Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Stupeň rozvoje států světa
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Postavení Evropy ve světě
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Žádná země nevyrábí vše,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Hospodářství.
Globalizace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Světové hospodářství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Nové oděvní materiály Další možnosti vývoje materiálů.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Regionální politika EU v období
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Hospodářství (ekonomika)
Zboží atd. můžeme vyvážet (export), přivážet (import).
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Postavení CR v hospodářství
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát – párová rodina + soukromé vlastnictví – trvalá sídla – člověk krajinotvorným činitelem – rozhodujícím sektorem hospodářství = primární sektor (zemědělství, lov, rybolov)

Vývoj lidské společnosti a hospodářství II. konec středověku => využití tekoucí vody, parní síly => manufaktury (SZ Evropa, textil) tepelná energie, stroje, masová produkce = továrny = průmyslová revoluce – Anglie 18. století – osvobození nevolníků, rolníků = pracovní síla do továren – nárůst urbanizace (rozvoj měst) – revoluce v dopravě (železniční, námořní) – zrovnoprávnění obyvatel (ženy, vzdělání) – nejvyspělejší země – hlavním hospodářským sektorem = sekundární sektor (průmysl, stavebnictví, nákladní doprava) – zvětšující se rozdíly mezi bohatým „severe“ a chudým „jihem“

Vývoj lidské společnosti a hospodářství III. průmyslová revoluce – změny klíčových odvětví textilní potravinářský energetický hutnický strojírenský – po 1. sv. v. dominance USA, poté Japonsko – svoboda člověka, právo na vzdělání, zdravotní péči, urbanizace – člověk významným krajinotvorným činitelem (přímo i nepřímo) – rozvoj terciéru (služby) – v nejvyspělejších zemích dominantním sektorem (60 % obyvatel) chemický (zprac. ropy a zemnímu plynu) dopravní strojírenství (auta) přesné strojírenství elektrotechnika

Vývoj lidské společnosti a hospodářství IV. informační revoluce – již 30 let zpět – velký rozmach informačních technologií minimalizace výrobků nízká spotřeba materiálu vysoký objem výrobků kvalita + kvalifikovaná práce, vědecký výzkum drahé technické vybavení, malý prostor, specialisté – vědecké parky – informační společnost – nejvyspělejší země – zvyšování kvality života občanů

Hospodářství = ekonomika, označuje oblast společenské činnosti, jejímž prostřednictvím se vytvářejí, rozdělují, směňují a spotřebovávají užitné hodnoty HDP = celková hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území – využívá se pro určování výkonnosti ekonomiky stát – HDP – hrubý domácí produkt daného území (státu) – HNP – hrubý národní produkt národa (občanů)

Hospodářské sektory sektor – vznikne seskupením hospodářských vztahů na základě podobných znaků 1.PRIMÁRNÍ SEKTOR – prvovýroba - získání surovin a produktů z přírody a obdělávání půdy těžba, lesnictví, zemědělství rybářství 2.SEKUNDÁRNÍ SEKTOR – druhovýroba – zpracování produktů z prvovýroby a výroba hmotných statků průmysl 3.TERCIÁRNÍ SEKTOR – oblast služeb doprava, zdravotnictví, obchod, školství, kultura, komunální služby 4.KVARTÉRNÍ SEKTOR – peněžnictví, pojišťovnictví, obchod s nemovitostmi 5.KVINTÉRNÍ SEKTOR – vysokoškolské vzdělávání, věda a výzkum, státní správa, zdravotnictví vyčleňují se z terciéru pouze ve vyspělých regionech

Hlavní trendy současné ekonomiky po 2. sv. válce – západ = vliv hospodářství USA, integrace EHS, … problémy s nadvýrobou, velké spotřeby energií a surovin => nadnárodní výrobní a finanční organizace (internacionalizace) pracovní imigrace v západní Evropě ze států jižní a východní Evropy (Afrika) – nenastalo v Asii dostatek pracovní síly – Japonsko – přestavělo celou strukturu průmyslu (na strojírenství, spotřební zboží) = „hospodářský zázrak“ => internacionalizace (kvůli kapacitě, ceně, ochraně prostředí) => investice => „asijští tygři“ – 1. vlna = Tchaj-wan, jižní Korea, Hongkong, Singapur – 2. vlna = Indonésie, Malajsie, Thajsko, Filipíny » textilní a oděvní průmysl, spotřební zboží, lodě, výroba oceli, umělá vlákna, dopravní prostředky, elektronika

Hlavní trendy současné ekonomiky ekonomické integrace – politické a ekonomické cíle NAFTA ASEAN ECOWAS MERCOSUR – jednotlivé produkty OPEC cín, káva, banány – EU – RVHP – zaniklo a přispěla i k zániku SSSR Rada vzájemné hospodářské spolupráce (země bývalého sovětského bloku)

Hlavní trendy současné ekonomiky globalizace hospodářství – soubor procesů vedoucích k propojování výrobců a spotřeby v celosvětových měřítcích – projev modernizace světového hospodářství – rozšiřování působností jednotlivých firem šíření technických inovací „know-how“ dvoustranné a vícestranné dohody o spolupráci a o vzájemných výhodách (cla, daňové úlevy, …) – propad či problémy jedné velké firmy nebo jednoho státu mohou rozkolísat celý světový hospodářský systém – příklad příklad

Hlavní trendy současné ekonomiky globalizace hospodářství – PROBLÉMY: – formy řízení Světová banka (poskytuje úvěry na projekty zaměřené na zvyšování životní úrovně) Mezinárodní měnový fond (by měl vytvářet podmínky pro volný obchod a směnitelnost měn všech států) – => ani jedna instituce nemá potřebné nástroje, aby se jejich doporučeními státy řídily – OECD – Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj pomoc členským zemím v rozvoji hospodářství, zaměstnanosti, životní úrovně, koordinuje hospodářské politiky zemí, zajišťuje vědecko-technickou spolupráci

globalizace hospodářství – nejen výrobní sektor – doprava – šíření internetu = globalizační fenomén – globalizace zasahuje i do dalších oblastí životní styl stravovací návyky kulturu (televize, rádio, film) => prosazovaní euroamerického pojetí těchto sfér je pro řadu režim, náboženství a sociálních skupin nepřijatelné – globalizace = nezastavitelný proces má klady i zápory! Hlavní trendy současné ekonomiky

Úkoly Které globální firmy působí i na území ČR? Které české firmy byly či jsou zapojeny do procesu internacionalizace rozšiřováním výroby do zahraničí? Jaké výroby se dostávají na náš trh z produkce „asijských tygrů“? V čem vidíte výhody a nevýhody globalizace ekonomiky? Jak se projevuje internacionalizace hospodářství ve vašem městě?