Název školy:Základní škola, Komenského 365 254 01 Jílové u Prahy Název projektu:Škola pro budoucnost Autor:Ing. Jana Sajdlová Název dumu:VY_INOVACE_32_ČaSvaSp_x_3bXX_Po.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Korálovka sedlatá (Lampropeltis triangulum)
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Výlet po řeckých ostrovech Připravte se právě začínáme …
AMERIKA.
Stupeň ohrožení: ohrožený Počet: méně než 1000 kusů
JEŽURY A PAJEŽURY.
Plazi Plazi jsou obratlovci
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
PTAKOPYSK PODIVNÝ.
NEJOHROŽENĚJŠÍ DRUHY Gabriela Plašilová.
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Autor: Mgr. Hana Krajčová
VY_52_INOVACE_Př Plazi(prezentace, test) Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda- Přírodopis.
Pří_186_Rozmanitost přírody_Bažant Autor: Mgr. Eliška Galíková
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Moje první prezentace. Téma : zvířata.
Sojka obecná Garrulus glandarius.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Moře a oceány obratlovci.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
KROKODÝLI.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Dominikánská republika
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_PLANETA ZEMĚ ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Vejcorodí  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_274_Finsko Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
PTAKOPYSK PODIVNÝ NICOLE VŠETULOVÁ.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Živá příroda ve škole
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_18_Z_SUBTROPICKÁ KRAJINA - STŘEDOMOŘÍ
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Jezero Titicaca VY_32_INOVACE_14_38
Istrie - poloostrov tří zemí
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hradec Králové
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
HRABAVÍ.
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI - LETCI (VRUBOZOBÍ)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

Název školy:Základní škola, Komenského Jílové u Prahy Název projektu:Škola pro budoucnost Autor:Ing. Jana Sajdlová Název dumu:VY_INOVACE_32_ČaSvaSp_x_3bXX_Po utníci Středozemního moře. Ze života mořských želv. Téma: Oblast: Mořské želvy. Přírodní vědy Registrační číslo: Vytvořeno: Klíčová slova: CZ.1.07/1.4.00/ mořské želvy, Jónské ostrovy, hnízdiště, ohrožení 1

Anotace:  určeno k rozšíření informací v hodinách přírodopisu a zeměpisu u vyšších ročníků základních škol.  pojednává o ohrožených mořských plazech Středozemního moře, jejich biologii a ekologii. 2

POUTNÍCI STŘEDOZEMNÍHO MOŘE Ze života mořských želv 3

 Středozemní moře je domovem několika druhů mořských plazů z řádu želv (Chelonia), který zahrnuje na 305 recentních druhů.  pouze 2 čeledi ze současných 13 se zcela adaptovaly na život v oceánu a právě sem řadíme „cíl“ naší prezentace – karety a kožatky. ÚVOD 4

 karetovití (Cheloniidae) obývají vody tropů, subtropů až mírného pásma a všech 6 druhů je v přírodě ohroženo lidskou činností (lov pro maso, želvovinu, ničení přirozeného prostředí).  kožatkovití (Dermochelydae) zahrnují jediný druh – kožatku velkou (Dermochelys coriacea), největší z mořských želv. Její výskyt sahá až do chladných vod mírného pásma jižní polokoule. SYSTEMATIKA 5 Obr. 2) Obr. 3)

 nejznámější lokality kladení vajec karety obecné a karety zelené: 1= Jónské ostrovy a západní pobřeží Řecka, 2= záliv Gabes a přilehlé oblasti, 3= středo-západní jaderské moře, 4= Kypr a přilehlé oblasti Levantského moře VÝSKYT 6 Obr. 4

KaretyJónských ostrovů Kefalonie Zakyntos 7 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7

Jižní svahy Kefalonie patří k oblastem výskytu mořských želv. HABITAT 8 Obr. 8

a stejně tak i vody Zakyntu. 9 Obr. 9

 třebaže jsou dnes potápěčská setkání s těmito tvory, kteří tráví většinu času na volném moři dosti vzácná, od června do srpna, v období rozmnožování, můžeme pozorovat dospělé samice u pobřeží, kam přicházejí naklást vejce.  zvlášť vhodnými místy jsou izolované písečné zálivy, jako je tomu na ostrově Zakynthos, v zálivu Laganas – oblasti Gerekas, Kalamaki, Ag.Sostis (vlastní pozorování).  samice karety obecné klade během noci bílých, téměř kulatých, kožovitých vajec ve 2-3 snůškách (samice k. zelené až 200 vajec v 8 snůškách), přičemž vyhrabávají asi 50cm hluboké jámy do písku. ROZMNOŽOVÁNÍ 10

>> pláž v Gerekas (Zakyntos) s želvími hnízdy. Snůšky jsou označeny železnými kužely. << dospělá samice před kladením vajec. 11 Obr. 10 Obr. 11

 v zálivu Laganas hlídají želví snůšky skupiny dobrovolníků, kteří informují návštěvníky o přítomnosti želv a hlídají, aby byl mezi turisty a hnízdy udržován dostatečný odstup (ca 5 m). 12 Obr. 12

 např.: při teplotě 30 o C se líhne 1:1 samic a samců. Jakmile však teplota klesne na 28 o C, ve snůšce převládnou samci, při vyšší teplotě, okolo 32 o C, se líhnou hlavně samice (u různých skupin plazů je to různé, např. u krokodýlů je tomu naopak). << pohlaví je u plazů teplotně určené (u savců a ptáků chromozomálně), neboli okolní teplota v době vývoje zárodků ovlivní budoucí poměr líhnutých samic a samců, 13 Obr. 13 Obr. 14

 Mláďata se líhnou za 60 dnů, přičemž si ze skořápky pomáhají tzv. vaječným zubem, dočasným výrostkem rohovité horní čelisti a vydávají se na svoji první plavbu. Jsou-li to samci, na souš už se nikdy nevrátí. Námluvy a páření probíhají ve vodě. 14 Obr. 15

 ačkoliv jde o ohrožené živočichy, ve Středomoří dosud nebyla zřízena trvale chráněná oblast a lepší vyhlídky na ochranu jsou zatím nedostatečné. Ochraně se věnují většinou malé nevládní organizace s nízkými státními dotacemi.  od roku 1993 se o sledování želv snaží také Chorvatsko - slovinská organizace (Programa istživanja i zaštite morskih kornjača na Jadranu), která si klade za cíl dokonalejší monitorování zvířat pomocí satelitu a na tělo připevněných vysílaček s GSM propojením, což by mělo zajistit lepší přehled o konkrétních jedincích a tím zmenšit riziko úmrtí. OCHRANA 15

16  s karetami se lze setkat i na méně očekávaných místech, jako je přístavní hráz v hlavním městě Kefalonie – Argostoli. Obr. 16 Obr. 17

 náklady na přístroje s vyšší životností baterií (6 měsíců) jsou zatím poměrně vysoké (přes Kč za kus). Největší nebezpečí hrozí mořským živočichům z naší strany v posledních padesáti letech, od kdy se začaly hojně používat vlečné sítě, které jich ročně usmrtí miliony.  každoročně přijde ve středozemním moři o život minimálně 6000 želv, podle některých údajů např. v okolí Baleárských ostrovů až , bereme-li v úvahu i jedince, kteří zde nežijí nastálo.  pravděpodobnost přežití je u mladých zvířat velmi nízká - pouze 2 mláďata ze 100 přežijí první rok života a asi jedna želva z 1000 dosáhne dospělosti. 17

Děkuji za pozornost ! 18

BIBLIOGRAFICKÉ CITACE 1) Auda P.: Encyklopedie zvířat. Praha, Grafia Press Production, ) (Bearley.M.): Nature encyclopedia. London, G. Philip Limited, ) Byatt A., Fothergill A.,Holmesová M.: Modrá planeta. Praha, Euromedia Group k.s. – Knižní klub, ISBN ) Bentivegna F.: Intra-Mediterranean migrations of loggerhead sea turtles (Caretta caretta) monitored by satellite telemetry. Naples, Italy, Marine biology: , ) Mojetta A.: Průvodce podmořským světem Středozemního moře. Itálie, Vercelli, ) Staněk V.J.: Velký obrazový atlas zvířat. Praha, Státní nakladatelství dětské knihy, ) Thurman V., Trujillo P.A.: Oceánografie. USA, Pearson Education, ) Zych J.: Želvy. Praha, Nakladatelství Brázda, ) Marine Bio [online]. c [cit ]. Dostupné na: 10) Seaworld.org. Animals [online] c2012 [cit ]. Dostupné na: distribution.htm 11) NOAA fisheries. Sea turtles [online]. c2012 [cit ]. Dostupné na: 12) Sajdlová, Z.: Obyvatelé Středozemního moře. SOČ (Středoškolská Odborná Činnost), Praha 4, Gymnázium Písnická

20 ZDROJE OBRÁZKŮ Obr. 1) Titulní list. Zdroj: Animal spot. Loggerhead sea turtle [online]. c [cit ]. Dostupné na: Obr. 2) Kožatka velká. Zdroj: Science Photo Library. Leatherback turtle [online]. c2012 [cit ]. Dostupné na: Obr. 3) Kareta pod vodní hladinou. Zdroj: Cirali.gen.tr. Caretta caretta [online]. c? [cit ]. Dostupné na: Obr. 4) Mapa Středozemního moře. Zdroj: Wikipedia. Free encyclopedia. Mediterranean Sea [online]. Dostupné na: Obr. 5) Mapa Řecka. Zdroj: [cit ]. Obr. 6) Mapa Kefalonie. Zdroj: [cit ]. Obr. 7) Mapa Zakynthu. Zdroj: [cit ]. Obr. 8) Krajina jižního pobřeží Kefalonie (poblíž Pesady). Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 9) Krajina západního pobřeží Zakynthu (poblíž Keri). Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 10) Pláž v Gerekas. Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 11) Samice Ch. mydas na pláži. Zdroj: zoltantakacs.com. Green sea turtle (Chelonia mydas), Coral Sea, southeast Papua New Guinea [online]. c [cit ]. Dostupné na: Obr. 12) Informační tabule v zálivu Laganas. Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 13) Mládě karety zelené. Conserve Wildlife, Foundation of New Jersey. Atlantic Green turtle [online]. C2012 [cit ]. Dostupné na: Obr. 14) Snůška. Zdroj: Gondwananet. Santa Rossa Country c1998 [cit ]. Dostupné na: > Obr. 15) Mládě směřující k moři. Pandora´s party. Green sea turtle hatchling [online]. c Obr. 16) Nábřeží v Argostoli. Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 17) Nadechující se kareta obecná. Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520. Obr. 18) Západ slunce na otevřeném moři. Zdroj: vlastní. Vyfotografováno fotoaparátem Canon Powershot A 520.