Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceRozdělení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Advertisements

ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada22 AnotaceZpětné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceTechnické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotacePříklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceZpůsoby.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZnačení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Základy automatického řízení 1
Zdroje energie.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Názvosloví a typy střech
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Prezentace – výklad učiva
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Čistírna odpadních vod
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Složení a funkce atmosféry
Vlastnosti alkanů.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceRozdělení a využití neobnovitelných zdrojů energie Klíčová slovaEnergie, uhlí, ropa, chemické složení, zdroje PředmětEkologie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Neobnovitelné zdroje energie 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_23_445

2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Neobnovitelné zdroje 1. Uhlí – hnědá, černá nebo hnědočerná hořlavá hornina - hnědé: k vytápění domácností, nebo k výrobě tepla a elektřiny - černé: vysoká hustota - antracit: nejkvalitnější, k výrobě chemikálií a vytápění Těžba: dolováním z povrchových nebo hlubinných dolů Složení: uhlík, vodík, kyslík, dusík, síra a další příměsi Spalováním se uvolňuje: CO 2, CO, SO 2, NO x Nevýhody: a) znečištění všech složek prostředí (ovzduší, vody, půdy) CO 2, CO, SO 2, NO x b) devastace krajiny povrchovou i podpovrchovou těžbou c) kyselé srážky

3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Neobnovitelné zdroje 1.Uhlí Výskyt v ČR: -Ostravsko-karvinský region: vysoce kvalitní černé uhlí – hlubinné doly -Mostecká uhelná pánev: hnědé uhlí – povrchové doly -Sokolovská uhelná pánev: hnědé uhlí – povrchové doly Koksování: Koks: pevný uhlíkatý zbytek odvozený z nízkopopelového a nízkosirného černého uhlí Výroba: odstraněním prchavých složek v peci s omezeným přístupem vzduchu při teplotách kolem o C. Využití: jako palivo a redukční činidlo ve vysoké peci

4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. Ropa Složení: směs kapalných uhlovodíků Obsahuje: uhlík 84 – 87 % vodík 11 – 14 % kyslík až 21 % síra až 4 % dusík až 1 % Vznik: složitý proces rozkladu biomasy organismů za nepřístupu vzduchu, za určitý čas, při určité teplotě a tlaku Schéma těžební věže s popisem 1. Motor 2. Protiváha - závaží 3. Ojnice 4. Hlavní rameno 5. Hlava 6. Lano 7. Ústí vrtu 8. Ropovod 9. Betonový základ 10. Vnější plášť 11. Táhlice 12. Potrubí 13. Čerpadlo 14. Ventily 15. Ropné písky

5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Schéma ropné destilační kolony: 1 – destilační věž 2 – pomocná věž A – ropa B – mazací olej C – petrolej D – benzín E – plynné uhlovodíky F – mazut G – těžký topný olej H – lehký topný olej I – nafta J – propan-butan K – rafinační plyn

6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. Hořlavé břidlice a písky - látky podobné ropě usazeny v některých horninách - uhlovodíky z těchto hornin získáme tepelným rozkladem (pyrolýzou) i loužením organickými rozpouštědly Nevýhody: -náklady na těžbu a zpracování, více odpadů Ropné břidlice vznikly v dávné minulosti ukládáním zbytků rostlin a živočichů a dalších sedimentů na dna jezer a moří. Postupně se vlivem tepla a tlaku přeměnily do dnešní podoby. Teplo a tlak ovšem nebyly tak vysoké jako v podobném procesu, při němž pravděpodobně vznikla ropa.

7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4. Rašelina -nahromaděný, částečně rozložený organický materiál -obsahuje: organické látky (celulózu) a organické kyseliny -vznik v rašeliništích (močály, bažiny, slatě) - spalování v tepelných elektrárnách ve Finsku Typy rašeliny: 1.Slatinná rašelina: neutrální nebo míně kyselá, bohatá na minerály, vznik převážně z rákosu, ostřic, přesliček při pH = 5 – 6 s vysokým obsahem popelovin, výskyt v nížinách a zamokřených prohlubeninách 2.Vrchovištní rašelina: kyselá, chudá na minerály, vzniká z mechu rašeliníku, pH = 2 – 4, nachází se v pohořích s plochým povrchem, průmyslově těžená 3.Přechodová rašelina: má vlastnosti obou druhů podle složení a podmínek Použití: fosilní palivo zemědělství a zahradnictví bahenní zábaly potravinářství (sladová whisky) izolace

8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 5. Zemní plyn Složení: methan (min 80 %), etha, propan, butan,CO 2, H 2 S, alkany a další plyny (např. He) Vznik: a)Biogenicky bakteriálním rozkladem organické hmoty b)Termogenicky společně s ropou (přeměna organického materiálu vlivem tepla a tlaku) c)Anorganická cesta během tuhnutí magmatu Využití: a) palivo v domácnostech b) k výrobě elektrické energie c) k pohonu motorových vozidel

9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 6. Jaderné palivo: Energie se uvolňuje prostřednictvím jaderných reakcí a to buďto rozpadem (štěpením) nebo fúzí (fyzikální proces slučování atomových jader) - obohacený uran ve formě oxidu uraničitého UO 2 Nevýhody: - vznik radioaktivních produktů (krypton 92, barium 142, plutonium 239 a další), - bezpečné zneškodnění vyhořelého paliva Vyhořelé palivo, v němž se rozpadla většina uranu 235 (případně plutonia) se obvykle skladuje v meziskladech. Toto palivo se dá recyklovat na nové palivo, ale recyklace je v současné době dražší než výroba nového paliva. Recyklace spočívá v oddělení štěpných produktů a doplnění uranu 235 nebo plutonia.

10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování: 1.Vyjmenuj neobnovitelné zdroje energie. 2.Jakým způsobem těžíme uhlí? 3.Který plyn tvoří 80 % zemního plynu? 4.Co je hlavní nevýhodou při spalování uhlí? 5.Jaké je chemické složení ropy? 6.Popiš vznik ropy. 7.Jaké je chemické složení uhlí? 8.Co je to rašelina a její využití? 9.Nevýhody jaderného paliva?

11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje MURÚG. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vlastní tvorba