Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Doba Charakteristika Znaky
Itálie Francie Španělsko
Evropská barokní malba Barokní klasicismus
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
17. a první polovina 18. století
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Průhonice
SICÍLIE VE STŘEDOVĚKU Obr. 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Barokní malířství PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: šerosvit diagonální kompozice diagonální kompozice kompozice dvou světů kompozice dvou světů zátiší zátiší krajinomalba krajinomalba JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad barokního malířství na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad barokního malířství na vyšším stupni gymnázia.

Historické souvislosti 16. stol. – krize katolictví, odliv věřících; 16. stol. – krize katolictví, odliv věřících; Tridentský církevní koncil – reforma katolické církve, nové katolictví potřebuje propagaci – nové umění; Tridentský církevní koncil – reforma katolické církve, nové katolictví potřebuje propagaci – nové umění; vznik jezuitského řádu – šiřitel baroka; vznik jezuitského řádu – šiřitel baroka; spjatost baroka také s absolutistickými režimy v 17. století. spjatost baroka také s absolutistickými režimy v 17. století.

Charakter baroka populismus – umění pro obyčejné lidi (renesance umění elity); emocionalita – důraz na citovou složku (renesance spíše na rozumovou); skloubení náboženských témat a prvků s antickými (renesance navazovala především na antiku); důraz na dramatičnost, divadelnost (renesance spíše na vyváženost a harmonii); velká zdobnost, hlavní prvek křivka (v renesanci čisté linie).

Rozdělení barokního umění Katolické země hlavní hybatel umění katolická církev, panovník, šlechta; rozvoj radikální formy baroka (křivka, velká zdobnost); velká emocionalita. Protestantské země častým mecenášem umění měšťanstvo; rozvoj klasicizujícího baroka (udržení výrazných prvků a principů antiky); Francie – výjimka, klasicizující barok v katolické zemi.

Znaky barokního malířství Diagonální kompozice zvýrazňuje dojem pohybu, dramatičnosti; PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej linie kompozičního rozvržení obou obrazů, který z nich je barokní a který renesanční? Obr. 5 Obr. 24

Znaky barokního malířství Kompozice dvou světů setkání světa pozemského se světem nebeským; vyjadřuje odraz lidských skutků ve světě nebeském. Obr. 12

Znaky barokního malířství Pohyb, dramatičnost barokní obrazy jsou plné dynamiky, dramatických výjevů; PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej toto hledisko u obou obrazů, který je barokní a který namalovaný v době renesance? Obr. 25 Obr. 7

Znaky barokního malířství Světlo na obraze, šerosvit prudký kontrast světla a stínu; světlo osvětluje výjev jakoby z jednoho bodu. PRÁCE S OBRÁZKY Opět srovnej barokní obraz s renesančním, který je který z hlediska práce se světlem? Obr. 1 Obr. 26

Znaky barokního malířství Barvy barokního obrazu jedna výrazná, vystupující barva vyvažuje celý obraz; obraz Paridův soud – barevně laděn do hnědého a zeleného odstínu, nad ním dominuje červená, vyváženě na třech místech výjevu. Obr. 4

Nové žánry barokního malířství nové způsoby portrétní malby; krajinomalba; zátiší. PRÁCE S OBRÁZKEM Pokus se charakterizovat žánr zátiší, ověř na internetu. Obr. 18 Obr. 19

Tematická pestrost barokních obrazů křesťanské náměty; antická mytologie. Obr. 3 Obr. 4

Tematická pestrost barokních obrazů výjevy z obyčejného života; portréty. Obr. 17 Obr. 8

Tematická pestrost barokních obrazů zátiší s předměty denní potřeby; krajiny; alegorické výjevy. Obr.19 Obr. 18 Obr. 20

Tematická pestrost barokních obrazů Alegorické obrazy PRÁCE S OBRÁZKEM Jakou lidovou slavnost si představíš při pohledu na obraz? Obr. 20

Základní směry barokního malířství Realismus tendence k věrnému zobrazení zvolených výjevů; PRÁCE S OBRÁZKEM Kde pravděpodobně hledal malíř tohoto obrazu model pro postavu sv. Petra? Má postava Petra rysy konkrétní osobnosti? Obr. 3

Základní směry barokního malířství Sentimentalismus tendence působit na city diváka i za cenu otupení reálnosti výjevu; postavy většinou nemají konkrétní rysy; PRÁCE S OBRÁZKEM Srovnej postavy Ježíše a Jana Křtitele s postavou Petra z předchozího obrazu, kdo se více blíží reálné předloze? Proč? Obr. 10

Italské barokní malířství Caravaggio obraz Smrt Panny Marie; PRÁCE S OBRÁZKEM Popiš postavu Panny Marie. Proč byl tento obraz církví označen za skandální? Obr. 2

Italské barokní malířství Caravaggio □ obraz Povolání sv. Matouše □ obraz Ukřižování sv. Petra Obr. 3 Obr. 1

Italské barokní malířství Annibale Carracci obraz Kristův křest; PRÁCE S OBRÁZKEM Jaká barva dominuje tomuto obrazu, vyvažuje jej? Obr. 10

Italské barokní malířství Canaletto PRÁCE S OBRÁZKEM Poznáš město na obrázku? Najdi na internetu pojem VEDUTA. Obr. 11

Italské barokní malířství Giovanni Battista Tiepolo významný malíř fresek; SOUVISLOST Objasni pojem freska. Obr. 12

Vlámské barokní malířství Peter Paulus Rubens obraz Paridův soud PRÁCE S OBRÁZKEM – Které 3 bohyně jsou zde zobrazeny? Poznáš je? Obr. 4

Vlámské barokní malířství Řešení obsahového rozboru obrazu Paris právě oznámil své rozhodnutí a podává jablko Afroditě, která stojí uprostřed a rukou ukazuje udiveně na sebe. Napravo Héra – královna bohů, symbol páva. Athéna nalevo – bohyně moudrosti a války – zbroj. Obr. 4

Vlámské barokní malířství Peter Paulus Rubens obraz Únos dcer Leukippových Obr.7

Vlámské barokní malířství Peter Paulus Rubens obraz Portrét Helen Fourmentové; obraz Venuše a Adonis. Obr. 6 Obr. 5

Vlámské barokní malířství Anthonis van Dyck portrét Karel I. na koni Obr. 8

Vlámské barokní malířství Jacob Jordaens obraz Zuzana a starci; LITERÁRNÍ SOUVISLOST V jaké knize najdeš tento příběh? Převyprávěj celý příběh, případně si pomoz internetem Obr. 9

Holandské barokní malířství Rembrandt van Rijn obraz Noční hlídka; PRÁCE S OBRÁZKEM Všichni portrétovaní měli zaplatit stejnou sumu, proč asi někteří odmítali? Obr. 14

Holandské barokní malířství PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej obraz Noční hlídka, nový typ portrétu (tzv. skupinový portrét), s klasickým portrétem Karla I., jaké vidíš rozdíly? Který způsob portrétování byl věrnější skutečnosti? Obr. 14 Obr. 8

Holandské barokní malířství Rembrandt van Rijn obraz Danae; obraz Hodina anatomie doktora Tulpa. Obr. 15 Obr. 13

Holandské barokní malířství Jan Vermeer van Delft obraz Dívka čtoucí dopis; obraz Dívka čtoucí dopis; obraz Mlékařka; obraz Mlékařka; PRÁCE S OBRÁZKEM Vermeera označovali za kronikáře měšťanů, vysvětli s pomocí obrazů. Vermeera označovali za kronikáře měšťanů, vysvětli s pomocí obrazů. Obr. 16 Obr. 17

Španělské barokní malířství Diego Velázquez obraz Dvorní dámy; obraz Dvorní dámy; PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Malíř zachytil sebe sama při portrétování královské rodiny. V jaké pozici je divák, kdo je vlastně portrétovanou osobou odrážející se v zrcadle? Malíř zachytil sebe sama při portrétování královské rodiny. V jaké pozici je divák, kdo je vlastně portrétovanou osobou odrážející se v zrcadle? Obr. 21

Španělské barokní malířství Estéban Murillo obraz Malý žebrák obraz Malý žebrák Obr. 23

Španělské barokní malířství José Ribera obraz Mučení sv. Bartoloměje obraz Mučení sv. Bartoloměje Obr. 22

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < < Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < < Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < < Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < _Google_Art_Project.jpg < _Google_Art_Project.jpg Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < <

Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < _P.P._Rubens_-_Louvre_(INV_1795)_-_(2).JPG Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 9: Rama. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < ologna.jpg Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <

Obr. 14: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 16: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < rot.jpg Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 22: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < _De_marteldood_van_de_heilige_Bartolomeus_-_Madrid_Bellas_Artes_ _ jpg

Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: