Výchova a výcvik koní -Zásady -Etologický základ -Stupnice vzdělání koně -Základy tréninku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Základy sportovního tréninku mládeže
Režim práce s mladým koněm
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Western Moje hobby..
Trénink atletických skoků
Psychické stavy.
Stavba sportovního tréninku
Mechanika pohybu koní.
Etologie a psychologie koní
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Etologie koní.
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Welfare koní inovativní postupy a technologie
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
Zdravá škola.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Výběr koní do plemenitby, nákup koně
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Teorie jezdectví pro začátečníky Tereza Šteflíčková
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
Péče o koně Petra Malečková, DiS..
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
VÝCVIK JEZDCE.
Zákony učení.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Etologie a psychologie koní. Vývoj koní i lidí začíná u společného předka před 65 mil. lety každý jinou cestou každý jinou cestou –kůň se změnil na býložravce.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Taťána Havlíčková Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMuOV H Stupeň a typ.
Stupně výcviku koně, drezurní ježdění. Základní výcvik 1. stupeň návyk na hmotnost jezdce – několik týdnů, pomalu vyváženost těla s dlouhým rámcem a nosem.
Výběr koní do plemenitby, nákup koně. Změna v chovu koní za posledních 20 let koní koní koní koní.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Margita Urbanová Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMuOV H Stupeň a typ vzděláváníStřední.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Margita Urbanová Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMuOV H Stupeň a typ vzděláváníVýcvik.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Margita Urbanová Název šablony VY_32_INOVACE OV Název DUMuOV H Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
jen pro vnitřní potřebu
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
Hodina pohybu navíc - Ragby
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ODBORNÝ VÝCVIK – výcvik jezdce na kavaletech
Parelli Natural Horsemanship
Anaerobní práh.
Temperament, charakter, motivace
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchova a výcvik koní -Zásady -Etologický základ -Stupnice vzdělání koně -Základy tréninku

Výchova a výcvik koní Výchova – základní sociální návyky -výchova od matky -výchova od chovatele -výchova od stáda Výcvik – příprava na práci (vzdělání koně) -základní x speciální -trénink

Výcvik Vztah člověka a koně musí respektovat etologická pravidla Pozor na polidšťování koně! Člověk musí mít vůči koni vedoucí postavení Základen jednání i výcviku je trpělivost a porozumění – pochopení chování koně Kůň odchovaný ve stádě je sociálně přizpůsobivý Nejlépe je začít výchovou hříběte – čištění, vodění, zvedání nohou

Paměť Krátkodobá – fyzikální – velmi krátká (5 s) – kyvadlo Dlouhodobá – chemická – velmi dobrá – výrazný dojem  intenzita zážitku – většinou negativní Pozitivní zážitky jsou normální – nevýrazné – nutnost opakování Negativní zážitky – nezvýrazňovat, přejít bez povšimnutí

Učení Kůň se musí učit sám -metoda pokusu a omylu + pozitivní motivace Pozitivní přístup a chování – s úsměvem -kůň je býložravec – útěková reakce -pokud je v klidu člověk, je v klidu kůň – přenos nálady Odměňovat a netrestat – pak je kůň hodný, klidný, důvěřivý

Učení -naprosto stejné podněty vyvolávají stejnou reakci -jiné podněty – jiná reakce  PŘESNOST pomůcek a přesnost cviků Opakování -neunavit (opracování koně před soutěží) -neznechutit – koně to musí bavit -opakování stejného cviku – kruh je kruh – přesnost – každá odchylka je jinou zkušeností -frekvence 4 x 20

Základní vzorce chování -obtížně měnitelné – geneticky podmíněné Sebeobrana – existenční otázka -ostych – všechno nové začíná pomalu a opatrně – nechat čas (ještě výraznější projev u osla – zkouší půdu) -kůň je stepní zvíře – opatrně se blíží k předmětům -neustálá připravenost k útěku – je pomalý (gepard 110 km/hod.) -nepatrný podnět znamená nebezpečí

Základní vzorce chování Při ohrožení: 1) útěk Neustále sleduje okolí. Rychlost reakce – 0,06 s. (člověk 0,3 s.) Reakce svalová – napětí svalů, reakce motorická – uskočení Útěk – vzdálení se do bezpečí (200 m) a kontrola pronásledovatele - pohyb v oblouku, reakce celého stáda

Základní vzorce chování 2) Obrana -Není-li jiná možnost zuby a kopyta -Princip tlaku a protitlaku -Ohrožené části těla – břicho, slabiny, hřbet, nohy -Důvěra k člověku – ochota ke spolupráci Neklid člověka se přenáší na koně – přesvědčivé chování. Nestavět se do pozice nepřítele (predátora).

Stádový pud Pro koně v přírodě je stádo podmínkou přežití. Stádo vytváří podmínky pro přizpůsobivost a ovladatelnost koně – garantuje výchovu hříbat. Stádo funguje jako celek – komunikace. Oddělení jedince od stáda – smrt. Sociální postavení – snaha o zvýšení (α a ß kůň i nepříjemný). Pohled – mimika – uši – postoj těla – pohyb – útok. Kůň odchovaný mimo stádo si buduje sociální postavení ve svém okolí.

Výcvik pro pracovní využití Odborný přístup, zkušenost Nespěchat, trpělivě, klidně, důsledně Dodržovat zásady učení (opakování) Jen klidný a uvolněný kůň dobře vnímá Pozitivní přístup a pochvala Kůň i člověk se učí celý život Zaučování koní v tahu a pod sedlem asi ve 2,5 až 3 letech

Pracovní využití koní Pro zdraví koně je nutný pravidelný pohyb, pro výkonnost pravidelná práce Kontrola zdravotního stavu před a po práci V tahu může pracovat 6 až 8 hod denně (přestávky), pod sedlem maximálně 2 až 3 hodiny (intenzita pohybu) Nepřetěžovat mladé koně fyzicky ani psychicky I při práci využívat etologické znalosti

Výcvik jezdeckého koně Základní (remontní) – asi 1 rok 1. Uzdění, sedlání, nasednutí, nesení jezdce -rychle (Roberts) x postupně 2. Energické chody, srovnání, reakce na pomůcky, přilnutí 3. Shromáždění, vzpřímení, podsazení, sestavení na rovné čáře a v obloucích

Stupnice vzdělání koně Promyšlený tréninkový systém k posílení pohybového aparátu a psychiky koně, jehož cílem je prostupnost koně Jezditelný je každý kůň – jen je nutné najít vhodný přístup závislý na interiéru (temperament, charakter, učenlivost) a na exteriéru (fyzická stavba, pohybové schopnosti, konstituční pevnost)

Stupnice vzdělání koně 1. Takt – porucha rovnováhy znamená poruchu taktu (čistoty chodu) – k´ůň by se měl pod jezdcem pohybovat stejně jako bez něj – nevadit Kůň by měl chodit s vyklenutým hřbetem, pravidelně ve všech chodech

Stupnice vzdělání koně 2. Uvolnění – nejen fyzické (uvolnění svalstva a prohřátí vazů a šlach), ale i psychické (uklidnění a soustředění se na práci a pokyny jezdce) většinou 15 až 20 min – podle stavby těla a temperamentu – ježdění „dopředu a dolů“ Cestou je klidný pozitivní přístup, pohoda, úsměv Výsledkem je čistý takt, nesení ohonu v oblouku, klidná hra uší, uvolnění huby, ochota ke klidnému pohybu dopředu.

Stupnice vzdělání koně 3. Přilnutí – komunikace mezi rukou jezdce a hubou koně – stálý, měkký, citlivý kontakt (50 až 100 g) Jezdec musí vytvářet pohyb pobízejícími pomůckami a jemně ho zachytit přilnutím a usměrnit aby se neztratil bez užitku – vyklenutí hřbetu. Kůň má mít hlavu před kolmicí a zátylek je nejvyšší bod těla.

Stupnice vzdělání koně 4. Kmih – energie odrazu, vznosnost – elegance pohybu (vrozený x naježděný) Předpokladem je harmonická stavba těla a silný vyklenutý a pružný hřbet, který tvoří most mezi předními a zadními končetinami. Zadní končetiny musí vykročit daleko dopředu pod tělo a nést váhu

Stupnice vzdělání koně 5. Narovnání – odstranění přirozené šikmosti Šikmost způsobí nerovnoměrné zatížení a opotřebení koně – nepoužitelnost Cestou je uvolnění koně do stran (vlnovky), dovnitř plec, stranové pohyby, kontracval. Nesmí dojít ke zborcení v zátylku – obě uši stejně vysoko a stejný tlak v obou otěžích.

Stupnice vzdělání koně 6. Shromáždění – kůň má podsazené a více ohnuté zadní končetiny, které nesou více hmotnosti těla. Tím se zvyšuje pružnost a nosná síla – zvýraznění kadence. Cestou jsou přechody, couvání, změny cvalu, kontracval, stranové pohyby. Cílem je, aby se kůň pohyboval „do kopce“ a jezdec „balancoval na kouli“.

Speciální výcvik koně Výběr koně pro určitou disciplinu – obecné vzdělání je předpoklad Drezurní Skokový Všestrannost Vytrvalost Spřežení Western

Skokový výcvik Systematická příprava 1. Kontrola – takt a uvolnění i nad překážkou, spolupráce a klid v parkuru. Přilnutí stálé a jemné, kmih – při řešení kombinací, narovnání – skákat na obě strany, shromáždění – snížit tempo v obratu, kontrola počtu cvalových skoků

Skokový výcvik 2. Rovnováha – nerušit koně – lehký sed – skoková křivka 3. Rytmus – rytmický pravidelný pohyb mezi překážkami + klid a pravidelný a klidný dech

Trénink dostihových koní Adaptace na fyzickou zátěž -postupnost – zvyšování zátěže fyzické i psychické -individuálnost –u každého koně jiný přístup - přemýšlet -systematičnost – promyšlený tréninkový plán – znát cíl a myslet na regeneraci organismu -cykličnost – zátěž opakovat v určitých cyklech, mezi nimi aktivní odpočinek -všestrannost – výcvik komplexní – poslušnost, ošetřování, rovnováha….

Druhy tréninku Nepřerušovaný – stejně intenzivní zátěž – na začátku (dlouhé klusové úseky) Opakovaný (intervalový) – krátké intenzivní úseky a různě dlouhý oddech Střídavý – v průběhu zátěže se mění její intenzita

Sestavení tréninkového plánu Tréninková jednotka – základ (asi 45 min.) Mikrocyklus (týden) – různá intenzita – klus, cval Mezocyklus (3 až 6 týdnů) – střídání intenzivní práce a odpočinku Makrocyklus (rok) období přípravné (před sezónou), speciální (v sezóně), odpočinkové (podzim)