Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_31_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Práce Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PRÁCE VE FYZICE, VÝPOČET PRÁCE, JEDNOTKY Práce
Označ děje, které z hlediska fyziky lze označit jako práci. Jízda na koloběžce z kopce. Mytí oken. Utahování šroubku u stolku. Chůze do školy s plnou taškou. Stát frontu a držet velký batoh na zádech. Neúspěšně tlačit auto. O práci mluvíme, pokud působením síly posuneme těleso ve směru působení síly.
Doplňte : Jak se značí práce: W Jaká je základní jednotka práce: J (Joule) Jaký je vztah pro výpočet práce? W = F. s
Adélka s Aničkou nosila koním seno.Andulka je starší, při každé cestě nabrala 5kg sena, Adélka 2,5 kg sena. Označ pravdivé odpovědi, jestliže víš, že obě nakrmily šest koní, každý měl 7,5 kg sena. Adélka vykonala větší práci, protože šla vícekrát. Anička vykonala větší práci, protože měla hotovo dříve. Adélka odnosila víc sena. Anička vykonala menší práci, protože nachodila méně metrů. Obě vykonaly stejnou práci, nakrmili stejný počet koním stejným množstvím sena.
Vypočti jakou práci vykoná pes o hmotnosti 12 kg, vyjde-li do třetího patra, to znamená do výšky 9 m. Zápis: m = 12kg s = 9 m W = ? J F g = m. g F g = Fg = 120 N W = F. S W = W = 1 080J Pes vykoná práci J.
Při zabíjačce zvedl řezník prase o hmotnosti 157 kg do výšky 2,5 m. Jakou práci vykonal? zápis: m = 157kg s = 2,5 m W = ? J F g = m. g F g = Fg = N W = F. S W = ,5 W = J Řezník vykonal práci J.
Petr vykonal práci 10 kJ, když odvážel cihly na stavbu po dráze 50 m. Jaká byla hmotnost jedné cihly, jestliže víme, že cestu vykonal 10 krát, vždy si naložil 10 cihel. Zápis: m = ? kg s 1 = 50 m-jedna cesta, šel 10 krát →s = 500m W = 10 kJ = J W = F. S = F. 500 F = : 500 = 200 N F g = m. g 200 = m. 10 m = 200 : 10 = 20 kg 20 : 10 = 2 kg Hmotnost jedné cihly je 2 kg.
Jakou práci vykoná automobil o hmotnosti kg, jestliže ujede vzdálenost 25 km? Zápis: m = 1 100kg s = 25 km = m W = ? J F g = m. g F g = Fg = N W = F. S W = W = J = kJ = 275 MJ Bude vykonána práce 275 MJ.
Prodavač zvedl 10 kartonů s mlékem, každý o hmotnosti 12 kg. Vykonal práci 960 J. Do jaké výšky je zvedal? Zápis:m 1 = 12 kg – kartonů bylo 10 → m = 120 kg s = ? m W = 960 J F g = m. g F g = Fg = N W = F. S 960 = s s = 960 : 1200 = 0,8 m Prodavač dával mléko do výšky 0,8 m.
Domácí úkol: Zjisti, po kom byly pojmenovány jednotky práce, čím se tento fyzik zabýval? Porovnej přibližování dřeva koněm a traktorem. Kdo vykoná větší práci, jaké výhody mají jednotlivé způsoby práce, jaký je dopad na přírodu? Jak chápeme práci a ve fyzice a v „životě“? Při jakých sportech vykonáme malou a při jakých velkou práci? Najdi příklady vykonané práce v bájích a v pohádkách.
A NOTACE Opakování pojmu práce, výpočet práce, užití v běžném životě, převody jednotek, porovnání vykonané práce. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Vlastní tvorba Fyzika 5. Praha: SPN a.s., ISBN JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, ISBN JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, ISBN JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN, 1992.