Company LOGO 494/2, 701 71 Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GENSETS CZECH REPUBLIC SE
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Energetické řízení. Energetické řízení metoda Monitoringu & Targetingu Ing. Josef Pikálek 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby.
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Trolejbusy: 14Tr.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Energetika.
Oddělení vodíkových technologií
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
BIS Technická bezpečnost Roman Danel VŠB – TU Ostrava.
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
Řízení a vizualizace záložního diesel-agregátu
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Tramvaje: Škoda 15T.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Dopravní automobil DA 12-A31
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
POROVNÁNÍ VYBRANÝCH SYSTÉMŮ KLIMATIZACE A VĚTRÁNÍ Z POHLEDU SPOTŘEBY ENERGIE A NÁVRATNOSTI 2VV s.r.o. 8/08.
BEZDRÁTOVĚ OVLÁDANÉ POJEZDY TERČŮ STŘELNICE
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
MODERNIZACE AUTOBUSŮ FORST Štěpán, ŠÍMA Radim, VEDRAL Lukáš
Měření a simulace zatížení trakčních měníren a
Tepelná čerpadla a solární systémy pro bytové domy
Tramvajová vozidla.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Osobní svítidlo T Osobní svítidlo K 07 v dobíjecím stojanu.
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Prezentace pro OS tramvají - Bratislava, Odbor Kolejová vozidla, Ing. Petr Tomala, Prezentace pro OS tramvají Bratislava.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Prezentace pro OS tramvají - Ostrava, Odbor Kolejová vozidla, Ing. Petr Tomala, Prezentace pro OS tramvají Ostrava.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
TECHNOLOGICKÝ VÝVOJ VE VŠECH ODVĚTVÍCH průměrné auto vs. šetrné auto spotřeba 6,5 l/100km spotřeba 1,5 l/100km, příp. 6,5 kWh/100km.
Baterie a akumulátory Princip Rozdělení
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
Elektromobilita - dobíjecí stanice
Stanoviště:Náměstí Republiky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EKOLOGICKÁ LIKVIDACE PLEVELE.
Vzduchové clony DoorMaster Comfort C a D
SDP – Autobusová skupina
Vývoj CNG v České republice
Měniče napětí.
Bárta Tomáš, Chlup Martin VOŠ a SPŠD Masná 18, Praha 1
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Rozvoj elektrické trakce v pražské autobusové MHD
Skútry pro přepravu osob
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Základní podněty projektu 494/2, Ostrava, Czech Republic EKOLOGIČNOST DOPRAVY – NUTNOST DOBY ORIENTACE NA POHONY NEZÁVISLÉ NA ROPĚ – PERSPEKTIVA ELEKTROPOHONŮ ZKUŠENOSTI SE STAVBOU A PROVOZEM TROLEJBUSŮ MOŽNOST VYUŽITÍ MODIFIKOVANÝCH AGREGÁTŮ Z TROLEJBUSŮ PRUDKÝ ROZVOJ ELEKTROPOHONŮ U OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ = VÝVOJ SOUVISEJÍCÍCH KOMPONENTŮ (např. BATERIE) SCHÁZEJÍCÍ ADEKVÁTNÍ NABÍDKA ELEKTROBUSŮ NA TRHU ROZHODNUTÍ O VÝVOJI A VÝROBĚ ELEKTROBUSU ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Základní technické údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Základní technické údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Rozmístění hlavních agregátů 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Elektrovýzbroj – Trakční měnič SBE 10 ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Elektrovýzbroj – Trakční měnič SBE /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry trakčního měniče SBE 10: Napětí trakční baterie Vdc Výkon motoru kW Výstupní napětí 0 – 425 Vac, 0 – 200 Hz Pomalý nabíječ vstup 3×400 Vac, 32 A výstup Vdc, 35A Rychlo-nabíječ vstup 3×400 Vac, 250 A výstup Vdc, 275A Chlazení kapalinové Komunikační rozhraní CAN

Company LOGO Nabíječ palubní sítě PMB /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry nabíječe PMB 41: Jmenovité napětí vstupní 600 Vdc Rozsah vstupního napětí 380 – 780 Vdc Jmenovité napětí výstupní 26,8 Vdc (nastavitelné ) Jmenovitý proud výstupní 80 A Omezení výstupního proudu 100 A Chlazení vzduchové nucené Nabíječ palubní sítě PMB 41

Company LOGO Měnič pomocných pohonů PME /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry měniče pomocných pohonů PME 80: Jmenovité napětí vstupní 600 Vdc Rozsah vstupního napětí 400 – 750 Vdc Jmenovité napětí výstupní I a II3× Vac Jmenovitý proud výstupní I6,5 Aef Omezení výstupního proudu I 7,5 Aef Jmenovitý proud výstupní II4,0 Aef Omezení výstupního proudu II5,0 Aef Frekvence výstupu Hz nastavitelná Měnič pomocných pohonů PME 80

Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Pohled na zapojení trakčních baterií a trakční motor

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Typ článků LiFeYPO4 Trakční napětí 600V DC Celková energie 170 kWh Spotřeba 0,931 kWh/km dle SORT2 Městský dojezd na jedno nabití 140 km při vybití max. do 30% energie Životnost min nabíjecích cyklů Účinnost % Hmotnost baterií 1700kg Doba nabíjení z 30% do 100% energie: - z 32A/400V zásuvky – 7 hodin - z 250A/400V zásuvky – 60 minut Trakční baterie

Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Bateriový kontejner s manipulačním vozíkem

Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Zásuvky pro nabíjení vlevo 250A/400V, vpravo 32A/400V

Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Přístrojová deska řidiče

Company LOGO Nabíjení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Standardní nabíjení – proudem 32 A, vybalancování všech článků - delší doba (7 hod.). Rychlonabíjení – proudem až 250 A, až 92 – 95% kapacity (do 1 hod., až 2,3 kWh/min.). (tři „rychlonabíjecí“ cykly po 20 min. = dvojnásobný denní dojezd)

Company LOGO Nabíjení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Nabíjení se provádí u nabíjecích rozvaděčů: Plně vybavené rozvaděče pro rychlé i standardní nabíjení Rozvaděč pro standardní nabíjení Přenosný rozvaděč pro standardní nabíjení – umožňuje nabíjení ze zásuvky 3x400 V – 32 A. Podmínky pro rozvaděče: standardní 3x400 V – 32 A; rychlo = trafo 22 kV/4 kV. Bezpečnost při nabíjení: kontrola spojení ochr. vodiče, řidič proškolený dle vyhlášky 50/1978 Sb. - §4.

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Topení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Nezávislé naftové topení je použito jako hlavní topení pro vytápění vozidla. Elektrický bojler je napájen pouze z nabíjecích zásuvek a umožňuje předtápění vozidla a prostoru baterií v době nabíjení Odpadní teplo z trakčního motoru a trakčního měniče slouží v tuto chvíli jen pro vytápění zadního prostoru elektrobusu. Pro další vozy je připravena inovace. …Opčně je možné instalovat plynové topení.

Company LOGO Praktické nasazení v provozu 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Výsledky získané na lince č. 38 (MHD Ostrava) V provozu s cestujícími za rok 2011,2012: Denní proběh 175 km (ráno 75 km, odpoledne 100 km) Nabíjení: po ranní části klesne nabití ze 100 % na cca 68 % → nabíjení A, cca 1-1,1 hod.→ 95% stav, po odpolední části klesne nabití na 48% → nabíjení proudem 32 A, cca 5 hod. do 100% nabití. Průměrná spotřeba: 0,89 kWh/km (0,83 – 0,94 kWh/km).

Company LOGO Praktické nasazení v provozu 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Dojezd na jedno nabití: cca 140 km, při max. vybití baterie na 30% (nemá vliv na počet nabíjecích cyklů). Max. dojezd prázdného vozidla: 250 km (170 kWh). Nasazení na většinu celodenních linek předpokládá možnost rychlonabíjení → přestávka min. 20 min. na konečné stanici vybavené rychlonabíjecím stojanem.

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5

Company LOGO Srovnávací kalkulace nákladů – výchozí údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Pořizovací cena: elektrobus tis. Kč autobus tis. Kč trolejbus tis. Kč Životnost vozidla:12 let Proběh za dobu životnosti:800 tis. km Životnost baterie 400 tis. Km Cena baterie tis. Kč

Company LOGO Srovnávací kalkulace nákladů 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Položka kalkulačního vzorce Elektrobus 10,5 mAutobus 10,5 mTrolejbus 12 m * (k ) Kč/vozkm Úplné vlastní náklady (v DP Ostrava) 32,8433,6641,91 z toho: Trakční zdroje (cena el. energie, nafty)1,899,753,39 Opravy a udržování DP ( * - odborný odhad) 5,17 * (v záruce 2,17) 5,6712,09 Opravy a udržování DC (vč. nabíjení)0,080,062,42 Odpisy DP (vče. druhých AKU)13,1256,257,10 Odpisy DC - napájení, nabíjecí zařízení, měnírna, kabeláž, vrchního vedení0,640,012,03 Ostatní FN (mzdy řidičů + OON, včetně SP a ZP)11,93 14,88

Company LOGO Životní prostředí - EMISE 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Autobus, diesel (EURO 3) Elektrobus*[g/km] SO 2 1,070 NO x 23,60 CO4,580 CO 2 1,200 prach0,470 Za dobu životnosti vozidla: 24,7 t škodlivin (z toho 960 kg CO2). *bez naftového nebo plynového topení

Company LOGO Životní prostředí - HLUK 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Hluk - podle metodiky EHK 51: Autobus 78 – 80 dB Elektrobus 72 dB ELEKTROBUSY UMOŽŇUJÍ EFEKTIVNÍ SNIŽOVÁNÍ EKOLOGICKÉ ZÁTĚŽE!

Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Elektrobus je ve srovnání: - efektívní - ekologický - omezující faktor – dojezd (výběr vhodných linek, rychlonabíjecí stanice) Vývoj dalších typů elektrobusů Podpora: stát – dotace, daně distributoři el. energie – vhodné podmínky, tarify, dotační podpora

Company LOGO Budoucnost Zelená Ostrava - Poruba 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Návrh napojení elektrobusové dopravy na páteřní tramvajovou linku (Slovan - Park & Ride Globus) Křižovatka Slovan Park & Ride Globus Nabíjecí základna elektrobusů

Company LOGO Budoucnost 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Rychlo dobíjení na konečných stanicích elektrobusů pro větší dojezd a menší mrtvou hmotnost. Kontaktní dobíjení (systém Vídeň) Bezkontaktní dobíjení (Wireless Advance Vehicle Electrification)

Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Požadavky na nový elektrobus:  dojezd 250 km na 1 nabití  statistická obsaditelnost 70 míst  nízkopodlažnost  ekonomická návratnost

Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Děkujeme za pozornost…