Skupina NABIS
To display this page you need a browser with JavaScript support. AA | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž BCČD | EFGHCHI JKLMNOPQRŘS ŠTUVWXYZŽ Kontakt | Právní ujednání | Žádost o kopírováníKontaktPrávní ujednání Žádost o kopírování © Martina Glennová Martina Glennová visits since Dec 19, 2003 ,,osudové“ setkání jedné generace, studentů stejného lycea anebo kolegové ze stejného ateliéru roku 1888 navštíví Sérusier Bretaň, kde v Pont-Aven potkává Gaugina (*zakladatelské dílo nabismu - Talisman) Mladý umělec namaloval podle Gauguinova návodu na kousek překližky volný obraz krajiny, na němž lze rozpoznat několik stromů odrážejících se ve vodě. Obraz je podán v jasně vymezených plochách a v živých, silně kontrastních barvách.
Talisman (Les lásky 1888)
NABIS,,Sérusier nám dal název, který z nás učinil skupinu zasvěcených, něco jako tajný spolek mystického charakteru, a který byl předzvěstí toho, že pro nás bude stav prorockého vytržení něčím trvalým.“ Denis Hebr. nebiim – označuje,,proroka, posedlého“ nebo,,toho, kdo je v kontaktu s jiným světem“ setkávají se v baru Passage Brady (teoretické diskuse) - Sérusier, Denis, Vuillard, Bonnard, Roussel a Ranson. Později se k nim připojí Vallotton a Jan Verkade. Nabisté hledají v malířství absolutno a jsou si jisti, že je naleznou sami v sobě.
,, Nabisté ve svých dílech raději vyjadřovali expresi pomocí harmonie barev a tvarů, nežli prostřednictvím tématu. Věřili, že každý pocit, každá myšlenka má svůj ekvivalent ve výtvarném umění – krásu, jež je s nimi v souladu.“ Denis roku 1891 první výstava v galerii Le Barc de Boutteville směřují k tzv. dekorativnímu malířství (linie musí být úsporná a měkká, barvu je třeba nanášet v širokých plochách, jednoduše a harmonicky) inspirovali: Matisse, kubisty, Balthus, De Chirico, Kandinskij a Modrian
vliv japonských rytin Scene from the series Famous Places In Edo by Ando Hiroshige
Odilon Redon, Zavřené oči
Po roce 1896, po druhé výstavě, se projevily rozdíly ve skupině. Denis a Sérusier x přehnané vnímavosti impresionistů, bretaňská příroda,, Dílo nabývá svého významu skrze malířovo úsilí a sílu jeho vůle.“ Denis Vuillard, Bonnard a Vallotton okouzleni impresionisty (Degas, Renoir), bouřlivá Paříž, umělecké dílo zdrojem okamžitého potěšení Poslední společná výstava roku 1899 u Durand-Ruela.
Paul Sérusier * 9. listopadu 1864 v zámožné pařížské rodině všestranné nadání (hudba, literatura, filozofie, historie) lyceum Condorcet, roku 1885 vstupuje do Akademie Julian zakladatel skupiny Nabis (1888 setkání s Gauginem) Bretaň nazve svoji,,duchovní otčinou“ (zdroj inspirace) dílo poznamenáno mysticismem (souvislost mezi uměním a vědou, protože v obou oborech má své místo i Bůh) roku 1908 vyučuje na Akademii v Paříži ožení se roku 1912 umírá 7. října 1927, všemi zapomenutý
,, Sním o ušlechtilém bratrstvu, které by tvořili pouze opravdoví umělci milující krásu a dobro, v jejichž tvorbě i životě by se odrážela ona nedefinovatelná vlastnost, již nazývám nabismem. “
Melancholie aneb Bretaňská Eva
Pradleny v Laïcie
Neděle v Bretoni
Avenue de Neuilly
Maurice Denis * 25. listopadu 1870 v Granville navštěvuje pařížské lyceum Condorcet (Vuillard, Sérusier) roku 1888 nastoupí na Akademii Julian zajímá se o literaturu (Verlain, Ibsen, Strindberg) od 14 let začal psát,,Deník“,,tiskový mluvčí“ Nabistů (články z teorie umění),,Nabista krásných ikon“ (Fra Angelico) roku 1893 sňatek s Marthou Meurierovou, roku 1922 s Elisabeth Graterolleovou navštěvuje Německo, Itálii, Španělsko a Rusko umírá v Paříži, když ho během jedné listopadové bouře v roce 1943 porazí nákladní auto
Zvěstování Panně Marii
Sluneční skvrna na terase 1890
Múzy 1893
Pierre Bonnard * 3. října 1867 ve Fontenay-aux-Roses nedaleko Paříže vystudoval právnickou fakultu od roku 1887 navštěvuje kurzy v Akademii Julian,,velmi japonský nabista“ přátelský vztah k Édouardu Vuillardovi náměty: manželka Marthe, pařížské ulice zahraniční cesty (Benátky, Švýcarsko) kontakty s Matissem (ateliér v Nice) roku 1940 uteče z Paříže před německou okupací umírá v Cannet 23. ledna 1947
Dopis Koupel
Lóže 1908
Siesta
Žena se psem 1891
Kluziště 1896
Édouard Vuillard * 11. listopadu 1868 v Cuiseaux obdivovatel Rembrandta, Vermeera, Raffaela, Tiziana a Chardina,,Zuáv – nabista“ (vojenská bradka) různorodé dílo (experimenty) uctíval ženy a jejich city (mužské postavy v jeho dílech jen zřídka)
Pruhovaná košile 1895
Botanické zahrady 1894
Dítě v červeném šátku 1891
Félix Vallotton * ve švýcarském Lausanne r1856 smutné dětství roku 1890 potkává Lautreca a Vuillarda grafik, ilustrátor kolem 1910 známým malířem – Vídeň, Berlín, Benátky r1900 přijme francouzské občanství r1903 se přestěhuje do blízkosti Bouloňského lesíku do konce života zůstává věrný svému stylu
Červený míč aneb dítě hrající si s míčem 1899
Lucemburská zahrada 1895