Optika Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Optické zobrazení, optické přístroje, vlnové vlastnosti světla.  Základní vlastnosti světla, zobrazení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
19. Zobrazování optickými soustavami
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základní pojmy z optiky
PaedDr. Jozef Beňuška
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vlnění a optika (Fyzika)
Zobrazení dutým zrcadlem
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Úvod do studia optiky Mirek Kubera.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Obecná teorie relativity
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Elektromagnetická slučitelnost
Zobrazení zrcadlem a čočkou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Zobrazení dutým zrcadlem
Mechanické a elektromagnetické vlnění. Optika.
Zobrazování optickými soustavami
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Paprsková optika hanah.
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P056-cocka_Rozptylka
F-Pn-P065-Zorny_uhel_a_lupa
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
F-Pn-P066-Dalekohledy PAPRSKOVÁ OPTIKA 7. DALEKOHLEDY.
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Transkript prezentace:

Optika Mgr. Antonín Procházka

Co nás dneska čeká?  Optické zobrazení, optické přístroje, vlnové vlastnosti světla.  Základní vlastnosti světla, zobrazení optickými soustavami

Elektromagnetické záření  Záření je vlnění, které přenáší jak energii, tak hmotu  Platí pro něj všechny vlastnosti a zákonitosti jako pro vlnění  Proud fotonů – přenos hmoty

Vznik elektromagnetického záření  Vzniká všude tam, kde se pohybuje náboj s nenulovým zrychlením, tzn. kde teče nekonstantní proud  Střídavý proud  Zpomalování nabité částice  Příklad vzniku elmag. záření:  Anténa  stř. proud  Žárovka – zahřátí vysokého odporu (wolfram)  emitace záření podle Plankova vyzařovacího zákona  Rentgenka  Zpomalování nabité částice (elektronu) – odstřelování těžkého kovu

Elektromagnetická vlna  Forma energie emitovaná a absorbovaná nabitými částicemi, která má tvar vlny a šíří se prostředím  Příčné vlnění elektrického a magnetického pole  Dvě složky, které jsou na sebe kolmé:  Intenzita elektrického pole I  Magnetická indikce B

Optika  Nauka o světle  Světlo  El. mag záření o vlnové délce 390 – 760 nm  Frekvence zhruba: 3, až 7,  Ve vakuu se šíří rychlostí m/s  Rychlost pro všechny typy el. mag záření  Ve vzduchu se šíří jen o něco pomaleji než ve vakuu – většinou počítáme s rychlostí pro vakuum  V ostatních prostředích se šíří pomaleji  Platí f=c/ λ

Historie optiky  17. století - dvě představy o světle  1) Částicová teorie (Newton)  Světlo je proud částic  Problém vysvětlit lom světla > dochází k urychlení částic > Která síla částice urychluje?  2) Vlnová teorie (Huygens)  Světlo je vlnění prostředí (částic)  Co se vlní mezi Sluncem a Zemí, když je tam vakuum?  (Jak je možné že nepozorujeme interferenci světla, na štěrbinách a překážkách jako u zvuku?)

Historie optiky II  19. století  Počátkem století byla dokázána interference světla  Potřeba miniaturních štěrbin a překážek – dříve nebylo technicky možné  Přijetí vlnové teorie  Tu navíc v druhé polovině potvrdil J.C. Maxwell robustní matematickou teorií – Maxwellovy rovnice  Zdálo se, že debata končí…

Historie optiky III  20. století  Objeveny nové fyzikální jevy, které nelze vysvětlit jinak, než tím, že světlo je proud částic – fotonů  Fotoelektrický jev, Comptonův rozptyl, vznik RTG záření  To vede k trochu paradoxnímu závěru dnešního pohledu na elektromag. záření – tzv. Kvantová teorie světla: Světlo má obojí podstatu, v některých případech se chová jako vlnění a v jiných jako proud částic. Středoškolská optika se zabývá vlnovými vlastnostmi světla

Lom světla  Zákon odrazu:  Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu

Lom světla  n…index lomu  c… Rychlost světla ve vakuu  V... Rychlost světla v prostředí

Lom světla II  Opticky hustší prostředí  Prostředí, kde se světlo šíří pomaleji  Opticky řidší prostředí  Prostředí, kde se světlo šíří rychleji  Fermantův princip  Světlo se šíří tak, aby vzdálenost urazilo za co nejkratší čas  V homogenním prostředí se šíří přímočaře  Kdy světlo prochází z opticky řidšího do opticky hustšího, zkracuje si cestu a láme se ke kolmici  V různých prostředích se mění rychlost  Poměr rychlosti a vlnové délky světla je stálý  Frekvence zůstává stejná

Lom světla III  Pokus s neprůhlednou miskou:

Lom světla závisí na vlnové délce  Pokud pošleme na nějaké rozhraní bílé světlo, budou se jednotlivé barvy lámat pod různým úhlem

Úplný (totální) odraz světla  Dochází k němu pokud zvolíme správný úhel na rozhraní z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí  Světlo se musí lámat od kolmice  Využití:  Odrazné hranoly - fotoaparáty  Refraktometrie – závislost odrazu na koncentraci  Optická vlákna  Endoskopie

Kdy dochází k totálnímu odrazu?  Mezný úhel  Největší možný úhel, pod kterým může dopadnout světlo na rozhraní, aby nedošlo k totálnímu odrazu  Když je úhel větší než mezný úhel, paprsek se nedostane z prostředí ven α 1 < α m < α 2

Příklady

Optické zobrazení  Optické zobrazení  Postup, kterým získáváme obrazy bodů  Optická soustava  Soustava optických prostředí a jejich rozhraní, která mění směr paprsku  Lidské oko – optická soustava

Obraz v zrcadle  Mozek předpokládá, že paprsky se šíří přímočaře  Proto se nám zdá, že paprsky vychází z bodu P za zrcadlem  Neskutečný/zdánlivý obraz

Zrcadlo  Co dělá zrcadlo zrcadlem? Rovný povrch  Leštění povrchů = > vytváření zrcadel  Klidná vodní hladina x rozvířená hladina

Duté zrcadlo  Kulové či parabolické  S … střed kulové plochy  V … vrchol dutého zrcadla  F … Ohnisko – u kulového zrcadla uprostřed vzdálenosti SV

Duté zrcadlo  Zobrazení dutým zrcadlem  Platí, že úhel odrazu se rovná úhlu dopadu, jen musíme vždy brát úhel k tečně povrchu zrcadla

Duté zrcadlo  Významné paprsky  Některé paprsky snadno zobrazitelné – platí pro ně zákonitosti  1) Vrcholový paprsek  2) Rovnoběžný paprsek  3) Ohniskový paprsek

Zobrazovací rovnice a, a´…vzdálenost předmětu a obrazu od vrcholu y, y´… velikost předmětu a obrazu f… ohnisková vzdálenost

Duté zrcadlo – různé typy zobrazení  Převrácený  Zmenšený  Skutečný

Duté zrcadlo – různé typy zobrazení  Převrácený  Zvětšený  Skutečný

Duté zrcadlo – různé typy zobrazení  Zvětšený  Vzpřímený  Neskutečný

Vypuklé zrcadlo

 Významné paprsky  1) Vrcholový paprsek  2) Rovnoběžný paprsek  3) Ohniskový paprsek

Vypuklé zrcadlo – různé typy zobrazení  Typ obrazu je vždy stejný: Vzpřímený, zmenšený, zdánlivý

Čočky  Kus skla, či podobného materiálu, jehož okraje tvoří části kulových ploch  Index lomu materiálu čočky n 2 je větší než index lomu okolí  Dva druhy čoček  Rozptylky  Spojky

Typy čoček

Rovnice pro čočky  Zvětšení  Zobrazovací rovnice  Optická mohutnost φ, jednotkou je D (m -1 ) A … velikost předmětu A´ … velikost obrazu a … vzdálenost předmětu a´…vzdálenost obrazu f… ohnisko čočky

Spojka - významné paprsky 1) Středový paprsek – prochází beze změny směru 2) Rovnoběžný paprsek – láme se do ohniska za čočkou 3) Ohniskový paprsek – láme se rovnoběžně s opt. osou

Spojka - typy zobrazení  Zmenšený, převrácený, skutečný

Spojka - typy zobrazení  Analogie s dutým zrcadlem:  Zvětšený, převrácený, skutečný

Spojka – typy zobrazení  Analogie s dutým zrcadlem  Zvětšený, vzpřímený, neskutečný

Rozptylka - významné paprsky 1) Středový paprsek – prochází beze změny směru 2) Rovnoběžný paprsek – láme se do ohniska před čočkou 3) Ohniskový paprsek – je do ohniska za čočkou, láme se rovnoběžně s opt. osou

Rozptylka – typy zobrazení Obraz vždy stejný  Vzpřímený  Zmenšený  Neskutečný

Anatomie lidského oka

Lidské oko z hlediska fyziky vidění  Čočka  Zaostřování = akomodace  Vzdálený bod – čočka není zaostřena  U zdravého oka v nekonečnu  Blízký bod – čočka při maximální akomodaci  U zdravého člověka je ve 20 letech okolo 10 cm  S věkem se vzdálenost zvyšuje  presbyopie (stařecká dalekozrakost) – ztráta elastičnosti čočky  Konvenční zraková vzdálenost  Vzdálenost od oka, při které se oko nemusí namáhat  Pro zdravé oko 25 cm

Akomodace zdravého oka

Vady oka  Dalekozrakost (hypermetropie)  Krátkozrakost (myopie)

Oční vady a jejich korekce  Dalekozrakost (hypermetropie)  Krátkozrakost (myopie)  Astigmatismus

Lupa  Zvětšení lupy:  d … kon. zraková vzdálenost  α … pozorovací úhel bez lupy  α´… pozorovací úhel s lupou

Optický mikroskop  Skládá se ze dvou spojných soustav čoček:  Objektiv  Okulár  Společná optická osa - čočky jsou v sérii

Zvětšení mikroskopu  Součin zvětšení objektivu a okuláru  Zvětšení u běžných mikroskopů do 1000x  Maximální zvětšení speciálních mikroskopů 2000x  Větší zvětšení (rozlišení) naráží na vlnové vlastnosti světla  Nejmenší vid. světlo má kolem 400 nm  Platí, že max. rozlišení je plus mínus polovina vlnové délky (0,2 μ m)  Většího rozlišení dosahuje „vlnění“ s menší vlnovou délkou  Elektronová mikroskopie ( x)

Příklady II

Příklady III

Reference  1. KRYNICKÝ, Martin. Elektronické učebnice matematiky a fyziky. [online] [cit ]. Dostupné z:  2. REICHL, Jaroslav, VŠETIČKA Martin. Encyklopedie fyziky [online]. [cit ]. Dostupné z: mechanicke-kmitani-a-vlneni  3. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupné z:  4. Hyperphysics – Georgia State University [online]. [cit ]. Dostupné z: astr.gsu.edu/hbase/hframe.htmlhttp://hyperphysics.phy- astr.gsu.edu/hbase/hframe.html