Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Základní podněty projektu 494/2, Ostrava, Czech Republic EKOLOGIČNOST DOPRAVY – NUTNOST DOBY ORIENTACE NA POHONY NEZÁVISLÉ NA ROPĚ – PERSPEKTIVA ELEKTROPOHONŮ ZKUŠENOSTI SE STAVBOU A PROVOZEM TROLEJBUSŮ MOŽNOST VYUŽITÍ MODIFIKOVANÝCH AGREGÁTŮ Z TROLEJBUSŮ PRUDKÝ ROZVOJ ELEKTROPOHONŮ U OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ = VÝVOJ SOUVISEJÍCÍCH KOMPONENTŮ (např. BATERIE) SCHÁZEJÍCÍ ADEKVÁTNÍ NABÍDKA ELEKTROBUSŮ NA TRHU ROZHODNUTÍ O VÝVOJI A VÝROBĚ ELEKTROBUSU ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Základní technické údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Základní technické údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Rozmístění hlavních agregátů 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Elektrovýzbroj – Trakční měnič SBE 10 ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Elektrovýzbroj – Trakční měnič SBE /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry trakčního měniče SBE 10: Napětí trakční baterie Vdc Výkon motoru kW Výstupní napětí 0 – 425 Vac, 0 – 200 Hz Pomalý nabíječ vstup 3×400 Vac, 32 A výstup Vdc, 35A Rychlo-nabíječ vstup 3×400 Vac, 250 A výstup Vdc, 275A Chlazení kapalinové Komunikační rozhraní CAN
Company LOGO Nabíječ palubní sítě PMB /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry nabíječe PMB 41: Jmenovité napětí vstupní 600 Vdc Rozsah vstupního napětí 380 – 780 Vdc Jmenovité napětí výstupní 26,8 Vdc (nastavitelné ) Jmenovitý proud výstupní 80 A Omezení výstupního proudu 100 A Chlazení vzduchové nucené Nabíječ palubní sítě PMB 41
Company LOGO Měnič pomocných pohonů PME /2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Parametry měniče pomocných pohonů PME 80: Jmenovité napětí vstupní 600 Vdc Rozsah vstupního napětí 400 – 750 Vdc Jmenovité napětí výstupní I a II3× Vac Jmenovitý proud výstupní I6,5 Aef Omezení výstupního proudu I 7,5 Aef Jmenovitý proud výstupní II4,0 Aef Omezení výstupního proudu II5,0 Aef Frekvence výstupu Hz nastavitelná Měnič pomocných pohonů PME 80
Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Pohled na zapojení trakčních baterií a trakční motor
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Typ článků LiFeYPO4 Trakční napětí 600V DC Celková energie 170 kWh Spotřeba 0,931 kWh/km dle SORT2 Městský dojezd na jedno nabití 140 km při vybití max. do 30% energie Životnost min nabíjecích cyklů Účinnost % Hmotnost baterií 1700kg Doba nabíjení z 30% do 100% energie: - z 32A/400V zásuvky – 7 hodin - z 250A/400V zásuvky – 60 minut Trakční baterie
Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Bateriový kontejner s manipulačním vozíkem
Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Zásuvky pro nabíjení vlevo 250A/400V, vpravo 32A/400V
Company LOGO Trakční baterie 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Přístrojová deska řidiče
Company LOGO Nabíjení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Standardní nabíjení – proudem 32 A, vybalancování všech článků - delší doba (7 hod.). Rychlonabíjení – proudem až 250 A, až 92 – 95% kapacity (do 1 hod., až 2,3 kWh/min.). (tři „rychlonabíjecí“ cykly po 20 min. = dvojnásobný denní dojezd)
Company LOGO Nabíjení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Nabíjení se provádí u nabíjecích rozvaděčů: Plně vybavené rozvaděče pro rychlé i standardní nabíjení Rozvaděč pro standardní nabíjení Přenosný rozvaděč pro standardní nabíjení – umožňuje nabíjení ze zásuvky 3x400 V – 32 A. Podmínky pro rozvaděče: standardní 3x400 V – 32 A; rychlo = trafo 22 kV/4 kV. Bezpečnost při nabíjení: kontrola spojení ochr. vodiče, řidič proškolený dle vyhlášky 50/1978 Sb. - §4.
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Topení 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Nezávislé naftové topení je použito jako hlavní topení pro vytápění vozidla. Elektrický bojler je napájen pouze z nabíjecích zásuvek a umožňuje předtápění vozidla a prostoru baterií v době nabíjení Odpadní teplo z trakčního motoru a trakčního měniče slouží v tuto chvíli jen pro vytápění zadního prostoru elektrobusu. Pro další vozy je připravena inovace. …Opčně je možné instalovat plynové topení.
Company LOGO Praktické nasazení v provozu 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Výsledky získané na lince č. 38 (MHD Ostrava) V provozu s cestujícími za rok 2011,2012: Denní proběh 175 km (ráno 75 km, odpoledne 100 km) Nabíjení: po ranní části klesne nabití ze 100 % na cca 68 % → nabíjení A, cca 1-1,1 hod.→ 95% stav, po odpolední části klesne nabití na 48% → nabíjení proudem 32 A, cca 5 hod. do 100% nabití. Průměrná spotřeba: 0,89 kWh/km (0,83 – 0,94 kWh/km).
Company LOGO Praktické nasazení v provozu 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Dojezd na jedno nabití: cca 140 km, při max. vybití baterie na 30% (nemá vliv na počet nabíjecích cyklů). Max. dojezd prázdného vozidla: 250 km (170 kWh). Nasazení na většinu celodenních linek předpokládá možnost rychlonabíjení → přestávka min. 20 min. na konečné stanici vybavené rychlonabíjecím stojanem.
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5
Company LOGO Srovnávací kalkulace nákladů – výchozí údaje 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Pořizovací cena: elektrobus tis. Kč autobus tis. Kč trolejbus tis. Kč Životnost vozidla:12 let Proběh za dobu životnosti:800 tis. km Životnost baterie 400 tis. Km Cena baterie tis. Kč
Company LOGO Srovnávací kalkulace nákladů 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Položka kalkulačního vzorce Elektrobus 10,5 mAutobus 10,5 mTrolejbus 12 m * (k ) Kč/vozkm Úplné vlastní náklady (v DP Ostrava) 32,8433,6641,91 z toho: Trakční zdroje (cena el. energie, nafty)1,899,753,39 Opravy a udržování DP ( * - odborný odhad) 5,17 * (v záruce 2,17) 5,6712,09 Opravy a udržování DC (vč. nabíjení)0,080,062,42 Odpisy DP (vče. druhých AKU)13,1256,257,10 Odpisy DC - napájení, nabíjecí zařízení, měnírna, kabeláž, vrchního vedení0,640,012,03 Ostatní FN (mzdy řidičů + OON, včetně SP a ZP)11,93 14,88
Company LOGO Životní prostředí - EMISE 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Autobus, diesel (EURO 3) Elektrobus*[g/km] SO 2 1,070 NO x 23,60 CO4,580 CO 2 1,200 prach0,470 Za dobu životnosti vozidla: 24,7 t škodlivin (z toho 960 kg CO2). *bez naftového nebo plynového topení
Company LOGO Životní prostředí - HLUK 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Hluk - podle metodiky EHK 51: Autobus 78 – 80 dB Elektrobus 72 dB ELEKTROBUSY UMOŽŇUJÍ EFEKTIVNÍ SNIŽOVÁNÍ EKOLOGICKÉ ZÁTĚŽE!
Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Elektrobus je ve srovnání: - efektívní - ekologický - omezující faktor – dojezd (výběr vhodných linek, rychlonabíjecí stanice) Vývoj dalších typů elektrobusů Podpora: stát – dotace, daně distributoři el. energie – vhodné podmínky, tarify, dotační podpora
Company LOGO Budoucnost Zelená Ostrava - Poruba 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Návrh napojení elektrobusové dopravy na páteřní tramvajovou linku (Slovan - Park & Ride Globus) Křižovatka Slovan Park & Ride Globus Nabíjecí základna elektrobusů
Company LOGO Budoucnost 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Rychlo dobíjení na konečných stanicích elektrobusů pro větší dojezd a menší mrtvou hmotnost. Kontaktní dobíjení (systém Vídeň) Bezkontaktní dobíjení (Wireless Advance Vehicle Electrification)
Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Požadavky na nový elektrobus: dojezd 250 km na 1 nabití statistická obsaditelnost 70 míst nízkopodlažnost ekonomická návratnost
Company LOGO Závěr 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5 Děkujeme za pozornost…