Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
C H L O R O P H Y T A. Obecná charakteristika Pigmenty: Chlorofyl a, b :  - karoten : lutein Zásobní látky: škrob : olej, volutin (polyfosfáty) Pyrenoid.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Optický kabel (fiber optic cable)
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jednobuněční živočichové
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
Stavba buňky.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rhodophyta.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
VY_52_INOVACE_51_Rybníky a rostliny- učební text
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Fotosyntéza.
Výtrusné rostliny - mechorosty
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Název prezentace (DUMu):
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
VY_52_INOVACE_11_ Rostliny v rybníku a okolí
Různé podmínky života na Zemi
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_52_INOVACE_23_Stavba a činnost těl organizmů- učební text
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola Městec Králové
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prvoci – jednobuněční živočichové
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednobuněční živočichové
Lišejníky - podvojné organizmy
Cvičení Charophyta, Charophyceae – parožnatky
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
VY_52_INOVACE_26_Jednobuněčné organizmy- rostliny- učební text
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
Získávání energie pro život
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Biologie rostlin (vývoj a systém)
Transkript prezentace:

Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie

Rostliny eukaryotní buňky jednobuněčné i mnohobuněčné autotrofní, schopnost fotosyntézy, obsahují chloroplasty Dvě hlavní skupiny 1.Řasy jednobuněčné i mnohobuněčné obvykle vodní organismy, výjimečně suchozemské podle nových poznatků nepatří některé skupiny řas (např. chaluhy, rozsivky) mezi pravé rostliny (viz schéma) – my je ale budeme probírat společně, protože mají stejný vzhled, způsob života, žijí ve stejném prostředí

2. Vyšší rostliny vždy mnohobuněčné vytvořena pletiva, cévní svazky (systém pletiv zajišťující rozvod vody a látek na dlouhé vzdálenosti) suchozemské, některé druhy vodní (např. vodní kapradiny, leknín, okřehek, …) zahrnují plavuně, přesličky, kapradiny, semenné rostliny Mechorosty – mechy a příbuzné rostliny tradičně jsou řazeny k vyšším rostlinám, mají jednodušší stavbu, menší rozměry, nemají cévní svazky Lišejníky samostatná skupina, složené organismy, symbióza řasy nebo sinice a houby

Hlavní skupiny eukaryot Skupiny zahrnující řasy

Rostliny a Řasy Společné vlastnosti: eukaryotní organismy buňky s plastidy a buněčnou stěnou autotrofní, schopné fotosyntézy

Stavba stélky řasy Stélka = „tělo“ řasy Jednobuněčné i mnohobuněčné 5 základních typů (zjednodušeno) Bičíkatá Kokální Vláknitá Trubicovitá Pletivná

Bičíkatá stélka jednobuněčná, jedinci můžou tvořit kolonie jeden nebo dva bičíky může mít schránku krásnoočka, obrněnky, zelenivky, zlativky

Kokální stélka jednobuněčná, obvykle s buněčnou stěnou jedinci můžou tvořit kolonie může mít schránku rozsivky, zelenivky, spájivky

Vláknitá stélka mnohobuněčná, jednoduché nebo rozvětvené vlákno spájivky, chaluhy, ruduchy

Trubicovitá stélka tvar rozvětvených vláken, mnohojaderné úseky s přepážkami nebo bez přepážek trubicovky, různobrvky

Pletivná stélka mnohobuněčná, vzhledem podobná vyšším rostlinám rozměry cm – desítky m vytvořena pletiva, může mít kauloid (jako stonek), rhizoidy (jako kořen). fyloidy (jako list) zelenivky, parožnatky, chaluhy, ruduchy

Způsob života řas, ekologie v naprosté většině vodní organismy vzácně suchozemské některé druhy symbiotické autotrofní, producenti (fixují světelnou energii, jsou potravou pro ostatní organismy, produkují kyslík)

Prostředí, kde žijí řasy plankton vrstva těsně pod hladinou hlavně jednobuněčné a vláknité řasy potrava pro řadu živočichů (prvoci, měkkýši, korýši, ryby …) volně plovoucí vláknité a pletivné stélky např. Sargassum

Prostředí, kde žijí řasy společenstvo dna volně na povrchu dna, tvoří povlaky na kamenech, na ponořených předmětech (hlavně jednobuněčné a vláknité stélky) pomocí rhizoidů přichycené ke dnu, vyvářejí porosty podobné vyšším rostlinám (pletivné stélky) v mořích i ve sladkých vodách, hloubky do 50 m (ruduchy až 200 m) potrava pro živočichy, úkryt, prostředí pro ostatní organismy

Prostředí, kde žijí řasy litorál – dno moře nebo jezera, které může být periodicky obnaženo (např. při odlivu) většinou řasy s pletivnými stélkami (chaluhy, ruduchy, zelené řasy)

Použité zdroje a literatura Literatura Urban, Z.; Kalina, T.: Systém a evoluce nižších rostlin. SPN. Praha 1980 Kincl, L. a kol.: Biologie rostlin. Fortuna. Praha 2000 (3. vydání) Internetové zdroje obrázků 2_20125.jpghttp:// 2_20125.jpg arnaldia_glomerata1_big.jpghttp://dbmuseblade.colorado.edu/DiatomTwo/sbsac_site/images/Draparnaldia_glomerata/Drap arnaldia_glomerata1_big.jpg 3b9/largew/cbi00079.jpghttp:// 3b9/largew/cbi00079.jpg Admiralty-Island-Alaska-Posters_i _.htmhttp:// Admiralty-Island-Alaska-Posters_i _.htm