Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Dělitelnost deseti, pěti a dvěma Autor: Mgr.Ivana Popelková VY_32_INOVACE_5_2_3
2 VY_32_INOVACE_5_2_3 Zpracovala : Mgr.Ivana Popelková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Ivana Popelková
3 Z čísel 340, 234, 5 605, 30, , 8 700, , 2 000, vyber čísla, která lze vydělit deseti beze zbytku: Jakou vlastnost mají tato čísla? Čísla dělitelná deseti jsou přirozená čísla, která mají na místě jednotek číslici 0
4 Urči: 1.Největší dvojciferné číslo dělitelné deseti. 2. Nejmenší trojciferné číslo dělitelné deseti. 3. Největší pěticiferné číslo dělitelné deseti. 4. Všechny násobky deseti mezi čísly 1200 až Nejbližší násobek deseti, který následuje po roce tvého narození ,1220,1230,1240
5 Sestav z číslic 2,3,5,0 všechna trojciferná čísla, která jsou násobky deseti a/ tak, aby se žádná číslice neopakovala b/ číslice se mohou opakovat 200, 220, 300, 330, 500, 550, +viz a Doplň číslici tak, aby dané číslo bylo dělitelné
6 Z čísel 540, 235, 5 665, 80, , 9 700, , 4000, vyber čísla, která lze beze zbytku vydělit pěti: Jakou vlastnost mají tato čísla? Čísla dělitelná pěti jsou přirozená čísla, která mají na místě jednotek číslici 0 nebo
7 1.Největší trojciferné číslo dělitelné pěti. 2. Nejmenší čtyřciferné číslo dělitelné pěti. 3. Nejmenší pěticiferné číslo dělitelné deseti. 4. Všechny násobky pěti mezi čísly 200 až Nejbližší násobek pěti, který následuje po současném letopočtu. Urči: ,210,215
8 Sestav z číslic 1,2,4,5,0 všechna dvojciferná čísla,která jsou násobky pěti tak, aby se žádná číslice neopakovala. 10 Doplň číslici tak, aby dané číslo bylo dělitelné
9 Z čísel 170, 432, 6 505, 17, , , , 3 000, vyber čísla, která lze vydělit dvěma beze zbytku: 170, 432, , , Jakou vlastnost mají tato čísla? Čísla dělitelná dvěma jsou přirozená čísla, která mají na místě jednotek číslici 0, 2, 4, 6, 8. Říkáme jim čísla sudá.
10 1.Nejmenší trojciferné číslo dělitelné dvěma. 2. Největší čtyřciferné číslo dělitelné dvěma. 3. Nejmenší dvojciferné číslo dělitelné dvěma. 4. Všechny násobky dvou mezi čísly 180 až Nejbližší násobek dvou, který následuje po dnešním datumu. Urči: ,184, 186,188
V následující tabulce zaškrtni modrou barvou násobky 10, červenou násobky pěti a zelenou násobky dvou. Co jste zjistili?
12 nejsou zaškrtnuta vůbec. jsou zaškrtnuta právě jednou barvou. Čísla jsou zaškrtnuta třikrát. 33, 553, 335, 891, 543, , 135, 986, 114, 678, 225, 666, 335, 552, 122, , 870, 200, 660, 400, 610, 7 000, 120, 1 000
13 Co platí pro čísla zaškrtnutá třikrát? Rozhodni, zda je dané tvrzení pravdivé. Je-li číslo dělitelné 10, pak je dělitelné i 2. Je-li číslo dělitelné 5, pak je dělitelné i 10. Je-li číslo dělitelné 2, pak je dělitelné i 5. Je-li číslo dělitelné 10, pak je dělitelné i 5. Je-li číslo dělitelné 10, pak je dělitelné 2 i 5. Je-li číslo dělitelné 2 a 5, pak je dělitelné 10. N A N A A A
14 Téma sady: Dělitelnost přirozených čísel Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tematický okruh: Znaky dělitelnosti Anotace: Jedná se o materiál zaměřený na výklad nového učiva. Autorka:Ivana Popelková Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Dělitelnost 10, 5 a 2 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák odvodí na základě svých předchozích dovedností znaky dělitelnosti uvedenými čísly a používá je v různých úlohách. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: znaky dělitelnosti, číslo sudé, dělitel, násobek, podíl beze zbytku, se zbytkem. Druh učebního materiálu:prezentace Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:II.stupeň ZŠ, nižší gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina:11 let Pokyny pro práci s materiálem: Pracovní materiál je určen pro žáky primy gymnázia v délce cca 1- 2 vyučovacích hodin. Lze jej využít pro chybějící žáky. Řešení úloh se objeví stisknutím klávesy enter.