ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ ROČNÍK:9. TÉMA:TRH AUTOR:MGR. SVĚTLANA HAJDINOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_38_SH
Téma: TRH Cílová skupina: práce je určena pro žáky 9. ročníku Cíl: Žáci si osvojí základní principy fungování trhu. Pomůcky: psací potřeby, sešit, pracovní úkol - PODSTATA FUNGOVÁNÍ TRHU, pracovní list - JAK FUNGUJE TRH? Klíčová slova: trh, nabídka, poptávka Práce obsahuje: stručný zápis informací k tématu, 1 pracovní úkol a 1 pracovní list Možnosti využití: k uvedení nového učiva i k opakování již probraného učiva
Materiál byl použit ve 4 třídách 9. ročníku. Žáci vypracovali pracovní list a zhotovili pracovní úkol. Práce s materiálem přispívá k tomu, aby se žáci učili pracovat se schématem a pomocí něj zpracovali vlastní myšlenky. V prezentaci jsou použity hypertextové odkazy podrobněji vysvětlující, rozšiřující nebo doplňující vybrané pojmy prezentace (snímek 8) V prezentaci je použita animace. Prezentace má návaznost na téma VÝROBA. Pracovní úkoly mohou být využity v hodině, jako DÚ nebo samostatná práce, lze je ohodnotit. Pro práci žáků lze využít pracovní listy, u kterých je uvedeno, zda je stačí promítnout na tabuli nebo je třeba je vytisknout pro žáky.
místo, kde se střetává poptávka a nabídka místo, kde se řeší základní ekonomické otázky: co, jak a pro koho vyrábět místo, kde se obchoduje se zbožím, s prací a s kapitálem
ŘEŠÍ JE TVOŘÍ ZÁKLADNÍ EKONOMICKÁ OTÁZKA SLOŽKY TRHU NABÍDKA (prodávající) POPTÁVKA (kupující) subjekty trhu TRH podniky domácnosti stát rovnováha (cena) TRH ZBOŽÍ TRH PRÁCE TRH PENĚZ (kapitálu) CO? PRO KOHO? JAK? vyrábět TRH - podstata fungování
ŘEŠÍ JE TVOŘÍ ZÁKLADNÍ EKONOMICKÁ OTÁZKA NABÍDKA (prodávající) POPTÁVKA (kupující) subjekty trhu TRH podniky domácnosti stát rovnováha (cena) TRH ZBOŽÍ TRH PRÁCE TRH PENĚZ (kapitálu) CO? NÁBYTEK PRO KOHO? PRO DĚTI do 6let JAK? KUSOVÁ VÝROBA, dílna vyrábět poptávka: židlička a stoleček nabídka: dřevo nabídka: pronájem výrobních prostor poptávka: nábytek do MŠ snížení ceny stolků a židlí = zvýšený prodej nabídka: speciální nábytek pro handicapované poptávka: speciální materiál
Na základě informací získaných z článku „JÁ, TUŽKA“ popiš výrobu vybraného výrobku a vysvětli pomocí něj fungování trhu. Já, tužka Leonard E. Read (překlad: Martin Čihák)
CO vyrábět?_________________________________ PRO KOHO vyrábět?_________________________ JAK vyrábět?________________________________ moje NABÍDKA______________________________ moje POPTÁVKA____________________________ spolupráce se SUBJEKTY_____________________ ______________________________________________ zajištění rovnováhy (pomocí ceny)___________ ______________________________________________ využití trhu ZBOŽÍ, PRÁCE, PENĚZ____________ ______________________________________________
1. Trh je místo, kde se střetává nabídka a poptávka po zboží, práci a penězích. 2. Trh se snaží dosáhnout rovnovážného vztahu mezi poptávkou a nabídkou. Ten zabezpečuje na trhu cena. REFLEXE: Jak a čím ovlivňuje trh nabídku a poptávku? Co rozumíš pod pojmy složky trhu a subjekty trhu (uveď konkrétní příklady)?
Použité kliparty: HORSKÁ, Viola. Občanská výchova pro 8. a 9. ročník základní školy. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 215 s. ISBN