Karta klienta Integrace agend zdravotních a sociálních Jiří Schlanger Ministerstvo zdravotnictví ČR Vladimír Šiška Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisová služba – páteřní systém eGovernmentu v úřadu
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Enterprise řešení pro elektronický podpis VerisignIT
Přístup k Základním registrům prostřednictvím projektu Czech POINT
SOCIÁLNÍ KARTA Vladimír Šiška, I. náměstek ministra, MPSV.
jak to funguje ? MUDr.Zdeněk Hřib
Elektronický podpis.
Czech POINT Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Seminář Plzeň Luděk Šafář Projektový manažer.
EGovernement a projekt Datové schránky Registry orgánů státní moci CzechPoint Projekt Datové schránky Další komponenty Portál veřejné správy Elektronický.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Informační systém základních registrů. Obsah Úvod Komunikace se základními registry Autentizace a autorizace Práce s údaji Funkcionalita v rámci Portálu.
Skartační řízení elektronicky
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Organizace sociální správy
Registr dlužníků státu
Elektronické služby VZP ČR
Předávání informací ve zdravotnictví
JIP a KAAS Co umí. A co nabízí ve vztahu k základním registrům.
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Komerční využití systému ISDS
Projekt INKO.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Špička v každém směru IT 3 Od elektronické podatelny k řešení problému elektronického podání Ing. Martin Vimr obchodní ředitel.
Realizační tým ICZ duben 2005
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
Pohled samosprávy na eHealth
DATOVÉ SCHRÁNKY Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.
Základní registry ve veřejné správě
Seminární práce z předmětu SIPOL
Business Consulting Services Internet ve státní správě a samosprávě 2003 © 2003 IBM Corporation Elektronické daňové podání Pavel Rozsypal IBM Česká republika,
Ministerstvo informatiky Cíle a plány 2003 Vladimír Mlynář ISSS
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
government Zpracovali: Petra Vilímová , Monika Vatrtová,
Technické řešení PostSignum QCA
Blíží se datové schránky,. aneb „Nepropadejte panice!“
E-preskripce je část zdravotnického informačního systému, která umožní: zjednodušené předepsání receptu (Rp) s kontrolou vlastní preskripce přiřazení hlavní.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
(Praktický) lékař a eHealth MUDr. Cyril MUCHA, SVL ČLS JEP,ÚVL 1.LF UK, praktický lékař Praha
David PETR, Kateřina VOISOVÁ
Neprodáváte ? Na trhu jsou levnější programy pro zdravotnictví Na trhu jsou programy, které toho umí víc Nemám čas učit se nové věci Myslíme si, že …
ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Lidé na prvním místě … Praha, 14. dubna 2011 E – neschopenka (HPN = Hlášení pracovní neschopnosti) Ing. Vladimír Fanta.
Vzdělávání v eGovernmentu v Pardubickém kraji Ing. Kristýna Benešová.
Základní registr obyvatel - ROB. Evidované subjekty státní občané ČR cizinci, kterým bylo vydáno povolení k trvalému pobytu na území ČR nebo povolení.
Elektronizace veřejné správy eGovernment 20. duben 2009, 10 min. nové zákony, povinnosti a možnosti pro obce CzechPOINT, datové schránky, spisová služba.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
Změny v lékárnách po Mgr. Jan Šípek Apatyka servis s.r.o.
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Ministerstvo informatiky Cíle a plány. Cíle  Čtvrtina agend veřejné správy dálkově přístupná – ČR lídr e-Governmnetu ve střední Evropě  IT gramotná.
Základy práce s portálem CzechPOINT. 2 Úřad na cestě k lidem Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Asistované místo výkonu veřejné správy.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Vzdělávání v eGovernmentu v Pardubickém kraji Ing. Kristýna Benešová.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
DATOVÉ SCHRÁNKY Ing. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Služby pro elektronizaci CGM
ELEKTRONICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci
Svaz průmyslu a dopravy ČR zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty.
Informace pro externí administrátory
Elektronický (digitální) podpis
LEGISLATIVNÍ DROBEČKY …plus něco navíc
Petr Kuchař ředitel odboru Hlavního architekta eGovernmentu MV ČR
Transkript prezentace:

Karta klienta Integrace agend zdravotních a sociálních Jiří Schlanger Ministerstvo zdravotnictví ČR Vladimír Šiška Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR ISSS 2011,

ISSS Co je to Karta klienta? Karta klienta je předmět –Umožňujícího identifikaci klienta v agendách pojistných a nepojistných dávek, ale i jiných agendách MPSV a MZ –Umožňující prezenční i distanční identifikaci Tedy je možno ji použít pro identifikaci jak při návštěvě lékaře nebo jednotného výplatního místa, tak při přístupu k portálům MPSV nebo MZ po internetu

ISSS Co obsahuje Karta klienta? Karta klienta obsahuje Pro prezenční identifikaci údaje o klientovi –Jméno, příjmení, Datum narození, Místo narození, Číslo klienta jako pojištěnce, Fotografii, Informaci o expiraci karty, ochranné prvky Pro distanční identifikaci čip s údaji Povinně: Identifikátor karty klienta, Číslo klienta jako pojištěnce Volitelně: Komerční certifikát (přihlašovací) vydaný QCA, Podpisový certifikát (vydaný QCA), další informace

Karta klienta a její využití klientem v agendách zdravotních

ISSS Jak bude využita Karta klienta v agendách zdravotních... 1 Při návštěvě lékaře –Vedoucího zdravotní dokumentaci klienta podle kapitace (praktický lékař) se klient identifikuje prezenčně předložením Karty klienta –Vedoucího zdravotní dokumentaci podle výkonů se klient identifikuje prezenčně předložením Karty klienta a tím klient vyjadřuje souhlas s přístupem k části zdravotní dokumentace zaslané praktickým lékařem odbornému lékaři

ISSS Jak bude využita Karta klienta v agendách zdravotních... 2 Při návštěvě lékárny –Jsou-li vydávány léky, které vyžadují ztotožnění odběratele Při návštěvě zdravotní pojišťovny vedoucí zdravotní dokumentaci klienta podle smluvního vztahu –Je provedena prezenční identifikaci klienta podle Karty klienta Při zásahu záchranné služby –Je provedena prezenční identifikaci klienta podle Karty klienta

ISSS Jak bude využita Karta klienta v agendách zdravotních... 3 Při vzdáleném přístupu klienta: –Klient použije přístupové údaje k jinému zaručenému systému (k Informačnímu systému datových schránek) jako nástroj distanční identifikace pro vzdálený přístup k údajů o něm vedených K vlastní zdravotní dokumentaci K vlastnímu účtu u zdravotní pojišťovny

ISSS Jak bude využita Karta klienta v agendách zdravotních... 4 Při vzdáleném přístupu ke zdravotní dokumentaci klienta nebo její části lékařem –Jiné zdravotnické zařízení nebo jiný lékař přistoupí vzdáleně ke zdravotní dokumentaci klienta nebo její části s využitím jednorázového přístupového oprávnění zaslaného datovou schránkou lékařem vedoucím zdravotní dokumentaci klienta podle kapitace a jednorázového souhlasu uděleného přítomným klientem vyjádřeného poskytnutím Karty klienta

Karta klienta a její využití klientem v agendách sociálních

ISSS Jak bude využita Karta klienta v agendách sociálních... 1 Při návštěvě jednotného výplatního místa –Klient se prezenčně identifikuje předložením Karty klienta Při návštěvě jiného sociálního pracovníka –Jiný sociální pracovník přistoupí vzdáleně k dokumentaci klienta nebo její části s využitím jednorázového přístupového oprávnění zaslaného datovou schránkou jednotným výplatním místem a jednorázového souhlasu uděleného přítomným klientem vyjádřeného poskytnutím Karty klienta

ISSS Při vzdáleném přístupu k sociálním agendám –Klient použije přístupové údaje k jinému zaručenému systému (Informační systém datových schránek) jako nástroj distanční identifikace pro vzdálený přístup k údajů vedeným o něm nebo o fyzické nebo právnické osobě, kterou zastupuje Při platbách z vlastního účtu nepojistných dávek klienta –Klient využije Kartu klienta jako platební kartu u registrovaných obchodníků, tedy vloží Kartu klienta do čtečky karet a potvrdí výši placené částky za zboží, služby nebo výběr hotovosti PINem Jak bude využita Karta klienta v agendách sociálních... 2

Typy úložišť zdravotní dokumentace pojištěnce

ISSS Úložiště zdravotní dokumentace pojištěnce v aplikaci praktického lékaře –Praktický lékař vede zdravotní dokumentaci pojištěnce podle kapitace, a to v úložišti své aplikace praktického lékaře –Odborný lékař vede zdravotní dokumentaci pojištěnce podle výkonů, a to v úložišti aplikace zdravotnického zařízení Zdravotní dokumentace pojištěnce se tedy nikam nesehrává ani nepřesouvá!! Technologická poznámka: Aplikace praktického lékaře je tzv. Aplikací třetí strany registrovanou v Informačním systému datových schránek

ISSS Technologické intermezzo 1: Odesílání části zdravotní dokumentace pacienta praktickým lékařem odbornému lékaři a zpět Praktický lékař odesílá jím určenou část zdravotní dokumentace pojištěnce zdravotnickému zařízení za účelem provedení odborného vyšetření nebo hospitalizace Úložiště zdravotní dokumentace pacienta v perimetru ISDS (UZDP_DS) Odborný lékař odesílá jím vloženou část zdravotní dokumentace pojištěnce praktickému lékaři s výsledkem odborného vyšetření nebo hospitalizace Prostřednictvím Informačního systému datových schránek odesílá odesílající zdravotnické zařízení průvodku části dokumentace, které je zároveň přístupovou informací k odeslané části dokumentace pro přijímací zdravotnické zařízení

ISSS Technologické intermezzo 2: Vlastnosti Úložiště zdravotní dokumentace pacienta v perimetru ISDS (UZDP_DS) UZDP_DS je v zabezpečeném perimetru ISDS –Části dokumentace jsou přístupné pouze na základě zasílaných průvodek –Ten, kdo část dokumentaci posílá určuje, kterou část dokumentace posílá a komu –Je zřejmé, kdo komu dokumentaci poslal a kdy a kým byla tato dokumentace vyzvednuta –Je zřejmé, kdo a kdy dokumentaci měnil

Výhody využití Informačního systému datových schránek a Czech POINTu v agendách zdravotních

ISSS Využití přístupových údajů k ISDS v agendách zdravotních Přístupové údaje lékařů popřípadě aplikací zdravotnických zařízení k ISDS budou využity jako přístupové údaje k informačním zdrojům v agendách zdravotních Přístup ke zdravotní dokumentaci (UZDP_DS) Přístup k informačním zdrojům SÚKL (CÚER) Přístup k informačním zdrojům zdravotních pojišťoven Přístup k informačním zdrojům Ministerstva zdravotnictví Jeden lékař – jedny přístupové údaje k eHealth Jeden pacient – jedny přístupové údaje k eHealth

ISSS Využití zaručené komunikace prostřednictvím ISDS v agendách zdravotních... 1 ISDS je zaručeným komunikačním kanálem mezi orgány veřejné moci (OVM), právnickými (PO), podnikajícími fyzickými (PFO) a fyzickými osobami (FO) dle zákona 300/2008Sb., přitom Min. zdravotnictví, SÚKL, zdravotní pojišťovny... OVM Zdravotnická zařízení... PO Soukromí lékaři, soudní znalci... PFO, FO eHealth – jeden komunikační kanál Není nutný elektronický podpis

ISSS Technické intermezzo 3: Využití zaručené komunikace prostřednictvím ISDS v agendách zdravotních... 3 ISDS je komunikační kanál Obsah je šifrován a věcný obsah není systému dostupný, ISDS přenáší libovolné xml datové formáty eHealth Komunikace je auditována Reautorizační služba ISDS zajišťuje digitální kontinuitu přenesené komunikace Integritu a autenticitu komunikace je možno ověřit i po expiraci certifikátů a časových razítek Využití Úložiště zdravotní dokumentace pacienta v perimetru ISDS (UZDP_DS) odstraňuje problém ISDS s velikostí zasílaných částí dokumentace

ISSS Technologické intermezzo 4: Distribuce přístupových údajů uživatelů eHealth s využitím kontaktních míst veřejné správy Czech POINT eHealth předpokládá důvěryhodnou identifikaci –Lékařů, zdravotních sester, revizních lékařů... cca lékařů, cca nelékařských pracovníků –Pojištěnců 10 miliónů Bude využit systém Czech POINT –Tento systém se osvědčil při vydávání přístupových údajů a jejich znovu vystavování –Pracovníci Czech POINT jsou oprávněni zkontrolovat totožnost žadatele –Czech POINT je dostupný na místech

Realizace agend eHealth s využitím Informačních zdrojů ve zdravotnictví a ISDS ve zvláštních konfiguracích

ISSS Realizace agend eHealth s využitím jednotného přístupu a jednotného komunikačního kanálu Elektronické recepty Elektronické neschopenky Vyúčtování úkonů zdravotním pojišťovnám

ISSS Elektronické recepty... 1 –Předepisující lékaři budou používat své stávající aplikace a jediné přístupové údaje k ostatním informačním zdrojům Lékař sestaví recept –Historii medikace pacienta má lékař ve svém UZDP S využitím jediného přístupového údaje se připojí k číselníkům SÚKL –Proběhne kontrola eReceptu a jeho případné opravy –Zkontrolovaný eRecept obdrží jednotný identifikátor Vytištěný stejnopis receptu předá lékař pacientovi Recept je odeslán do CÚER z datové schránky lékaře –ISDS vystaví potvrzení o doručení eReceptu do CÚER –Lékař nepotřebuje elektronický podpis ani pro přihlašování ani pro podepisování

ISSS Elektronické recepty... 2 –Lékárníci budou používat své stávající aplikace Lékárníci přistupují k eReceptu v CÚER již vybudovaným komunikačním kanálem podle jednotného identifikátoru, který získají z vytištěného receptu přineseného pacientem CÚER odesílá předepisujícímu lékaři informace o vyzvednutí léků do datové schránky lékaře –Data jsou přenášena tam, kde mají být Agregované informace jsou v CÚER Informace o medikaci pacienta jsou u jeho praktického lékaře Kontrolní orgány získávají data z CÚER –Mechanismus funguje obdobně i při předepisování receptů lékaři v perimetru aplikace zdravotnického zařízení

ISSS Elektronická neschopenka Lékař vystavující neschopenky bude používat své stávající aplikace a jediný přístupový údaj k ostatním informačním zdrojům –Neschopenka distribuována Pacientovi ve vytištěné podobě Z datové schránky lékaře do –datové schránky správy sociálního zabezpečení –datové schránky zdravotní pojišťovny –datové schránky zaměstnavatele, existuje-li –Lékař nepotřebuje elektronický podpis ani pro přihlašování ani pro podepisování

ISSS Vyúčtování úkonů zdravotnických zařízení zdravotním pojišťovnám Lékař vytvoří vyúčtování za dané období pro jednotlivé pojišťovny Jediným přístupovým údajem se přihlásí k informačním zdrojům pojišťoven ke kontrole –nebo jiným kontrolním mechanizmům Bude provedena formální kontrola příslušných souborů (typicky KDAVKA) Vyúčtování lékař odešle příslušné zdravotní pojišťovně –Lékař nepotřebuje elektronický podpis ani pro přihlašování ani pro podepisování

ISSS Tři myšlenky JEDNA Karta klienta pro agendy zdravotní a sociální Jedny přístupové údaje lékaře, jedny přístupové údaje pro pacienta pro JEDEN eHEALTH Jeden komunikační kanál pro JEDEN eHealth BEZ elektronického podpisu

Otázky & Diskuse

Extenze pro zdravotní výbor PSP

ISSS Co je potřeba udělat Přehled legislativních změn Dopady na státní rozpočet, na veřejné rozpočty –Investice –Provoz Časový plán Co chybí –Procesně (legislativa, vyhlášky) –Technologicky (minoritní úpravy stávající informačních systémů) –Lidské zdroje (školení, osvěta) Shoda s legislativou EU