Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typy rozdělení pravděpodobnosti diskrétní náhodné veličiny
Advertisements

Řízení motorových vozidel
VÝPOČET OC.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
kvantitativních znaků
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
3. PRINCIP MAXIMÁLNÍ VĚROHODNOSTI
64. Odhady úplných chyb a vah funkcí BrnoLenka Bocková.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
2.2. Pravděpodobnost srážky
Bezpečnost v dopravě Komplexně ošetřený přechod pro chodce ● zvýrazňující nástřiky na vozovce luminoscenční nebo fluoreskující barvou + “3D” nástřiky ●
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Experimentální fyzika I. 2
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Základy zpracování geologických dat
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Technická specifika využití solární energie. Solární energie b ekologicky „čistá“ forma energie b roční dopadající energie kWh/m 2 b celková.
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
ROVNOMĚRNÝ PŘÍMOČARÝ POHYB  Rovnoměrný pohyb je pohyb, při kterém hmotný bod urazí ve zvolených stejných časových intervalech stejné dráhy.
Molekulová fyzika 3. přednáška „Statistický přístup jako jediná funkční strategie kinetické teorie“
Workshop pro výzkumné pracovníky 16. – , Brno Rozvoj moderních dopravních inteligentních systémů Ing. Petr Holcner, Ph.D. Mikroskopický model.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Aplikovaná statistika 2.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Molekulová fyzika 2. Sada pomocných snímků „Teplota“
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Dopravní charakteristiky
Charakteristiky dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Plánování přesnosti měření v IG Úvod – základní nástroje TCHAVP
Základy statistiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud – pohyb vozidel /chodců/ za sebou nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru. Může se skládat z několika jízdních /pěších/ pruhů a má svou charakteristiku a odlišnosti, které vystihují jeho pohyb na komunikaci při různých podmínkách.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud je složen z různých druhů vozidel, která mají různé vlastnosti. Toto ho odlišuje od podobných jevů např. ve fyzice – proudění kapalin. Nedá se přesně matematicky charakterizovat, pohyb dopravního proudu je náhodný proces.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud závisí na: Parametrech komunikace a jejím stavu - dané parametry – délka přímých úseků, oblouků, stoupání, profil - proměnné parametry – šířka vozovky, krajnice (překážky na komunikaci) - křižovatky – jejich organizace, svislé a vodorovné značení, jejich hustota - stav vozovky a krajnice – nebezpečí smyku - rovnost povrch vozovky

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vnějším prostředí - noční a denní doba - zataženo, mlha, sněžení – vliv na viditelnost - déšť - vítr - námraza - teplota a vlhkost vzduchu Řidičích a na jejich schopnostech a stavu Vozidlech a na jejich vlastnostech a stavu Sociálních faktorech – ohleduplnost, tolerance

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní parametry dopravního proudu Hlavní: Hustota H [počet vozidel / km] Intenzita I [počet vozidel / h] Rychlost dopravního proudu v [ km / h ] (Prostorově časové ukazatele) Další ukazatele: Časový odstup vozidel[s] Délkový odstup vozidel [m]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Definice: Hustota dopravního proudu – počet vozidel vyskytujících se v určitém okamžiku na zvoleném úseku komunikace. Intenzita dopravního proudu – počet vozidel, který projede určitým příčným řezem komunikace nebo její částí za zvolené časové období v jednom dopravním směru.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Časový odstup vozidel – doba mezi průjezdem čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou určitým příčným řezem silniční komunikace. Délkový odstup vozidel – vzdálenost čel dvou vozidel jedoucích v jízdním pruhu za sebou v daném časovém okamžiku.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Sledování provozu na komunikaci Stavové veličiny okamžité: h – hustota I – intenzita v – rychlost 1) Zaznamenáváme časy vozidel k pozorovacím bodem t 1 <t 2 <t 3 ……<t n <t n+1 2) Zaznamenáváme vzdálenosti l n od pozorovacího bodu – v čase t 2 je v pozorovacím bodě vozidlo k 2, zaznamenáme vzdálenost l 1, dále pak vzdálenosti l 2 ; l 3 ;……l n

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Okamžité hodnoty stavových veličin Hustota Intenzita Rovnice kontinuity dopravního proudu [m -1 ] [s -1 ] v – rychlost dopravního proudu [ms -1 ]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Průměrné hodnoty stavových veličin Hustota Intenzita Průměrná rychlost dopravního proudu (z rovnice kontinuity) [počet vozidel / km] [počet vozidel / h] [km / h]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Časová odstup [ s ] Střední časový odstup – průměr z naměřených časových odstupů vyhodnocovaného souboru vozidel [ s / vozidlo]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Délkový odstup [ m ] Střední délkový odstup – průměr ze všech délkových odstupů vozidel nacházejících se na jízdním pruhu [ m / vozidlo]

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rychlost dopravního proudu Je třeba rychlosti dopravního proudu rozlišovat podle způsobu jejího zjišťování pro případné porovnávání výsledků měření.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Střední bodová /lokální/ rychlost - rychlost vozidel na komunikaci, vypočtená jako průměr údajů rychlostí v li, zjištěných v určitém místě komunikace během určité doby např. radarem N – počet vozidel Rychlosti vozidel se musí zjišťovat po určitý čas, tato rychlost se označuje též jako střední rychlost v čase.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Střední okamžitá /momentální/ rychlost - rychlost vozidel na komunikaci vypočtená jako průměr údajů rychlosti v mi, zjištěných v určitém okamžiku na sledovaném úseku komunikace. N – počet vozidel Pro určení střední okamžité rychlosti se musí zjišťovat rychlost všech vozidel nalézajících se v jeden okamžik na určité dráze, proto ji označujeme také jako střední rychlost na dráze.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Střední okamžitou rychlost je možno též vypočítat jako harmonický průměr bodových rychlostí Pro střední bodovou a okamžitou rychlost platí: - rozptyl okamžitých rychlostí Rovnost nastane, když rozptyl okamžitých rychlostí se rovná nule.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Způsoby sledování základních charakteristik Pro popis skutečného průběhu dopravního proudu na určitém úseku komunikace jsou k dispozici v zásadě čtyři způsoby sledování /měření a vyhodnocování/, které se při použití v praxi mohou vzájemně kombinovat.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1) Bodové /profilové, lokální, časové/ sledování - v určitém profilu komunikace po určitou dobu. Měření s provádí na měřicím stanovišti 2) Prostorové /momentální, okamžité/ sledování - v určitém okamžiku na delším úseku komunikace. Provádí se např. leteckým snímkováním v určitých časových intervalech (např. po 1s nebo 1 minutě)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 3) Prostorově-časové sledování - na delším úseku komunikace se po určitou dobu sleduje provoz a údaje se zaznamenávají do prostorově-časového diagramu. Znázornění dopravního proudu na komunikaci pomocí trajektorií jednotlivých vozidel v systému dráha-čas.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 4) Úsekové sledování měřicím (plovoucím) vozidlem metoda plovoucího vozidla - při úsekovém sledování se vyhodnocují jen údaje měřicího vozidla a ztotožnění těchto údajů s údaji dopravního proudu se zajišťuje metodou měření. - měření se provádí jedním vozidlem, které opakovaně projíždí určitým úsekem komunikace. Sledují se údaje o době jízdy a stání, počet vozidel v protisměru a počtu aktivních a pasivních předjetí.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Z uvedených čtyř způsobů sledování dopravního proudu se v širší míře používá: -Bodové /profilové, lokální, časové/ sledování -Úsekové sledování měřicím (plovoucím) vozidlem

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bodové /profilové, lokální, časové/ sledování Při sledování zjišťujeme: - intenzitu dopravního proudu - rychlost jednotlivých vozidel - rozdělení rychlostí - akcelerační šum -časové odstupy vozidel a rozdělení Výhody: - výsledky lze ztotožnit s určitým stanovištěm, které má dané stavební a provozní uspořádání - podrobné informace o druzích vozidel a nejen o celém dopravním proudu – možnost členění dalšího zpracování

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Statistické zpracování: - histogram četností - součtová funkce - rozdělení rychlostí vozidel – na rovině a při jízdě do kopce nemá normální rozdělení - časové odstupy – průměrné časové odstupy nemají v praktickém použití větší význam. Je třeba je zkoumat v celém jejich rozdělení. Význam pro řešení výkonnosti pozemních komunikací, křižovatek a při studiu nehodovosti. Využívá se Poissonovo rozdělení.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Poissonovo rozdělení je možno použít za těchto předpokladů: Vozidla jedou v dopravním proudu s odstupy různých délek, které jsou závislé na rychlosti a hustotě dopravního proudu. Každé vozidlo se může pohybovat nezávisle na ostatních vozidlech – libovolné předjíždění. Stejné časové intervaly obsahují se stejnou pravděpodobností stejný počet vozidel. Jízda vozidel ve sledovaném příčném řezu je čistě náhodná.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úsekové sledování měřicím (plovoucím) vozidlem Metoda plovoucího vozidla Postup – opakované jízdy určitým úsekem Zjišťuje se : - doba jízdy - doba stání - počet vozidel v protisměru - počet aktivního a pasivního předjíždění

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Na úseku délky L při jízdě v protisměru zjišťujeme: T 1 – cestovní dobu měřicího vozidla v protisměru I 1 – počet potkaných vozidel Při jízdě ve sledovaném směru zjišťujeme: P – rozdíl počtu pasivního a aktivního předjetí měřicího vozidla T 2 - cestovní dobu měřicího vozidla ve sledovaném směru

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Výpočet intenzity: Výpočet cestovní doby dopravního proudu: Výpočet rychlosti dopravního proudu:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Na vícepruhových komunikacích za velkého provozu je obtížné sledování parametrů. Proto se metoda plovoucího vozidla kombinuje s měřením pomocí sčítačů na měřené trase.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti