Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 1. 6. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Advertisements

Lucie Ulrichová Plazi.
Plazi.
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Plazi - druhy.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
Želva.
Plazi.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi – želvy.
Plazi-želvy a krokodýli
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
SAVCI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŽELVY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je.
Plazi.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Lidské tělo - kostra.
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zoologie bezobratlých a obratlovců
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Stavba těla savců.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Rozmnožování obojživelníků
PLAZI – ŽELVY A KROKODÝLI (zajímavosti)
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Základní škola, Hradec Králové
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém plazů_želvy Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Želvy Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ - ŽELVY. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Prezentace obsahuje odkaz na názorné video. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika plazů Materiál je určen k interaktivní výuce.

řád: ŽELVY (Testudines) Obr. 1

Systém recentních plazů: -řád: ŽELVY -řád: KROKODÝLOVÉ -řád: HATERIE -řád: ŠUPINATÍ -podřád: JEŠTĚŘI -podřád: HADI Mapa výskytu želv Obr. 2

řád: ŽELVY (Testudines) -nejstarší nálezy – přelom prvohor a druhohor -KRUNÝŘ – srostlý z horního a dolního dílu -spodní vrstva krunýře – kostěné štítky -k nim přirůstají obratle, žebra, části pásem končetin -svrchní vrstva – rohovité štítky (u kožnatek nahrazeny tlustou kůží) -zobákovité čelisti (ostré okraje) -bez zubů -dlouhověké

ANATOMIE ŽELVY 1 – oči 2 – 6, 9 – části krunýře 7 – hlava 8 – přední nohy 10,11 – zadní nohy, drápy 12 - ocas 13 – jícen 14 – průdušnice 15 – plíce 16 – srdce 17 – žaludek 18 - játra 19 – střevo 20 – močový měchýř 21 – konečník 22 – kloaka 23 – řitní otvor Obr. 3

KOSTRA -přirůstá ke krunýři (obratle, žebra, pletence končetin) -nemají hrudní kost Obr. 4

-krátké silné nohy – s drápy (kráčení, hrabání) -vodní – plovací blány -mořské – veslovité přední nohy -plíce velké -žebra srostlá s krunýřem → dýchací pohyby zajišťují zvláštní svaly ODKAZ NA VIDEO – mořská želva – korálové útesy Obr. 5

Vodní želvy -přídatné dýchací orgány (příjem O 2 z vody) -sliznice ústní dutiny -anální vaky (= vychlípeniny kloaky) -mohou ve vodě přezimovat Obr. 6 - mláďata karety zelenavé

smysly -nejdůležitější zrak a čich -u většiny dobrý sluch Obr. 7 – líhnoucí se želva nádherná (s vaječným zubem)

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA BAHENNÍ - J Evropa, u nás vzácně J Morava, také V Slovensko – vzácně; přechodný typ – končetiny jako suchozemské, krunýř podobný vodním Obr. 8

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA NÁDHERNÁ - k nám dovážená z jižních oblastí USA, částečně vodní, často chovaná Obr. 9 Obr. 10

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA ŽLUTOHNĚDÁ - J Evropa, dříve dovážená i k nám, dnes chráněná Obr. 11

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA ZELENAVÁ - dnes chráněná, dříve také dovážená k nám (chovatelé), původ J Evropa Obr. 12

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA STEPNÍ (ČTYŘPRSTÁ) – Přední Asie, chráněná Obr. 13

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA OBROVSKÁ - Seychelské ostrovy, suchozemská Obr. 14

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: ŽELVA SLONÍ - Galapágy Obr. 15

VÝZNAMNÍ ZÁSTUPCI ŽELV: KOŽATKA VELKÁ – největší (až 2m, 600kg) Obr. 16

ROZMNOŽOVÁNÍ: -vnitřní oplození -kladou vejce - vždy na souši – počet, tvar a velikost druhově specifické Obr. 7

OTÁZKY 1)Želvy dýchají: a) vždy plícemi b) suchozemské plícemi, vodní žábrami c) silně prokrvenou kůží SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 2) Vyjmenujte části kostry, které pevně přirůstají ke krunýři. 3) Vyberte: a) Želvy mají /nemají hrudní kost. b) Základ krunýře je / není kostěný. c) Želvy mají / nemají zuby. d) Vodní želvy mohou / nemohou přezimovat ve vodě. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) Podle tvaru končetin rozhodněte, zda se jedná o vodní nebo suchozemskou želvu. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST: Obr. 16

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Želvy dýchají: a) vždy plícemi b) suchozemské plícemi, vodní žábrami c) silně prokrvenou kůží ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Vyjmenujte části kostry, které pevně přirůstají ke krunýři. - obratle, žebra, pletence končetin 3) Vyberte: a) Želvy mají /nemají hrudní kost. b) Základ krunýře je / není kostěný. c) Želvy mají / nemají zuby. d) Vodní želvy mohou / nemohou přezimovat ve vodě. ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Podle tvaru končetin rozhodněte, zda se jedná o vodní nebo suchozemskou želvu. -veslovací nohy → vodní želva ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST: Obr. 16

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM PLAZŮ - ŽELVY 1)Z uvedených zástupců vyberte plně vodní želvy: - želva sloní, želva stepní, želva nádherná, kožatka velká, želva bahenní 2)Popište rozdíl mezi končetinami vodních a suchozemských želv. 3)Popište dýchání suchozemských a vodních želv. 4)Se kterou želvou se vzácně můžeme setkat i na území ČR? 5)Které smysly jsou pro želvy významné? 6)Oplození želv je: a) vnější b) vnitřní 7)Želvy jsou. a) živorodé b) vejcorodé

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Z uvedených zástupců vyberte plně vodní želvy: - želva sloní, želva stepní, želva nádherná, kožatka velká, želva bahenní 2)Popište rozdíl mezi končetinami vodních a suchozemských želv. -suchozemské – silné, kráčivé, k hrabání; vodní – veslovité 3)Popište dýchání suchozemských a vodních želv. -suchozemské – plícemi, vodní – plícemi, někdy přídatné dýchací orgány (prokrvená ústní dutina nebo kloaka) 4)Se kterou želvou se vzácně můžeme setkat i na území ČR? -želva bahenní 5)Které smysly jsou pro želvy významné? – čich a zrak 6)Oplození želv je: a) vnější b) vnitřní 7)Želvy jsou. a) živorodé b) vejcorodé

OBRÁZKY: 1 - SIMPSON, B.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: USER:SAREFO. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TITIMASTER. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SMITH, M. A.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HANKA.SAURIA. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHRISTINA6593. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHERNILEVSKY, George. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LAZZARI, Massimo. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BETTA.1. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

11 - GISELLA D.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAYER, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NICHOLASINK. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MUHAMMAD MAHDI KARIM. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PANDANUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: B KIMMEL. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN