R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Středověká kultura Románský sloh
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Gotická kultura.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
Česká románská kultura
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělanost a umění raného středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Dějepis Románský sloh.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
V IKTORIÁNSKÁ A NGLIE Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.17 2.Číslo.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
S VITAVSKÉ PAMÁTKY – S TARÁ RADNICE Ivana Pavlišová.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Dějiny ČR – románský sloh
Gotika Bolfíková Nikola.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Svitavské památky – kostel svatého Jiljí
AUTOR: Marcela Kaderová
Kultura Vladimír Velešík.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Svitavské památky – kostel Navštívení Panny Marie
Život za vlády prvních Přemyslovců
zpracovaný v rámci projektu
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
Výtvarné umění starověkého Egypta
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: leden Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis Tematický okruhStředověk Materiál slouží k seznámení žáků s malířstvím doby románské. Sleduje základní charakteristiky románské malby, seznamuje žáky s některými památkami doby románské, zejména na našem území. Obrazový materiál je vhodný jako pomůcka pro osvětlení některých pojmů a pro představení některých památek na našem území. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Obecná charakteristika  Součást románského slohu  Inspiruje se v antice  Má propagovat křesťanskou ideologii  Církev předepisuje náměty i styl zobrazení

Znaky  Transcendentální ráz Smysl lidské existence není v pozemském, ale v posmrtném životě Umění má připomínat křesťanské ctnosti Umění má přivádět k věčnému životu

 Hieratická perspektiva osoby mají měřítko podle pořadí v hierarchii náboženských pojmů (největší je to nejdůležitější)  Postavy umístěny na abstraktní pozadí  Scény, které se odehrávaly v různém času a prostoru byly zobrazovány v pásech

 Práce podle kreslených vzorníků, ne podle skutečnosti Typizované podoby a postoje postav Typizovaná gesta Obligátní atributy  U lidských postav se rozlišovalo jen pohlaví a věk

 Měla zpřístupnit křesťanské učení  Obrazová bible chudých  Vymalován celý vnitřek chrámu  Předepsány náměty  Kresby prováděny na suché omítce bez stínování

Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě  Nejvýznamnější dílo evropského románského malířství  Malováno do suché omítky  Malby zaplňují celou plochu vnitřních stěn rotundy v apsidě i hlavní lodi od podlahy až do kupole  Malby uspořádány v několika souběžných pásech

1. Přemysl Oráč

2. Vratislav II.

 Knihy určeny pro kněze a světské feudály Uměli číst Mohli zaplatit za zhotovení ilustrované knihy  Nejprve se ilustrovaly pouze náboženské knihy, později i rytířské romány a eposy  Materiál – pergamen  Kvašové barvy  Vytvářeny v klášterních skriptoriích

3. Kodex vyšehradský – poslední večeře Páně

4. Kodex vyšehradský – svatý Václav

 Vitraj, nepřesně vitráž  Nejstarší památky se dochovaly ve Francii  Zpočátku okna tvořena kousky barevných skel v olověných rámcích  Později kresleny na větší tabulky skla ornamenty i části figur v silných černých konturách, které se do skla vypalovaly

5. Katedrála v Chartres – kolář a bednář

6. Katedrála v Chartres – král Šalamoun

Závěrečné opakování 1. Vysvětli, co znamená, že románské malířství má transcendentální ráz. 2. Co je to hieratická perspektiva? 3. Zjisti za pomoci internetu základní informace o rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. 4. Zjisti za pomoci internetu, co znamená, že pro románské umění je charakteristické, že Kristus bývá zobrazen v mandole.

Zdroje 1. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MOSSOT. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HANS BERNHARD. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Literatura  KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, ISBN  ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN