 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
Advertisements

Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_223_SMYSLY Téma: SMYSLY Číslo projektu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Zákony plynů (Boyleův – Mariottův)
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
15. Stavová rovnice ideálního plynu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Základy rovnovážné termodynamiky
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZDRAVÁ VÝŽIVA PREZENTACE SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉ LÁTKY.
Název školy: Základní škola Netvořice
AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Zákony plynů (Charlesův)
Vlastnosti látek − hustota
Název školy: Základní škola Netvořice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_
Teplo.
POHYBOVÁ SOUSTAVA I..
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Měrná tepelná kapacita látky
Základní škola a mateřská škola J. A
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
EVROPSKÁ UNIE.
Téma: Rakousko Číslo projektu: 02
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Téma: Německo Číslo projektu: 02
Kubické elementární buňky
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
Člověk a technika – OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Název školy: Základní škola T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
2. Centrální gravitační pole
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Transkript prezentace:

 Podíl objemu a termodynamické teploty plynu je při stálém tlaku konstantní. ? Jaké je znění Gay – Lussacova zákona ?  Objem určitého množství plynu při stálém tlaku je přímo úměrný termodynamické teplotě tohoto plynu.  Zvyšováním teploty zvětšuje plyn při konstantním tlaku svůj objem. ? Pro jaké děje platí Gay – Lussacův ?  Gay – Lussacův zákon platí pro tzv. izobarické děje, což jsou děje, které s plynem probíhají za konstantního tlaku.

? Co je to tzv. termodynamická (absolutní) teplota, jak se značí a jakou má jednotku ?  Termodynamická teplota je přímo úměrná objemu ideálního plynu při konstantním tlaku.  Termodynamická teplota je přímo úměrná tlaku ideálního plynu při konstantním objemu.  Termodynamická teplota se značí T a její jednotkou je kelvin (K). !!! PRAVIDLO !!! 0 °C = 273,15 K 1 °C = 274,15 K 2 °C = 275,15 K 3 °C = 276,15 K

Procvičování: Převeďte jednotky: 20 °C = -5 °C = 90 °C = 300 °C = 15 K = -50 °C = 30 K = 385 K = 293,15 K 268,15 K 363,15 K 573,15 K 223,15 K -258,15 °C -243,15 °C 111,85 °C 281 K = 7,85 °C

Vyjádřete Gay – Lussacův zákon pomocí vzorečku: V 1 / T 1 = V 2 / T 2 ? Co vyjadřují jednotlivé symboly ve vzorečku ? V 1  původní objem plynu T 1  původní termodynamická teplota plynu V 2  nový objem plynu T 2  nová termodynamická teplota plynu

Příklad 1: Plyn má objem 30 dm 3 a teplotu 20 °C. Jaký bude jeho objem při teplotě 70 °C (za konstantního tlaku)? Zápis úlohy: původní objem plynu: V 1 = 30 dm 3 (0,03 m 3 ) původní teplota plynu plynu: t 1 = 20 °C (293,15 K) nová teplota plynu: t 2 = 70 °C (343,15 K) nový objem plynu: V 2 = ? dm 3 tlak plynu během děje: p = konstantní

Řešení: 0,03 / 293,15 = V 2 / 343,15 V 2 = 0,0351 m 3 Odpověď: Objem plynu po zahřátí, při konstantním tlaku, bude činit 35,1 dm 3. V 1 / T 1 = V 2 / T 2 (0,03 / 293,15) 343,15 = V 2 0,0351 m 3 = 35,1dm 3

Příklad 2: Na jakou teplotu musíme zahřát 50 dm 3 plynu z 283,15 K, aby se při konstantním tlaku jeho objem zvětšil o polovinu? Zápis úlohy: původní objem plynu: V 1 = 50 dm 3 (0,05 m 3 ) původní teplota plynu plynu: t 1 = 10 °C (283,15 K) nový objem plynu: V 2 = 75 dm 3 (0,075 m 3 ) nová teplota plynu: t 2 = ? °C (? K) tlak plynu během děje: p = konstantní

Řešení: 50 / 283,15 = 75 / T 2 Odpověď: Aby se při konstantním tlaku objem plynu zvětšil o polovinu, musíme plyn zahřát z 10 °C na 150,58 °C. V 1 / T 1 = V 2 / T 2 0,177 = 75 / T 2 0,177 T 2 = 75 T 2 = 75 / 0,177 T 2 = 423,73 K 423,73 K = 150,58 °C

Literatura: ŠRÁMEK,V., KOSINA, L. CHEMICKÉ VÝPOČTY A REAKCE. Úvaly u Prahy: ALBRA, Obr.1.: Jednoduchý závěsný kapalinový teploměr klasické konstrukce (mrazničkový, chladničkový). [online]. [cit ]. Dostupné z: digitalni.html In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. Creative Commons. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: