Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
Advertisements

Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Teorie hašení – Hasební látky
Redoxní děje = oxidačně redukční
Hoření.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_090_NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ Ch_090_Oxidy_Názvosloví oxidů Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Opakování – vesmír, sluneční soustava
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Opakování – vesmír, sluneční soustava
DOPRAVA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
VYPAŘOVÁNÍ, KAPALNĚNÍ, SUBLIMACE, DESUBLIMACE
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_022_Elektolýza Ch_022_Chemické reakce_Elektolýza Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Vitamíny rozpustné v tucích Vitamíny rozpustné v tucích Ch_062_Přírodní látky_Vitamíny rozpustné v tucích Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní.
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_021_Koroze Ch_021_Chemické reakce_Koroze Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Zdravá výživa Ch_078_Zdravá výživa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_062_Vitaminy rozpustné v tucích Ch_062_Vitaminy rozpustné v tucích Ch_062_Přírodní látky_Vitaminy rozpustné v tucích Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Ch_018_Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Ch_018_Chemické reakce_ Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_045_Estery, esterifikace Ch_045_Deriváty uhlovodíků_Estery, esterifikace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Kvašení Ch_057_Přírodní látky_Kvašení Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_024_Galvanické články Ch_024_Chemické reakce_Galvanické články Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Funkce bílkovin Ch_059_Přírodní látky_Funkce bílkovin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Ch_026_Uhlovodíky Ch_026_Uhlovodíky_Uhlovodíky Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_042_Ketony Ch_042_Deriváty uhlovodíků_Ketony Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_025_Uhlík Ch_025_Uhlovodíky_Uhlík Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vytápění Paliva.
Ch_019_Chemická reakce_Redoxní reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_041_Deriváty uhlovodíků_Aldehydy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_074_Detergenty a pesticidy_Pesticidy Autor: Ing. Mariana Mrázková
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Autor: Mgr. Helena Nováková
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Transkript prezentace:

Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování a srovnávání učiva devátého ročníku.  Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje a vysvětluje učivo o chemických reakcích.  Je určen pro předmět chemie a ročník devátý.  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: Chemie pro 9.ročník základní školy, SPN a.s., Praha 1998.

HOŘENÍ

CO JE TO HOŘENÍ? Hoření je chemická reakce, při které se uvolňuje teplo, světlo a látky jiných vlastností, než má hořící látka. Při hoření vzniká plamen, což je sloupec hořících plynů. Člověkem řízené hoření v omezeném prostoru je oheň. Člověkem nekontrolované hoření v předem nevymezeném prostoru je požár.

Podmínky pro hoření: 1/ hořlavá látka pevná: papír, dřevo, sláma aj. kapalná: benzín, olej, líh (etanol) aj. plynná: zemní plyn, propan-butan aj. 2/ oxidační prostředek nejčastěji vzdušný kyslík 3/ zdroj iniciace nejčastěji plamen, jiskra, horký povrch apod.

● Hořlavá látka se vzduchem hoří, jestliže ji zapálíme. ● Hořlavé plyny a rozptýlené hořlavé prachy (např. uhelný prach) mohou se vzduchem vytvářet hořlavé směsi při libovolné teplotě. ● Pevné a kapalné látky se zapálí jen při určitých teplotách. ● Nejmenší teplota pevných a kapalných látek, při níž působením plamene nebo jiskry vzplanou a hoří nejméně 5 sekund, se nazývá teplota vzplanutí.

HOŘLAVINY ● Jsou to látky, které prudce reagují se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene. ● Hořlaviny s nízkou teplotou vzplanutí jsou z hlediska vzniku požáru velmi nebezpečné. ● Na základě teploty vzplanutí se kapalné hořlaviny rozdělují do čtyř tříd podle nebezpečnosti. Nejnebezpečnejší jsou hořlaviny I. třídy. ● Nádoby s hořlavinami jsou opatřeny výstražným znamením, např. Pozor! Hořlavina I. třídy.

● V blízkosti hořlavin se nikdy nesmí pracovat s otevřeným ohněm! ● V místě uskladnění musí být vždy umístěn hasicí přístroj. ● Existují látky, které se samovolně vznítí již při poměrně nízkých teplotách (např. bílý fosfor). Tato jejich vlastnost byla zneužívána k výrobě zápalných prostředků pro vojenské účely. ● Některé reakce, při nichž se uvolňuje teplo, proběhnou téměř okamžitě. Vznikají-li při takových reakcích plynné produkty, mohou být tyto reakce doprovázeny výbuchem.

Spalování uhlíkatých látek: 1. dokonalé spalování: C + O 2 → CO 2 2. nedokonalé spalování: 2 C + O 2 → 2 CO Při nedostatku kyslíku (nedokonalém spalování) vzniká smrtelně jedovatý plyn CO (oxid uhelnatý)!

HAŠENÍ PLAMENE ● Hašení plamene je založeno na ochlazení hořící látky pod teplotu vznícení a na zamezení přístupu vzdušného kyslíku k hořící látce. ● Pokud nemůžeme uhasit požár vlastními silami, voláme na pomoc hasiče na telefonní číslo 150.

Reálná ukázka hašení požáru: E

Hasiči v České republice v obvyklém hasičském oblečení Oblečení hasičů v České republice, zleva: běžné oblečení s reflexními pruhy, hazmat suit – pro likvidaci chemických havárií, fire proximity suit – proti extrémnímu sálavému teplu

Principy hašení požárů ● Hašení požárů provádíme na základě znalosti principů hašení. Je to činnost zaměřená na přerušení chemicko-oxidačních procesů hoření, při využití znalostí fyzikálních, chemických, tepelných a biochemických procesů. ● K hašení požárů využíváme čtyř základních principů přerušení hoření:

1. Princip ochlazování ● Je založen na ochlazování oblasti hoření a povrchu hořlavé látky - voda, težká hasící pěna apod. ● Ochlazením nastává snížení rychlosti uvolňování hořlavých plynů a par z hořlavé látky nebo materiálu, čímž se snižuje jejich koncentrace v hořlavé směsi. Pokračuje-li ochlazování i nadále, stane se směs nehořlavou, dochází k přerušení hoření. ● 2. Princip izolace ● Je založen na izolaci oblasti hoření od hořlavé látky - hasící pěny, něhořlavé sypké materiály, některé druhy hasících prášků apod.

3. Princip zřeďování ● Je založen na principu zředění reagujících nebo hořícich látek - inertní plyny, vodní pára, spálené plyny apod. ● 4. Princip zpomalování chemické reakce ● Je založen na zpomalení reakce plamenného hoření - hasící prášky, halony apod.

Hasební prostředky

ZODPOVĚZ 1. Na čem je založen princip zřeďování při přerušení hoření? 2. Co jsou to hořlaviny? 3. Vyjmenuj tři základní podmínky hoření: 4. Co nelze hasit pěnovým hasebním prostředkem?

ZODPOVĚZ 1. Na čem je založen princip zřeďování při přerušení hoření? Je založen na principu zředění reagujících nebo hořícich látek - inertní plyny, vodní pára, spálené plyny apod. 2. Co jsou to hořlaviny? Jsou to látky, které prudce reagují se vzdušným kyslíkem za vzniku plamene. 3. Vyjmenuj tři základní podmínky hoření: hořlavá látka, oxidační prostředek a zdroj iniciace 4. Co nelze hasit pěnovým hasebním prostředkem? Elektrická zařízení pod napětím a lehké kovy.

Použité zdroje: ● Obr.1: Hoření. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Chemie 8: pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN, 1991, s ISBN ● Obr.7: Základy chemie 1. Praha: Fortuna, ISBN ● Obr.2: Oheň. Openphoto.net [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.3: Požár. Openphoto.net [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.4: Hasicí přístroj. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Obr.5, 6: Hasiči v Česku. Cs.wikipedia.org [online] [cit ]. Dostupné z: ● Požár - zásah hasičů - ledenice :30. [online] [cit ]. Dostupné z: