Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Digitální učební materiál
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
SKLÁDÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obohacování slovní zásoby
Gramatika Tvoření slov II
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Mgr. Michal Oblouk ZKRACOVÁNÍ SLOV. ZKRACOVÁNÍ tvo ř ení slov z víceslovných pojmenování zkracují se obvykle názvy stát ů, institucí, podnik ů, výrobk.
Tvoření slov a obohacování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_338_Tvoření slov AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Tvoření slov – skládání, zkracování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_380_Obohacování slovní zásoby AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Obohacování slovní zásoby
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ TVARY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ PŘEJÍMÁNÍM Z CIZÍCH JAZYKŮ - Český jazyk obsahuje.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Šimek a Grossmann – humor a povídky Šimek a Grossmann – humor a povídky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co vidíš? Co vidíš, když se podíváš do těchto předmětů?
Obohacování slovní zásoby (…vyletět, přiletět, podletět, naletět, sletět, uletět, doletět, přeletět, zaletět, poletět, letiště, letuška, letadlo, letoun,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_55 Název školy: ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název: Obohacování slovní zásoby Slovní zásoba – obohacování slovní zásoby Téma: Slovní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
VY_12_INOVACE_Rů_I_08 Obohacování slovní zásoby - zkracování Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zkracování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZKRACOVÁNÍ SLOV Mgr. Michal Oblouk.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Příprava na čtvrtletní prověrku – 7. třída
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_12_INOVACE_Rů_I_06 Slovní zásoba a její obohacování – skládání
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
1. Svět kolem nás je tvořen tělesy a látkami
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa SLOVNÍ ZÁSOBA – OBOHACOVÁNÍ SKLÁDÁNÍM A ZKRACOVÁNÍM - Český jazyk obsahuje spoustu slov, která vznikla skládáním slov jiných. - Tato slova běžně používáme, neuvědomujeme si, že takto vznikla. - Tato slova můžeme běžně tvarovat, najdeme je ve slovnících. - Slova vzniklá zkracováním používáme k tomu, abychom ušetřili čas i místo. - A jak to může vypadat v běžné situaci?běžné situaci

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už o tématu znám? Slovní zásoba je obohacována: 1)tvoření nových slov a) slova se odvozují pomocí přípon(les – lesní), předpon (přítel – nepřítel), koncovek (list - listí) b) slova vzniknou složením jiných slov dohromady samo+lepicí=samolepicí c) slova vzniknou zkrácením slov, např. ČEDOK, KRNAP, PEXESO, ZŠ 2) změny významu slov (např. čočka – dříve jen plodina, dnes optické sklo) 3) tvoření víceslovných pojmenování, např. kyselina sírová, hraboš polní 4) krácení sousloví, např. zubní lékař – zubař, panelový dům - panelák 5) přejímání z cizích jazyků, např. tenis, mítink, sport, sci-fi, dealer, guláš

Jaké si řekneme nové termíny? Jaké si řekneme nové termíny? -Slova vzniklá skládáním se nazývají složeniny (např. maloměsto, okamžik). -Pokud můžeme složeninu rozdělit na dvě samostatná slova bez změny jejich podoby, je to složenina nepravá (chvályhodný, zeměkoule, jaksepatří ). -Pokud nemůžeme složeninu rozdělit na dvě samostatná slova bez změny jejich podoby, je to složenina pravá (maloměsto, vodovod, vodotěsný). -Zkracováním vznikají zkratková slova ( SAZKA, ČEDOK, RODOKAPS) nebo zkratky (str., Mgr., kg, atd., p., tj., apod., LOH, MS, aj., fa, zvl., hod.). Elektronické učební materiály - II.stupeň Český jazyk

Co si řekneme nového? Tvoření nových slov skládáním P PP Pomocí skládání vznikají zvláště podstatná a přídavná jména. - Z- Z podstatných jmen např.: žlučovod, teploměr, dálnopis, novověk, malovýroba, cukrovar, samopal, mořeplavec, zeměpis, vodoléčba, severozápad. - Z přídavných jmen např.: trojčlenný, tříbrankový, kamenouhelný, labskoústecký, samoobslužný, malostranský, středoškolský, čtyřdobý, zahraničněpolitický. vláštním druhem složenin jsou s ss složeniny zvané h hh hybridní. Jedna část složeniny pochází z cizího jazyka, druhá je česká, např.: minisukně, elektrospotřebič. Z ZZ Zkratky a zkratková slova vznikají z potřeby jazykové ekonomie, tvoří je začátky slov (Semafor – sedm malých forem), první hlásky (ČR /čé-er/ - Česká republika) nebo první písmena daných slov (AMU – Akademie múzických umění).

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Přemýšlejme hlouběji o složeninách a zkratkách Někdy se setkáváme se složeninami, které vypadají velmi podobně, ale … Např. složeniny označující barvy modro-zelený × modrozelený modrý a zelený zelený do modra, odstín zelené Odhadni význam často používaných zkratek, svůj odhad si ověř v Pravidlech českého pravopisu v kapitole ZKRATKY A ZNAČKY. - apod., atp., aj., mj., popř., tzn., tzv., zvl., pozn., a.s., sv., mn.č., fa, pí, p., MUDr., JUDr., MVDr.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazykProcvičení Urči, z jakých částí vznikly dané složeniny. Pracuj ve skupině. hluchoněmý rakousko-uherský vzducholoď samouk rychlopalný modro-červenýautojeřáb tříčlenný sladkokyselý zpravodaj vodovodní labskoústecký ?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk I would like to speak English. BC, B.C. CIA BBC p.m. CD UFO a.m. LCD etc. NATO NY CD-ROM EXPLAINE. PLEASE.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba Zpětná vazba zadání domácí přípravy 1) Napiš 5 přídavných jmen vzniklých skládáním. 2) Napiš 5 podstatných jmen vzniklých skládáním. 3) Nakresli červeno-bílý obdélník a zelenohnědý čtverec. 4) Vysvětli význam těchto zkratek: apod., atp., aj., mj., popř., tzn., tzv., zvl., pozn., a.s., sv., mn.č., fa, pí, p., MUDr., JUDr. MVDr.