Diskriminace a její aspekty Diskriminace je vnímána různě a existují různé definice pro ilustraci uvádíme základní:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ohrožení a porušení všeobecného osobnostního práva
Advertisements

Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Všeobecné osobnostní právo
Antidiskriminační pravidla v právu EU
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Instituce a organizace, které se v ČR zabývají ochranou práv osob se zdravotním postižením Petr Polák.
Základy pracovního práva
Volný pohyb pracovníků
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
V ČESKÉ REPUBLICE 1.  chybějící definice diskriminace v hmotném právu  zákaz diskriminace – čl. 3 LZPS  mezinárodní úmluvy  judikatura ESLP (Belgický.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
Rovné příležitosti a diskriminace na trhu práce
Studijní obor: Sociální činnost
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Všeobecné osobnostní právo
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Ohrožené skupiny Diskriminace na trhu práce
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Chudoba jako sociální problém
1 Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
ZÁKLADY SOUKROMÉHO PRÁVA
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
JUDr. Jana Komendová, Ph.D. 27. února 2015
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_84 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v EU – prameny ke studiu
Základy pracovního práva a sociálního zabepzečení v ES Přednáška č. 5.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
2. Správní trestání a správní delikty
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceNový.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Antidiskriminační pravidla v právu EU - Prof. Dr. univ. Arsène Verny, M.E.S.
Správa sociálního zabezpečení
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Správní právo procesní
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Sociální zabezpečení v EU
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
GDPR a budoucí redakční praxe
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Diskriminace a její aspekty Diskriminace je vnímána různě a existují různé definice pro ilustraci uvádíme základní:

Definice diskriminace: Právní definice: „ rozlišování, vyčleňujících se fyzické osoby, člena sociální skupiny ze společnosti, a to na základě určité vlastnosti tzv. diskriminačního důvodu rasa,pohlaví barva pleti,sexuální orientace, věk atd. Důsledky: A.Odepření práva, příležitosti nebo výhody dostupné členům jiných sociálních skupin Uložení povinnosti,závazku,břemene,kterým nejsou zatíženi členové jiných soc. skupin

Veřejný ochránce práv definuje diskriminaci takto: Diskriminace= odlišné,právem zakázané zacházení s lidmi ve vymezžených,srovnatrelných situacích na základě různé rasy, etnického původu,národností, pohlaví, sexuální orientace, věku,zdravotního postižení,víry, nábopženského vyznání a světového názoru.

Nález ústavního soudu ČR ze dne zn.II.ÚS 1609/08 definuje diskriminaci takto: Původní význam latinského slovesa discriminare je rozlišovat. V právu je ovšem zcela běžné, že se rozlišuje mezi různými subjekty práv, a proto ne každé rozlišení je automaticky diskriminací ve smyslu, jaké tomuto pojmu přisuzuje současné právo.Jestliže, jak bylo vyloženo shora, ustavní zásadu rovnosti nelze chápat absolutně jako abstraktní kategorii, ale jako rovnost relativní, pak za diskriminaci nelze považovat jakýkoliv rozdíl v právech a povinnostech různých subjektů práva, ale pouze rozdíly neodůvodnitelné.

LZPS a diskriminace Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti a právech…základní práva se zaručují všem bez rozdílu … Zásada rovnosti tedy nutně vyvozuje základ diskriminace Diskriminace je chápána jako protiklad rovnosti Rovné zacházení představuje právo nebýt diskriminován z důvodů, které stanoví zákon

Přímá a nepřímá diskriminace Diskriminaci dělíme na přímou a nepřímou Za diskriminaci považuje zákon také: a)Obtěžování b)Sexuální obtěžování c)Pronásledování d)Pokyn k obtěžování e)Navádění k diskriminaci

Přímá diskriminace Takové jednání, a to včetně opomenut´í, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodů rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru. Za diskriminaci z důvodu pohlaví se považuje i diskriminace z důvodů těhotenství,mateřství nebo otcovství a z důvodů pohlavní identifikace. Diskriminací je také jednání,kdy se s osobou zachází méně příznivě na základě domnělého důvodu Přímá diskriminace má ryze individuální nikoliv skupinové charakter Přímá diskriminace definuje určitý diskriminační důvod Rozlišování na základě diskriminačního důvodu je zákonem zakázané např. právní norma zakazuje muslimským ženám vstup do školy

Nepřímá diskriminace Představuje takové jednání nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kriteria nebo praxe event. zvyklostí, které ve skutečnosti znevýhodňují členy určité sociální skupiny. Tato skupina je vymezitelná podle určitého diskriminačního důvodu proti jiným osobám. Nepřímá diskriminace uplatňuje jiné než diskriminační důvody / např. zákaz vstupu do školy osobám s pokrývkou hlavy tím jsou vyloučeny nejenom muslimské ženy s burkou na hlavě, ale i další osoby, které z nějakého důvodu nosí pokrývku hlavy ortodoxní Židé, příslušníci vojenských složek, řeholnice. Rozlišování na základě neutrálního důvodu není zakázané

Formy nepřímé diskriminace První forma nepřímé diskriminace vychází z obecné normy, která se ovšem příliš široká pro řešení se hledají důvody řešení je přijetí vyjímky Druhá forma opačný příklad,kdy existuje vyjímka, ale ta je nevýhodná a zasahuje jinou sociální skupinu řešení je odstranění vyjímky

Nepřímá diskriminace Nepřímou diskriminací z důvodů zdravotního postižení se rozumí také odmítnutí nebo opomenutí přijmout přiměřené opatření, aby měla osoba se přístup zdravotním postižením přístup k určitému zaměstnání Aby mohla využít určitého vzdělání či pracovního poradenství

Chráněné důvody diskriminace: Chráněný důvod pro účely diskriminace je znak osoby, který by neměl být považován za významný pro rozdílné zacházení nebo užívání určitého prospěchu Evropské antidiskriminační směrnice obsahují uzavřený výčet diskriminačních důvodů – pohlaví,sexuální orientace,zdravotní postižení,věk, náboženské vyznání,víra,rasdový nebo etnický původ EÚLP obsahuje neuzavřený výčet diskriminačních důvodů článek 14 pak přímo uvádí, že nesmí existovat žádná diskriminace založená na „ jakémkoli důvodu, jako je např.pohlaví rasa, sociální postavení Zavádí pojem „ jiné postavení“

Evropská úmluva o lidských právech EÚPL, článek 14 a protokol diskriminace Článek 14 zaručuje rovnost práv a svobod koresponduje s činností Evropského soudu ro lidská práva Řeší otázky hmotného práva, tedy podstaty Evropské úmluvy lidských práv Protokol č.12 zakazuje diskriminaci týkající se užívání každého práva přiznaného zákonem,Rada Evropy pak konkrétně vysvětluje a v souvislosti s protokolem 12 uvádí:

Protokol 12- zákaz diskriminace: Zákaz diskriminace se týká: Při užívání jakéhokoli práva specificky přiznaného jednotlivci podle vnitrostátních právních předpisů Při užívání práva, které musí stát poskytnout Zákaz diskriminace donucovacích orgánů státu – vojsko, policie a další bezpečnostní složky Regulace státu např podnikání- zákaz vstupu do restaurace, nájemné poskytování služeb apod

Nejfrekventovanější oblasti působn osti antidiskriminačních směrnic EU a vnitrostátního práva Oblast působnosti zákazu diskriminace: 1.Zaměstnávání 2.Systém sociální péče 3.Oblast zboží a služeb

Přístup k zaměstnání EU interpretuje přístup k zaměstnání široce- zahrnuje nejen podmínky existující před vznikem pracovněprávního vztahu,ale zahrnuje všechny faktory,které souvisí s rozhodnutím přijetí či nepřijetí nabídky zaměstnávání Jakákoliv podmínka, která ovlivní přijetí či odmítnutí vzniku pracovněprávního vztahu je v tomto ohledu akceptovatelná / např. odměňování, MŠ, zkrácení pracovní doby, propouštění./

Základní principy antidiskriminačního práva EU Státní příslušníci příslušníci třetích zemí rovněž požívají práva na rovné zacházení podle směrnice EU, a to pokud jsou dlouhodobě pobývajícími rezidenty Pokud nejsou dlouhodobě pobývajícími rezidenty jsou chráněna jen některá práva a antidiskriminační opatření – zdraví, věk, sexuální orientace,náboženské přesvědčení. Nepožívají však rovného práva v přístupu k zaměstnání

Klíčové body ochrany před diskriminací Ochrana před diskriminací podle antidiskriminačních směrnic EU má různě širokou působnost Nejširší ochrana je poskytována ve věcech rasy,etnického původu,přístupu k zaměstnání,k systému sociální péče, ke službám a zboží Diskriminace na základě pohlaví je zakázána v kontextu přístupu k zaměstnání, sociálnímu zabezpečení a sociálním službám

Pojetí nepřímé diskriminace ve směrnicích EU Neutrální předpis, kriterium nebo zvyklost Neutrální předpis,kriterium nebo zvyklost – požadavek, který je uplatňován na všechny. Tedy diskriminace vychází z toho, že stejné pravidlo se použije na všechny bez ohledu na individuální zvláštnosti

Přípustné formy rozdílného zacházení Diskriminací není rozdílné zacházení z důvodů věku v přístupu k zaměstnání, pokud je a)Vyžadována podmínka minimálního věku, odborné praxe nebo doby zaměstnání pro příslušné povolání nezbytná b)Pro povolání je potřebné odborné vzdělání,které je nepřiměřeně dlouhé např. vzhledem k odchodu do důchodu

Za diskriminaci se nepovažuje rozdílné zacházení při stanovení věku – důchodového u žen a u mužů Diskriminací není rozdílné zacházení ve věcech práva na zaměstnání, přístupu k zaměstnání nebo povolání, pokud je k tomu věcný důvod spočívající v povaze práce Diskriminací není rozdílné zacházení uplatňované ve věcech zaměstnání v církvích nebo nábožen ských společnostech

Diskriminací není rozdílné zacházení za účelem ochrany žen z důvodu těhotenství nebo mateřství Diskriminací není ochrana osob se zdravotním postižením Diskriminací není ochrana osob mladších 18 let v souvislosti s pracovně právními předpisy Diskriminací není rozdílný přístup z titulu pohlaví k rodinnému životu

Diskriminací není rozdílné zacházení z důvodů pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznán í nebo světového názoru pokud je toto rozdílné zacházení objektivně odůvodněno legitimním cílem V pracovním právu je nutné dodržovat zásadu rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení

Právní prostředky ochrany před diskriminací diskriminační jednání je žalovatelné dokazuje ten,jehož práva byla poškozena nutné hledat tzv. komparátor nutné rozlišit druh diskriminace vymazit také možné různé jednání, které ovšem nemusí být diskriminační

Diskriminační jednání musí být odstraněno Lze se domáhat morální satisfakce Lze se domáhat náhradu nemajetkové újmy Diskriminační jednání lze zažalovat

Komparátor Soud určuje komparátor, který určuje zda je účinek konkrétního předpisu, kritéria nebo zvyklosti nepříznivější než účinky pociťované jinými osobami.

Důkazní břemeno Pokud je žalována diskriminace je nutné předložit důkazní břemeno Žalující strana předkládá tzv. sdílené důkazní břemeno,které musí prokazovat diskriminační jednání Důkazní břemeno pak musí pachatel důkazy vyvrátit. Dokazování diskriminačního jednání je velmi obtížné,protože se mnohdy nachází pouze v myšlenkách toho, kdo je diskriminaci vystaven

Použitá literatura a prameny Zákon č. 198/2008 Sb.z. v platném změní Bobek,M.Boučková,P. Rovnost a diskriminace. Praha.C.H.Beck 2007 Bouda,P. Nepřímá diskriminace.MU:2011.