Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Analýza textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Induktivní statistika
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Knihovna VY_32_INOVACE_ února 2014
Pravděpodobnosti jevů
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tabulky, grafy – test VY_32_INOVACE_ července 2013
ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Algoritmizace - opakování
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Vlastnosti trojúhelníku
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tepelná kapacita tělesa
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Uživatelská příručka DuoTrainin
Dvourozměrné geometrické útvary
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Lineární funkce a její vlastnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Pořádek slov v české větě
Grafy kvadratických funkcí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slovní úlohy o společné práci − 3
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ ledna 2014

2 Obecný úvod Verbální myšlení je nedílnou součástí testů OSP, TSP, ale i různých testů IQ. Obecně by se dalo konstatovat, že svým zaměřením vychází verbální myšlení z českého jazyka. Je to rovněž oddíl, ve kterém se studenti během různých přípravných kurzů nejméně zlepšují. Dobrým základem pro úspěšné zvládnutí této části je vrozený cit pro český jazyk, bohatá slovní zásoba, schopnost správně a rychle porozumět zadání a umění pohotově argumentovat. Zaměřme se blíže na testy OSP, se kterými se studenti setkávají nejčastěji. 2

3 Obecný úvod Verbální oddíl se v testech OSP dělí na čtyři skupiny, jejichž pořadí je vždy neměnné. Jedná se o následující celky: doplňování slov do vět vztahy mezi slovy práce s textem antonyma. Pokud řešíme verbální oddíl v tomto pořadí, dostaneme se většinou do časové pasti. Tím se myslí, že při dosti krátké časové dotaci (25 minut na 35 otázek) se řešitel „zasekne“ na práci s textem, která vyžaduje hodně času a je za ni málo bodů. Studenti pak nestihnou antonyma, jejichž řešení je velmi rychlé a dá se zde nasbírat velký počet správných odpovědí. 3

4 Doplňování slov do vět U doplňování slov do vět se setkáme s úlohami, kde je uvedena věta, v níž chybí jedno či dvě slova. Našim úkolem je z připravené nabídky vybrat nejvhodnější slovo (slova) tak, aby věta dávala smysl. Příklad: Doplňte do věty správné slovo: Za nejvýznamnější hnutí ve filozofii přírody v pozdním __________ můžeme považovat scholastiku. (A) večeru(B) létě(C) věku (D) středověku(E) pravěku 4

5 Doplňování slov do vět Ideální je, pokud se nám již při čtení neúplné věty chybějící slovo vybaví a my jej pak nalezneme v možnostech (popř. slovo velmi podobné). Pokud si ovšem nejsme jisti, vyřadíme z nabídky odpovědí slova, která tam evidentně nepatří a následně se soustředíme na zbytek. Příklad: Doplňte do věty správné slovo: Za nejvýznamnější hnutí ve filozofii přírody v pozdním __________ můžeme považovat scholastiku. (A) večeru(B) létě(C) věku (D) středověku(E) pravěku 5

6 Vztahy mezi slovy Zvládnutí tohoto celku vychází z dobré slovní zásoby řešitele. Studenti zde většinou rychle a správně nacházejí vhodné souvislosti mezi zadanými slovy. Příklad: Nalezněte dvojici slov s podobným vztahem, jako je vztah slov v zadání: PES : FENA (A)ovce : jehně (B)kocour : kočka (C)had : hadice (D) mravenec : vajíčko (E) kůň : hřebec 6

7 Vztahy mezi slovy V této úloze jde o nalezení vztahu samec – samice, čemuž v nabídce nejlépe odpovídá možnost (B). Příklad: Nalezněte dvojici slov s podobným vztahem, jako je vztah slov v zadání: PES : FENA (A)ovce : jehně (B)kocour : kočka (C)had : hadice (D) mravenec : vajíčko (E) kůň : hřebec 7

8 Práce s textem Jak již bylo zmíněno, práce s textem je dosti časově náročná a nepřináší řešiteli adekvátní počet bodů. Z hlediska taktiky je vhodnější tento celek přeskočit a vrátit se k němu až nakonec. Často pomůže, pokud si před čtením textu nejdříve projdeme otázky, což nás může nasměrovat k hledání konkrétních informací. V samotném textu je dobré dělat si poznámky a urychlit tak výběr správných odpovědí. Výhodou pro řešitele je samozřejmě dovednost rychle číst a orientovat se v textu. 8

9 Práce s textem Příklad: Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z textu? (A)Gauss se při práci na svém projektu občas obořil na své děti. (B)Gauss při své práci dosáhl nevalného pokroku. (C)Gauss objevil, že se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty. (D)Gauss při měření vzdáleností mezi městy pracoval nesystematicky. 9

10 Práce s textem V letech 1816 až 1826 strávil Gauss mnoho času mimo domov. Řídil obrovský projekt, jenž mapoval oblasti Německa, dnes bychom řekli geodetický průzkum. Jeho cílem se stalo změřit vzdálenosti mezi městy a dalšími významnými místy v krajině a získané údaje zanést do mapy. Úkol to nebyl tak snadný, jak by se mohlo zdát, a to z několika důvodů. První potíže, s nimiž se Gauss musel vypořádat, způsobil omezený dosah měřicích přístrojů. Přímky se tudíž musely konstruovat z kratších úseků, z nichž každý v sobě zahrnoval určitou nahodilou (nesystematickou) chybu měření. Celková chyba tak rychle narůstala. Gauss však k tomuto problému nepřistoupil jako běžný badatel, řekněme třeba jako autor této knihy. Ten by si nejdříve rval vlasy na hlavě, občas by se obořil na své děti, pak by dosáhl nevalného pokroku a nakonec by výsledky publikoval tak, aby vyzněly co možná nejzávažněji. Gauss místo toho vynalezl hlavní koncepci moderní teorie pravděpodobnosti a statistiky – teorém, podle nějž se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty, a to na křivce zvonového tvaru. 10

11 Práce s textem Příklad: Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z textu? (A)Gauss se při práci na svém projektu občas obořil na své děti. (B)Gauss při své práci dosáhl nevalného pokroku. (C)Gauss objevil, že se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty. (D)Gauss při měření vzdáleností mezi městy pracoval nesystematicky. 11

12 Antonyma Antonyma jsou slova opačného významu. Při hledání antonym nemusíme nalézt přesný opak, ale stačí najít slovo, které se nejvíce opaku zadaného slova blíží. Tato část je časově nejméně náročná, je tedy taktické vyřešit ji ještě před prací s textem. Studenti řeší úlohy rychle a většinou správně. Příklad: Vyberte slovo, které se nejvíce blíží opaku slova v zadání.HORKÝ (A)mokrý (B)chladný (C)studený (D) mrazivý (E) větrný 12

13 Antonyma Příklad: Vyberte slovo, které se nejvíce blíží opaku slova v zadání. HORKÝ (A)mokrý (B)chladný (C)studený (D) mrazivý (E) větrný 13

14 Citace SOBELOVÁ, Dava. Osamělý génius. Frýdek-Místek: ALPRESS, ISBN