Značka výrobku
Značka: je názvem, znakem, symbolem, termínem nebo kombinací těchto prvků, jejichž účel spočívá v identifikaci výrobku je názvem, znakem, symbolem, termínem nebo kombinací těchto prvků, jejichž účel spočívá v identifikaci výrobku je označením, pod kterým se výrobek prodává je označením, pod kterým se výrobek prodává odlišuje výrobek od podobných výrobků na trhu odlišuje výrobek od podobných výrobků na trhu
Hodnota značky je tím vyšší, čím větší je povědomí zákazníka o výrobku Hodnota značky je tím vyšší, čím větší je povědomí zákazníka o výrobku
Značka by měla být: snadno zapamatovatelná, vyslovitelná, krátká snadno zapamatovatelná, vyslovitelná, krátká měla by mít odlišovací schopnost tvarem, barvou, originalitou měla by mít odlišovací schopnost tvarem, barvou, originalitou může být graficky vyjádřena logem (grafické zpracování značky) může být graficky vyjádřena logem (grafické zpracování značky)
Neznačkový výrobek: jedná se o výrobek, který se neprodává pod známou značkou, je nenápadně balen a někdy je bez možnosti identifikovat výrobce jedná se o výrobek, který se neprodává pod známou značkou, je nenápadně balen a někdy je bez možnosti identifikovat výrobce jeho nízká cena je umožněna vyšším objemem výroby, nízkými náklady na balení, propagaci, ale také na jakosti jeho nízká cena je umožněna vyšším objemem výroby, nízkými náklady na balení, propagaci, ale také na jakosti často se prodává na tržnicích často se prodává na tržnicích
Vlastnosti značky: diferenciace - musí být jedinečná, odlišovat se od konkurence diferenciace - musí být jedinečná, odlišovat se od konkurence relevantnost - musí mít pro kupujícího význam, odpovídat výtnamu výrobku relevantnost - musí mít pro kupujícího význam, odpovídat výtnamu výrobku prestiž - je závislá na kvalitě nebo oblibě prestiž - je závislá na kvalitě nebo oblibě znalost - zavedená, neměnící se značka vyjadřuje stálost podniku znalost - zavedená, neměnící se značka vyjadřuje stálost podniku
Druhy značek: Kmenová značka - firma jedinou značkou pokrývá mnoho výrobků a reklama se zaměřuje na všechny výrobky pod jednou značkou Kmenová značka - firma jedinou značkou pokrývá mnoho výrobků a reklama se zaměřuje na všechny výrobky pod jednou značkou
Individuální značka - každý výrobek má svou individuální značku, firma nespojuje svoji pověst s případným neúspěchem či úspěchem některého výrobku na trhu Individuální značka - každý výrobek má svou individuální značku, firma nespojuje svoji pověst s případným neúspěchem či úspěchem některého výrobku na trhu
Značka výrobce - výrobek se na trhu prodává pod označením výrobce Značka výrobce - výrobek se na trhu prodává pod označením výrobce
Značka obchodu - privátní - výrobek se v obchodě prodává pod názvem, který určuje maloobchod Značka obchodu - privátní - výrobek se v obchodě prodává pod názvem, který určuje maloobchod
věrnost značce - tendence zákazníka záměrně a věrnost značce - tendence zákazníka záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky - snižuje rizika spojená s nebezpečím opakovaně kupovat výrobek určité značky - snižuje rizika spojená s nebezpečím konkurence - zákazník je ochoten zaplatit za výrobek i vyšší konkurence - zákazník je ochoten zaplatit za výrobek i vyšší cenu cenu střídání značek - zákazník s oblibou střídá značka, protože má střídání značek - zákazník s oblibou střídá značka, protože má rád změnu a v nové značce hledá něco jiného rád změnu a v nové značce hledá něco jiného
Deset nejhodnotnějších značek v roce 2009:
Zdroje: go.jpg go.jpg es/PhilipsLogo jpg es/PhilipsLogo jpg Tesco-Value-Motivational-Poster.png Tesco-Value-Motivational-Poster.png content/images/200612/ mcdonalds.gif content/images/200612/ mcdonalds.gif ple2fpga/apple_logo_rainbow_6_color.jpg ple2fpga/apple_logo_rainbow_6_color.jpg 01.jpg 01.jpg Ing. M. Moudrý, Základy marketingu, ComputerMedia, 2008 Ing. M. Moudrý, Základy marketingu, ComputerMedia, 2008