Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_SKLOŇOVÁNÍ PŘEJATÝCH SLOV STŘEDNÍHO RODU Sada: ČESKÝ JAZYK 8. ročník Téma: SKLOŇOVÁNÍ PŘEJATÝCH SLOV STŘEDNÍHO RODU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ročník8. Druh materiáluPrezentace na inter. tabuli PomůckyInter. tabule, jaz. příručky - Pravidla českého pravopisu (tištěná i on-line), Stručná mluvnice česká aj. Cíl materiálu /InovacePřehled základních pravidel při skloňování přejatých slov středního rodu, procvičení tvarů. Možno pracovat s jaz. příručkami, procvičení práce s Pravidly - tištěnými i on-line Metodické pokynySprávné řešení přiletí na kliknutí, popř. je na snímku za úkolem. Prezentace obsahuje animace.
planetárium akvárium album centrum ragú kiwi klima téma datum muzeum drama filé
MĚSTO kino, -a eskymo, - a
muzeum, studium, vakuum tvary jako město, v množ. čísle jako moře (2.,3.,6.,7.p) zakončení –um se odsouvá MĚSTOMĚSTO, MOŘE 1.pmuzeummuzea (města) 2.pmuzea (města)muzeí (moří) 3.pmuzeu (městu)muzeím (mořím) 4.pmuzeummuzea (města) 5.pmuzeummuzea (města) 6.pmuzeu (městu)muzeích (mořích) 7.pmuzeem(městem)muzei (moři)
Sešli jsme se před (gymnázium). gymnáziem Máme doma řadu (terárium). terárií Máme sraz před Národním (muzeum) muzeem Máme doma rybičky ve dvou (akvárium). akváriích Pod (linoleum) byla podlaha vlhká. linoleem
centrum, datum tvary v jedn. i množ. čísle jako město zakončení –um se odsouvá jednot. číslo MĚSTO množ. číslo MĚSTO 1.pcentrumcentra (města) 2.pcentra (města)center (měst) 1.pdatumdata (města) 2.pdatadat (měst)
Musíme splnit úkol k uvedenému (datum). datu Při testu si vystačil s (minimum) znalostí. minimem Otcovy fotografie jsme nalepili do (album). alba V (centrum) měst se dá těžko zaparkovat. centrech V testu nikdo nedosáhl úplného (maximum). maxima
téma, schéma ke kmeni se přidává –AT - tvary jako město, ! kromě 2.p. č. jed. jednot. číslomnož. číslo 1.ptématémata (města) 2.ptématutémat (měst) 1.pschémaschémata (města) 2.pschématuschémat (měst)
V teplém (klima) se daří citrusovým plodům. klimatu Trápily ho záchvaty (astma). astmatu (Drama) Karla Čapka se často hrají i v zahraničí. dramata V těchto (schéma) se užívají nejrůznější značky. schématech Při slohu jsme vybírali z několika (téma). témat
SE NESKLOŇUJÍ taxi, tabu, ragú
buly ragby kiwi angažmá defilé finále kupé želé filé
1. Do (kupé) přistoupili další cestující. a) kupa b) kupé c) kupíčka d) kupy 2. Mezi oběma (gymnázium) v našem městě je velká rivalita. a) gymnáziji b) gymnázia c) gymply d) gymnázii
3. Uvařili jsme si dobré (ragú). a) ragí b) rague c) dobrého ragua d) ragú 4. Musím se dostat do (centrum) Bratislavy. a) centrumu b) centru c) centra d) centruma
5. Vloni jsem viděl tři (drama) od Williama Shakespeara. a) dramaty b) drámy c) drama d) dramata 6. V smaženém (filé) nebyla žádná kostička. a) filé b) filém c) filétu d) filému
1.b) 2.d) 3.d) 4.c) 5.d) 6.a)
Mnozí lidé si nedokáží představit život bez svých albumů se známkami. alb V muzejích se uchovávají historické předměty. muzeích Bonbony byly vyrobeny z ovocného želého. želé V každém roce vzpomínáme řady významných jubileů. jubileí Hadi žijí v teráriju. teráriu Neodbočujte od daného témata. tématu
STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN