R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: leden Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis Tematický okruhStředověk Materiál slouží k seznámení žáků s malířstvím doby románské. Sleduje základní charakteristiky románské malby, seznamuje žáky s některými památkami doby románské, zejména na našem území. Obrazový materiál je vhodný jako pomůcka pro osvětlení některých pojmů a pro představení některých památek na našem území. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.
Obecná charakteristika Součást románského slohu Inspiruje se v antice Má propagovat křesťanskou ideologii Církev předepisuje náměty i styl zobrazení
Znaky Transcendentální ráz Smysl lidské existence není v pozemském, ale v posmrtném životě Umění má připomínat křesťanské ctnosti Umění má přivádět k věčnému životu
Hieratická perspektiva osoby mají měřítko podle pořadí v hierarchii náboženských pojmů (největší je to nejdůležitější) Postavy umístěny na abstraktní pozadí Scény, které se odehrávaly v různém času a prostoru byly zobrazovány v pásech
Práce podle kreslených vzorníků, ne podle skutečnosti Typizované podoby a postoje postav Typizovaná gesta Obligátní atributy U lidských postav se rozlišovalo jen pohlaví a věk
Měla zpřístupnit křesťanské učení Obrazová bible chudých Vymalován celý vnitřek chrámu Předepsány náměty Kresby prováděny na suché omítce bez stínování
Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě Nejvýznamnější dílo evropského románského malířství Malováno do suché omítky Malby zaplňují celou plochu vnitřních stěn rotundy v apsidě i hlavní lodi od podlahy až do kupole Malby uspořádány v několika souběžných pásech
1. Přemysl Oráč
2. Vratislav II.
Knihy určeny pro kněze a světské feudály Uměli číst Mohli zaplatit za zhotovení ilustrované knihy Nejprve se ilustrovaly pouze náboženské knihy, později i rytířské romány a eposy Materiál – pergamen Kvašové barvy Vytvářeny v klášterních skriptoriích
3. Kodex vyšehradský – poslední večeře Páně
4. Kodex vyšehradský – svatý Václav
Vitraj, nepřesně vitráž Nejstarší památky se dochovaly ve Francii Zpočátku okna tvořena kousky barevných skel v olověných rámcích Později kresleny na větší tabulky skla ornamenty i části figur v silných černých konturách, které se do skla vypalovaly
5. Katedrála v Chartres – kolář a bednář
6. Katedrála v Chartres – král Šalamoun
Závěrečné opakování 1. Vysvětli, co znamená, že románské malířství má transcendentální ráz. 2. Co je to hieratická perspektiva? 3. Zjisti za pomoci internetu základní informace o rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. 4. Zjisti za pomoci internetu, co znamená, že pro románské umění je charakteristické, že Kristus bývá zobrazen v mandole.
Zdroje 1. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MOSSOT. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HANS BERNHARD. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Literatura KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, ISBN ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN