Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Pneumatiky Klíčová slovaNáprava, pneumatika, radiální, diagonální, označení PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Pneumatiky 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_273
Pneumatiky 2 Pneumatika má neobyčejný význam pro přenos sil mezi automobilem a vozovkou. Konstrukce pneumatiky ovlivňuje: jízdní vlastnosti a komfort cestování stabilitu vozidla a bezpečnost jízdy přenos trakčních sil přenos brzdných a suvných sil přenos části celkové hmotnosti vozidla přenos nerovností vozovky na automobil bez vibrací a hluku odvádění vody z pod pneumatiky (aquaplaning) opotřebení pneumatik (životnost) valivý odpor pneumatiky (spotřeba paliva)
Pneumatiky 3 Druhy pneumatik dle použití motocyklové osobní vozidla OA. M₁ nákladní vozidla NA₂,₃; autobusy M₂,₃; přípojná vozidla O stavební stroje zemědělské a lesnické stroje TR, TK manipulační technika Dle použití je konstrukce: dle nosnosti vozidlaMotocyklové pneu dle vzorku pneumatiky dle rychlosti vozidla dle rozměrů vozidla dle použití vozidla dle ročního období Pneu pro stavební stroje
Pneumatiky 4 Konstrukce pneumatik Pneumatika je složena ze tří hlavních komponentů: pryž (80-85%) vlákna - nylonový kord (12-15%) ocelový kord (2-3%) 1 – korunní kordová vrstva 2 – běhoun 3 – radiální kordová vrstva 4 – bočnice 5 – vnitřní gumová vrstva 6 – patka 7 – patní lano
Pneumatiky 5 Korunní kordová vrstva (nárazník): přechod mezi běhounem a kostrou pláště stabilizuje běhoun v obvodovém směru zvyšuje odolnost pláště proti průrazu u NA. se používají 3 – 4 vrstvy, u OA. většinou 2 vrstvy Radiální pneumatiky mají nárazník z ocelového kordu (pneumatiky Steel). Běhoun : důležitá část pláště opatřená vzorkem zajišťuje styk kola s vozovkou tloušťka má vliv na zahřívání pneumatiky z hlediska energetických ztrát a opotřebení by měl být co nejtenčí neplatí u plášťů pro nákladní vozidla, kde je běhoun konstruován pro možnost prořezání dezénu
Pneumatiky 6 Radiální kordová vrstva (kostra): základní částí pláště je tvořena kordovými vložkami tyto vložky, jejich křížení v konstrukci pneu mají vliv na základní vlastnosti pláště podle systému kladení vláken, a z jakého materiálu jsou vytvořeny tkaniny rozlišujeme pneumatiky radiální a diagonální konstrukce Bočnice: zajišťuje ochranu kostry před vnějšími vlivy je vyrobena z přírodního kaučuku, aby vydržela vícečetný ohyb bočnice při jízdě po nerovnostech vozovky
Pneumatiky 7 Vnitřní gumová vrstva: zabraňuje úniku vzduchu z vnitřku pláště v bezdušových pneumatikách má roli duše je vyrobená z Butylového kaučuku Patka: je zesílená část pláště dosedající na ocelový ráfek jádro patky tvoří patní lano vyrobené z vysokopevnostního ocelového lana slouží k zakotvení kordových vložek zajišťuje bezpečné usazení pláště na ráfku.
Pneumatiky 8 Patní lanko: zajišťuje správné dosednutí pneumatiky v ráfku zajišťuje těsnost spojení s ráfkem zajišťuje přenos podélných sil (díky tření mezi ráfkem a patkou pneumatiky) diagonální Vlevo diagonální konstrukce pneumatiky radiální Vpravo radiální konstrukce pneumatiky
Pneumatiky 9 Diagonální plášť – konstrukce sudý počet kordových vložek, úhel řezu mají 30° - 65° při použití lichého počtu vložek je poslední vložka v šířce koruny pláště a plní funkci nárazníku Radiální plášť – konstrukce lichý nebo sudý počet kordových vložek úhel jejich řezu je 84° - 90°, u nárazníků je úhel řezu 18° - 28°, pro nákladní pláště až po 60° Výhody radiální konstrukce: lepší záběr na vozovce menší spotřeba pohonných hmot, (nižší valivý odpor) širší plocha styku dezénu s vozovkou vyšší odolnost proti smyku pohodlnější jízda kratší brzdná dráha.
Pneumatiky 10 Označení pneumatik 1.Výrobce a název pneu 2.Rozměr pneu 3.Index nosnosti/rychlosti 4.Označení dezénu 5.Konstrukce kostry pneu (radiální, Steel, bez duše) 6.T1 číslo formy 7.Max. tlak huštění 8.DOT – datum výroby 9.Počet vložek kostry 10.Homologační číslo 11.Odolnost opotřebení v % 12.Součinitel adheze (A,B,C) 13.Odolnost proti dynamické únavě (A,B,C) 14.Indikátor opotřebení TWI letní pneu - 1,6mm/min. zimní pneu – 4mm/min
Pneumatiky 11 Index rychlosti SymbolA1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B D E G J Max. rych.(km/h) Symbol K LM N P Q R S T U H V W Max. rych.(km/h) W Z 300 >240 Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za určitých podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Pneumatiky 12 Aquaplaning Aquaplaning - ztráta kontaktu pneumatiky s mokrou vozovkou z důvodu vytvoření vodní vrstvy mezi pneumatikou a vozovkou. Ten způsobuje ztrátu adheze pneumatik - vozidlo se chová podobně jako při jízdě na ledu. Adheze Adheze - přilnavost pneumatiky k povrchu vozovky Silika Silika - hydratovaný oxid křemičitý, který se přidává do směsi běhounu pro zlepšení jízdních vlastností. Výhodou je výrazně kratší brzdná dráha na mokré vozovce, lepší adheze pneumatiky při trakci a v zatáčkách. Silika také snižuje valivý odpor pneumatiky, a tím snižuje spotřebu pohonných hmot. Handling Handling - subjektivní hodnocení chování pneumatiky za jízdy, zejména v zatáčkách. Hodnotí se, rychlost reakce pneumatiky na prudkou změnu směru jízdy.
Pneumatiky 13 Nové značení pneumatik Nové značení pneumatik – značení pneumatik EU 1222/2009 Nízká hodnota valivého odporu a tím nižší spotřeba paliva. Rozdíl mezi kate- goriemi je u OA. cca 0,1l U OA rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená zvýšení/snížení brzdné dráhy o cca metrů při brzdění z 80km/h Hodnoty uvedené v označení nejsou interní hodnoty, které že řidič vnímá při jízdě, ale externí, které přispívají k akustickému znečištění.
14 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s pneumatikami, které se používaly a používají v automobilech. Pneumatiky jsou nedílnou součástí podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1.Vysvětlete z jakých částí se pneumatika skládá? 2.Druhy pneumatik – základní charakteristika? 3.Vysvětlete označení pneumatiky – 225/45 R 17 91V M+S? Děkuji za pozornost
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :