ HUCKLEBERRYHO FINNA DOBRODRUŽSTVÍ HUCKLEBERRYHO FINNA – motivováno vlastními příběhy, hovorový jazyk, někde staženy z obchodů pro údajný špatný příklad mládeži ( Páni kluci ) PRINC A CHUĎAS PRINC A CHUĎAS – výměna následníka trůnu za malého zloděje povídková tvorba