Vybrané osobnosti z české výtvarné pedagogiky Jaromír Uždil Jaroslav Brožek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Výtvarné setkání v MŠ II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Poezie ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_ZB04_2764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Diagnostika a reedukace
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
Přednáška K čemu je právní filosofie
Dějiny české psychologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
Hra a její atributy Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D. Mgr. Tomáš Pětivlas,Ph.D.
ARTETERAPIE.
Pedagogická diagnostika
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
Pedagogika jako vědecká disciplína
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Proudy ve výtvarné pedagogice
Igor Zhoř , Brno , Brno.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Vybrané osobnosti z české výtvarné pedagogiky
Základní filozofické otázky
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Transkript prezentace:

Vybrané osobnosti z české výtvarné pedagogiky Jaromír Uždil Jaroslav Brožek

Jaromír Uždil Pedagogická fakulta UK v Praze Akademie výtvarných umění a Vysoká škola umělecko-průmyslová V oboru výtvarné pedagogiky působil na světové úrovni (kongresy, sympozia, víceprezident světového komitétu INSEA) Věnoval se také historii umění a malířství (člen SVU Mánes)

Výzkum v oboru výtvarné pedagogiky Přenesl poznatky z oblasti výzkumu v cizině do českého prostředí – klíčová publikace Mezi uměním a výchovou (1988)

Další publikace Estetická výchova (1960) Výtvarné umění ve výchově mládeže (s Igorem Zhořem 1964) Čáry klikyháky, paňáci a auta (1964) Články a recenze v časopisech Výtvarné umění a Výtvarná kultura

Uždilův vliv na poválečný vývoj výtvarné pedagogiky 1956 stať K návrhu nových osnov kreslení, obhajoba výtvarné výchovy v době polytechnizace výchovy Uždil zdůrazňuje, že smyslové a intuitivní zkušenosti jsou základem každého poznání Perspektivní kreslení je nutno považovat pouze za prostředek nikoliv za cíl

Proces zobrazování u dospívajících ve světle psychologie (1952) Za pravý smysl kreslení (1955) – klíčový příspěvek, rozbor psychologie vnímání, principů zobrazování, odmítnutí metodikaření a prakticismu

Uždilovi nejde o vjem jakožto prvek senzoria, ale o vnímání jako komplexní proces související s analyzujícími a syntetizujícími pochody intelektu i s vnitřními obrazy představ. Je to dynamický děj, jemuž ovšem neodpovídá „objektivní hledisko s neměnným stanovištěm v prostoru“ ani takové pojetí „ustálené představy“, s nímž souvisí lpění na vžitých grafických typech (totiž streotypech). Jiří David

Polemika Josef Hanák – Jak vysvětlit v perspektivě úběžníky rovnoběžek – praxe spíše racionální orientující se k perspektivnímu zobrazování bez ohledu na psychologii dětského výtvarného projevu

Uždilovy úvahy o dětském umění ve vztahu k diagnostickým teoriím Diagnostika DVP zkoumá především úplnost a logiku grafického vyjádření vjemu – analytické a kvantifikační metody k určení stupně inteligence dítěte (testy Goodenoughové) Uždil naopak zkoumá ucelený tvar, schopnost osobité transformace vjemu, aktivitu při vnímání, obnovení tradice komplexnosti výzkumu

1955 Otázky estetické výchovy v díle Chlupově (vyrovnání se s klasikem výzkumu dětského výtvarného projevu) Návrat k odkazu J.Á.Komenského – 1970 J.Á.Komenský a tradice české estetické výchovy

Uždil vycházel z Komenského antropologického pojetí „konkrétního člověka v jeho přirozené povaze“ se základními momenty pohybu, kvality a změny. Lidský svět z tohoto hlediska už není jen „natura“, ale „ars“ - oblast dovedností, nápodoby a přeměn, v níž se projevují schopnosti přetvářet okolí. Výchova je dynamický princip, jenž působí k „nápravě věcí lidských“. Projevuje se tu rys samovolnosti a hry, tvoření a hry, směřující k lidské přirozenosti, sebezdokonalování, seberealizaci, produkci. Jiří David

V Komenského disciplíně „Optica“, uvedené v České didaktice, rozpoznává jednotný a skloubený estetický princip, který Komenský nazývá „křtalt“, což lze snad číst jako krása, figura, optické znázornění pojmu, který je Komenského zároveň v řádu božském i lidském: je tu možná i etymologická příbuznost s německým termínem „gestalt“. Jiří David

1958 Výtvarné umění a škola (Výtvarné umění) – problém zpřístupnění umění dětem – galerijní pedagogika 1958 vystoupil na kongresu v Basileji 1959 – Estetická hodnota dětské kresby a malby (Výtvarné umění)

Výtvarné umění ve výchově mládeže – spoluautorství 1964 s Igorem Zhořem 1964 – celostátní konference o výtvarné výchově (editor sborníku Igor Zhoř) a výstava Dítě a svět – v historii výtvarné výchovy dosud nejrozsáhlejší akce (výstava srovnatelná s Shankar´s Weekly v Dillí nebo Daily Worker v Londýně)

18. Světový kongres INSEA – Praha 1966 Výtvarná výchova – výchova pro budoucnost Sekce pedagogiky, psychologie, filosofie a metodologie Na problematiku kongresu navazují volně další Uždilovy studie: Kritéria tvořivosti, Tvořivě ve výtvarné výchově, Genetický princip, spontaneita a výtvarná výchova. Kritická interpretace Reada – doslov k jeho vydání Výchovy uměním (1969)

Uždilovy úvahy s otevřeným koncem Dnešek dětské kresby – maďarský sborník nakladatelství Corvina Otázka znakovosti dětského výtvarného projevu: Komplexní charakter grafického znaku, získává kresba odjinud než z potřeby být piktogramem – argumentace se posunuje do oblasti teorie informací. Pomocí analogie s kybernetikou autor konfrontuje Gestalt se superznakem (nadsumativním shrnutím jednotlivých informací. Jež nemusí mít vizuální podobu věcí a také není citově indiferentní, ba naopak). Při vytváření superznaků nejde o totožnost, ale spíše o vztažnost jednotlivých přijatých informací, o komplexní zkušenost veškerého duševního života. Hnací silou formálnjích změn Gestaltu či superznaku ve výtvarném projevu je tedy obsahový prožitek vztahu a skutečnosti. Jiří David

Výběr z dalších publikací Výtvarný projev a výchova, 1978 Výtvarná výchova v předškolním věku – s Emilií Šašinkovou, 1983

Jaroslav Brožek nar V současné době působí na UJEP v Ústí nad Labem, na katedře výtvarné výchovy V době komunistického režimu zákaz publikování, zveřejňuje své články pod jinými jmény – Hron, Brožková

Výběr z díla Čtyři nástěnné tabule o barvě (1971) Uvedenie do teórie farby (1976) Jak namalovat krajinu (1978) Barva a obraz (1980) Dobrodružství barvy (1983) Uvedení do práce s barvami (1995) „Výtvarné Ústí“ (1999) Řada článků věnovaná zpřístupňování výtvarného umění

Publikace výzkumů o barvě na mezinárodních kongresech 1965 Lucern 1969 Stockholm 1992 Travemünde 1995 Lucern

Výtvarná výchova a barva, 2003 Výsledek padesátileté práce, publikace určená pedagogům všech stupňů škol Kniha rozdělena do tří hlavních částí – Barva v životě, možnosti dětí v práci s barvou, pojetí vztahu škol k barvě. Publikace shrnuje výsledky výzkumů o barvě za několik posledních desetiletí