Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRozdělení lepidel podle složek a teploty tuhnutí, technologie lepení Klíčová slovaAdheze, koheze, zkosený a drážkový spoj, přeplátování PředmětOdborný výcvik Autor, spoluautorZdeněk Říha JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, data projektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci let, H/01 Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Pájení 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_31_630
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nerozebíratelné spoje PÁJENÍ
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Princip pájení Pájení je nerozebíratelné spojení součástí roztavenými kovovými slitinami – pájkami. Pájka má odlišné chemické složení a nižší teplotu tavení než základní materiál. Při pájení nedochází k natavení základního materiálu. Podstatou pájení je difúze – pronikání roztavené pájka do povrchových vrstev základního materiálu.
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výhody pájení Nevýhody pájení Pevnost spoje je nižší než u svařování. Vzhledem k odlišnému složení základního materiálu a pájky je v místě spojení nebezpečí vzniku elektrochemické koroze. Pro kvalitu spoje je důležitá šířka spáry mezi spojovanými částmi a proto je důležitá přesnost přípravy spoje. Tímto způsobem lze spojovat běžné kovy, sklo i plasty. Napětí a deformace materiálů jsou vlivem nižších teplot daleko menší než u svařování. Pájené spoje jsou vodotěsné a elektricky i tepelně vodivé. Nižší teploty šetří čas i energii.
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pájení naměkko Pájením naměkko se dosahuje pevného spojení nebo doplnění kovových součástí za tepla různými snadno tavitelnými kovy (pájkami). Pájením naměkko se spojují stykové plochy součástí z plechů a trubek, elektrické vodiče apod. Pevnost pájeného spoje v tahu je 80 MPa, ve střihu 40 MPa.
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pájení Měkké pájky jsou slitiny cínu a olova a jsou normalizovány ve složení cínu od 33 do 99 %. Např. pájka označená Sn 40-Pb znamená, že obsahuje 40% Sn a zbytek je olovo. Měkké pájky se dodávají ve formách tyčí, pásků nebo jako dutý drát naplněný tavidlem. Teplota tavení měkkých pájek je od 180 do 240 °C, jejich pevnost je od 7-9 kp/mm 2. Přidáním vizmutu nebo kadmia lze snížit jejich teplotu tání ale na úkor pevnosti.
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pájka Pájka je většinou směs lehce tavitelných kovů, které při pájení vyplní mezery mezi spojovanými díly. Protože se pájené součásti nesmí sami roztavit, musí být teplota tavení pájky nižší, než je teplota tání kovu.
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pájedlo Pájedla jsou nástroje s jejichž pomocí se provádí spojení materiálů. Dnes jsou používána pájedla s vlastním zdrojem tepla, nejčastěji jako plynová (horní obr.) nebo elektrická (dolní obr.). V domácích dílnách ještě přetrvávají v malém množství pájedla na tekutá paliva (líh, benzín, petrolej), tzv. opalovací lampy.
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Druhy pájedel
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příprava před pájením Při pájení na měkko se pro očištění materiálu používá roztok chloridu zinečnatého (pájecí voda), který se připraví rozpouštěním kovového zinku v kyselině chlorovodíkové (solné). Když kyselina přestane reagovat, což se pozná podle ukončeného vývoje bublinek, přidá se stejný díl vody. Tato pájecí voda se používá tam, kde lze spojované součásti opláchnout vodou, protože zbytky pájecí vody porušují povrch materiálu.
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příprava pájecí vody
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Závislost teploty a času při pájení
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tavidla Jsou různé přídavky, které se používají pro zlepšení kvality spojení a zároveň chrání spoj před oxidací. Jsou buď součástí pájek nebo se nanáší na očištěný spojovaný materiál. Pro pájení mědi a cínu s výhodou požívá salmiak (chlorid amonný). K použití jsou i další pájecí vody různého složení, využívané hlavně v elektrotechnice a průmyslovém pájení. Další tavidla jsou zpracována ve formách pasty.
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Postup při pájení Pájedlo se před pájením musí očistit drátěným kartáčem nebo pilníkem, aby měděný hrot měl červenohnědou barvu pájené součásti se zbaví koroze a musí se vzájemně upravit tak, aby dobře přiléhaly obě součásti musí být napřed dokonale prohřáty, aby bylo možné je pocínovat styčné plochy se pak potřou tavidlem a ustaví do polohy pájení, kterou lze zajistit s použitím svěráku nebo ruční svorky
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Postup při pájení Pokud nejdou díly zajistit proti posunutí výše uvedeným postupem, musí se tvz. nabodovat, to je vytvořit základ spoje s použitím několika kapek pájky ve vzdálenosti 50 – 100 mm (A) od sebe, podle velikosti spojovaných ploch a pak celé propojit (B,C)
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Druhy spojení stykové pájení plechových součástí (natupo), je málo pevné a lze jej použít pro síly plechu od 3 mm, stykovou plochu lze zvětšit úkosem dobře drží spoje přeplátované nebo spoje se stykovou deskou
17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnost práce při pájení 1, Před započetím práce překontrolujte, zda nemá pájedlo poškozený přívodní kabel. 2, Při rozehřívání pájedla jej odložte na stojánek či jinou kovovou podpěrku na nehořlavé podložce. 3, Při přerušení práce odkládejte pájedlo na stojánek tak, abyste jej neuchopili do ruky za ohřátou část. 4, Při práci dbejte na to, aby vám roztavená pájka v případě ukápnutí nespadla na ruku či nezatekla do bot či záhybu oděvu. 5, K přidržování pájených součástí používejte kleště nebo jiné nehořlaví přípravky, aby nedošlo k popálení ruky. 6, Používáte-li při práci kyselinu, nevdechujte její výpary a ihned po práci si umyjte ruce. 7, Při zasažení pokožky kyselinou si ihned omývejte potřísněné místo proudem studené vody po dobu minimálně 3 minut. Při vstříknutí do oka ihned vypláchněte několikrát oko vodou a vyhledejte odborné lékařské ošetření.
18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Mezi jaké druhy spojování materiálů patří pájení? 2, Jaké jsou výhody pájených spojů? 3, Jaké jsou nevýhody pájených spojů? 4, Jaký je rozdíl mezi pájkou a pájedlem? 5, Jak se připravuje základní pájecí voda? 6, Vyjmenujte alespoň tři druhy pájených spojů? 7, Jaká typy pájedel znáte?
19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Fialová Ing. Dana, Gradek Ing. Vladislav, Zámečnické práce a údržba –Technologie 2. díl učebnice pro SOU, Praha, Parta 2006, ISBN použité obrázky: snímek č. 5, str. 39, obr. 70, snímek č. 11, str. 93, obr. 147, snímek č. 5, str. 93, obr. 148, snímek č. 8, str. 90, obr. 139, snímek č. 9, str. 90, obr. 140, snímek č. 11, str. 40, obr. 71, snímek č. 12, str. 40, obr. 71, snímek č. 13, str. 40, obr. 71 Outrata Jiří, Technologie ručního zpracování kovů pro 1. ročník OU a UŠ kovo oborů, Praha, SNTL 1981, EAN , Použité obrázky: snímek č. 9, str. 164, obr. A,B,C snímek č. 10, str. 164, obr. D,E,F