Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh učebního materiálu: Prezentace Označení: VY_32_INOVACE_ICT220 Autor: Mgr. Andrea Fránová Tématická oblast,předmět, téma: Člověk a příroda, Fyzika, Teplota Třída: 6.B Datum ověření: Anotace: Prezentace na téma teplota. Základní pojmy z oblasti fyzikální veličiny teplota, teplotní roztažnost látek, měření teploty. Kontrola provedena dne: Poznámky:
TEPLOTA
POKUS: 1.Do jedné nádoby nalijeme studenou vodu, do druhé velmi teplou vodu, do třetí pak vodu vlažnou 2.Ponoříme jednu ruku do nádoby se studenou vodou a současně druhou ruku do nádoby s teplou vodou 3.Po minutě ponoříme obě ruce do nádoby s vlažnou vodou Co cítíme? Studená vodaTeplá vodaVlažná voda Ruka ponořená do studené vody vnímá vlažnou vodu jako velmi teplou, ruka ponořená do teplé vody vnímá vlažnou vodu jako studenou. Vnímání teploty je velmi subjektivní.
Teplota - je fyzikální veličina Označení teploty: t Jednotky : °C°C°C°C °F°F°F°F stupeň Celsia stupeň Fahrenheita K Kelvinův stupeň
Teplotní roztažnost látek Tělesa při zahřívání a ochlazování mění svůj objem: při zahřívání se objem zvětšuje, při ochlazování se zmenšuje. Kde musíme s teplotní roztažností látek počítat? -koleje, mosty, dráty elektrického vedení, atd. Učebnice str. 45 Kde teplotní roztažnost využíváme? - teploměry, termostaty, varné konvice
Měřidlo teploty TEPLOMĚR KAPALINOVÝ - rtuť, líh BIMETALOVÝ
MĚŘENÍ TEPLOTY Teplotu měříme teploměrem. U nás používáme Celsiovu stupnici. BOD VARU: 100 °C BOD MRAZU: 0 °C POSTUP MĚŘENÍ TEPLOTY POSTUP MĚŘENÍ TEPLOTY: 1.Zjistíme v jakých jednotkách je stupnice teploměru 2.Zjistíme nejmenší dílek stupnice 3.Zjistíme měřící rozsah teploměru 4.Teplotu odečítáme na stupnici kolmo
Úkol: Měř teploty v průběhu dní v týdnu a hodnoty zapisuj do tabulky. Vypočítej průměrné denní i týdenní teploty. ṫ =( ) : 5 = 66 : 5 = 13,2 = 13 °C Den\hodina7:0014:0016:0018:0020:00Průměrná denní teplota Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Neděle Průměrná týdenní teplota: