„Kvalita a inovace pro lepší uplatnění absolventů na trhu práce“
PŘÍJEMCE PODPORY CARITAS – Vyšší odborná škola sociální Olomouc PARTNEŘI PROJEKTU Cyrilometodějská teologická fakulta UP v Olomouci Arcidiecézní charita Olomouc DÉLKA TRVÁNÍ PROJEKTU – HLAVNÍ CÍL PROJEKTU zkvalitnění teoretické a praktické přípravy studentů za účelem jejich lepšího uplatnění na trhu práce
DÍLČÍ CÍLE PROJEKTU 1)Vytvoření technického prostředí pro zavádění distanční formy vzdělávání 2)Rozšíření funkcí informačního systému školy (programování nových aplikací) 3)Vytvoření kvalitních studijních materiálů pro studenty školy, a to jak tištěných odborných publikací, tak distančních studijních opor 4)Zkvalitnění praktické přípravy studentů prostřednictvím podpory osobnostního rozvoje a růstu profesních kompetencí všech cílových skupin 5)Vytvoření kvalitního technického zázemí pro pedagogy i studenty
CÍLOVÉ SKUPINY Studenti denní i dálkové formy studia Pedagogičtí pracovníci CARITAS-VOŠs/tutoři odborných praxí Odborníci z praxe/mentoři odborných praxí ze spolupracujících pracovišť
PROJEKTOVÉ AKTIVITY 01 – Inovace vzdělávacích programů 02 – Inovace studijních opor a stáže pedagogů 03 – Inovace praktického vzdělávání
01 – Inovace vzdělávacích programů příprava technického prostředí pro výuku některých předmětů v rámci distančního studia prostřednictvím nasazení CMS Moodle nové aplikace IS školy: „Knihovna“, „Profil studenta“, „Profil učitele“ Nákup technického vybavení (server pro systém Moodle, pro nové aplikace informačního systému: tiskárna pro tisk štítků, čtečky, software pro tvorbu tiskových sestav, zařízení pro zálohování dat) V rámci této aktivity probíhalo také individuální vzdělávání programátorů.
02 – Inovace studijních opor a stáže pedagogů tvorba odborných publikací (8 tištěných, 1 on-line) tvorba distančních studijních opor (3) realizace odborných stáží pedagogů - tutorů na pracovištích, kde probíhají odborné praxe studentů (10) zástupy pedagogů-autorů a pedagogů-stážistů ve výuce odborníky z praxe
VYTVOŘENÉ ODBORNÉ PUBLIKACE TIŠTĚNÉ Květa Princová: „Úvod do zahraniční pomoci s důrazem na etiku jejího poskytování“ Eva Dohnalová: „Úvod do sociální práce s migranty“ Ivo Šelner: „Fenomén člověk s postižením“ Tomáš Svozil: „Tvorba elektronické prezentace a zpracování digitální fotografie“ Walerian Bugel, Hana Šlechtová: „Tvorba kvalifikačních prací pro studenty oborů sociální práce. Principy a postupy“ Lenka Tkadlčíková: „English for Social Work Purposes“ (1,2,3)
ON-LINE PUBLIKACE Dita Palaščáková a kol.: „Průvodce praktickým vzděláváním na CARITAS-VOŠ sociální Olomouc“, k dispozici na webových stránkách školy Zkrácená anglická verze slouží jako propagační materiál pro mentory odborných praxí na zahraničních pracovištích
TVORBA DISTANČNÍCH STUDIJNÍCH OPOR Miloslava Šotolová – pro předmět Teorie a metody sociální práce Miroslava Petřeková – pro předmět Zdravotní nauky Dita Palaščáková – pro předmět Personální management Důležitá role metodika distančního vzdělávání metodicky vedl autory při tvorbě distančních studijních opor školil ostatní pedagogy – budoucí autory školil studenty v práci s LMS Moodle vytvářel metodiku a podpůrné školící materiály vzdělával se na několika odborných konferencích Zakoupen byl software ProAuthor pro offline tvorbu a tisk DSO.
03 - Inovace praktického vzdělávání Semináře pro mentory, tutory a studenty Vzdělávací semináře pro tutory Inovace metodiky praktického vzdělávání Individuální vzdělávání pedagogů/tutorů Kazuistické semináře pro studenty Supervize studentů i tutorů Nákup techniky Nákup odborné literatury včetně cizojazyčné
SEMINÁŘE PRO MENTORY, TUTORY A STUDENTY Etická témata související s odbornými praxemi Identita sociální práce – jak ji vnímáme a zprostředkováváme studentům v rámci odborných praxí Co a jak učíme studenty o kvalitě prostřednictvím odborné praxe a jak se pozná dobrý sociální pracovník Chcete je? Aneb odpovídá profil absolventa požadavkům zaměstnavatelů? Společenská zakázka pro sociální práci a odpovědnost vzdělavatelů Spolupráce školy a pracovišť odb.praxí – analýza souč.stavu a výhledy do budoucna Hodnocení studentů na praxi Seminář pro zahraniční mentory „Týden dobré praxe“
VZDĚLÁVÁNÍ TUTORŮ ODBORNÝCH PRAXÍ/PEDAGOGŮ Filozofie a výklad standardů kvality sociálních služeb Zákon o sociálních službách - úvod do problematiky, pohled poskytovatele – změny, výzvy a překážky na cestě Kazuistický seminář pro tutory Spirituální kompetence Prezentační a argumentační dovednosti Jak učit sociální práci Didaktické roviny procesu učení při tutoringu Etické problémy a dilemata studentů na praxích Supervize pro tutory Individuálně zvolené vzdělávací aktivity
ODEZVA ZE STRANY CÍLOVÝCH SKUPIN Neformální - pozitivní zpětná vazba napříč všemi cílovými skupinami, spokojenost a přínos realizovaných aktivit Formální – pouze od pedagogů po absolvování individuálního vzdělávání a od mentorů ze zahraničí – účastníků „Týdne dobré praxe“, pozitivní ohlasy Příprava dalších navazujících aktivit v rámci udržitelnosti projektu