KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Advertisements

Vztahy mezi Čechy a Němci
KLASICISMUS Mgr. Eliška Handšuhová ZŠ Oblačná Liberec
19. století Klasicismus.
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Klasicismus Umění 19. století.
KLASICISMUS EMPÍR.
Obecná charakteristika Architektura
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Závěr 18. století – poč. 19. století
Umělecké slohy a moderní umění 4. Empír
RENESANCE A HUMANISMUS
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
 Složité hudební dílo  Skladba pro symfonický orchestr  Rozvoj od klasicismu.
Klasicismus Empír.
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Národní obrození.
Klasicismus a empír 18. – 19. století.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Klasicistní architektura v Čechách Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_209_Klasicismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_7_ KONTROLNÍ PĚTIMINUTOVKA Č. 18 Číslo projektu:
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
VY_32_INOVACE_
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Hudba Test Poslech POJMY
Klasicismus
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola Netvořice
KLASICISMUS.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století

Základní anotace:  Dějepis – Kultura v dějinách  Šablona : III/ 2  Pořadové číslo :1.8.  Autor : Mgr. Soňa Blažková  Škola : ZŠ Choltice  Cíl: pochopit a charakterizovat kulturu klasicismu a empíru  Klíčová slova : klasicismus, empír, antický sloup,symetrické stavby, trojúhelníkový štít  Třída : Dějepis 8 Datum:

Metodický návod :  Prezentace by měla objasnit charakteristiku tohoto uměleckého směru a přinést žákům základní informace včetně obrazového materiálu  1. charakteristika  2. znaky architektury  3. druhy staveb  4. památky  5. hudba  6. literatura  7. malířství a sochařství  8. empír

Klasicismus :  Umělecký směr, který se projevuje na přelomu 18. a 19. století  Klasicismus – z lať. classicus = vzorový  Nejvíce se projevuje v architektuře a hudbě  Umělci napodobují stavby antického období Řecka a Říma  Jen pravdivé je krásné, oslava osobnosti  V Čechách od konce 18.století do první třetiny 19.století ( 1780 – 1850 )

Znaky architektury :  Symetrické členění staveb  Trojúhelníkové štíty  Antické sloupy v průčelí  Jednoduchost, účelnost, souměrnost  Vyrovnanost, jasnost, dodržování předepsaných pravidel

Druhy staveb :  užitkové stavby : divadla, muzea, lázně, nemocnice nádraží, celnice, úřady, školy činžovní domy, banky, kasárna  stavby šlechty : zámky, paláce, vítězné oblouky  náboženské stavby : kostely, katedrály

Památky :  V Čechách : Dobříž (barokně-klasicistní) Boskovice, letohrádek Kinských - Praha zámek Kynžvart, Dolní Krupá  Ve světě : Kapitol ve Washingtonu  Pantheon - Paříž  Braniborská brána – Berlín  Britské muzeum - Londýn

Boskovice

Letohrádek Kinských

Stavovské divadlo - Praha

lázně Libverda - zámeček

Památky ve světě :  Kapitol ve Washingtonu  Pantheon - Paříž  Braniborská brána – Berlín  Britské muzeum - Londýn

Kapitol ve Washingtonu

Pantheon Paříž

Braniborská brána Berlín

Britské muzeum Londýn

Klasicistní hudba :  Dokonalá forma skladby : sonáta, rondo, variace  Posíleny světské i lidové prvky  Hudba se postupně přesouvá z kostelů a zámků na veřejnost – veřejné koncerty, kramářské písně  Největší skladatelé : Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Frederik Chopin V Čechách : Jan Václav Stamic

Josef Haydn W.A. Mozart

Ludwig van Beethoven Frederik Chopin

Literatura :  Vzor díla – antičtí básníci  Dbalo se na jazykovou čistotu  Vystupuje proti feudalismu a útlaku  Divadelní hry, komedie  J. Moliére: Zdravý nemocný, Lakomec  Johan Wolfgang Goethe: Faust (smysl života je úsilí o poznání a pravdu)  F. Schiller: Úklady a láska, Valdštejn,Panna orleánská  V Čechách : Kollár, Hollý, J.Pálkovič, A.Marek

Malířství a sochařství :  Důraz na občanské cnosti (skutečnost, síla, rozum)  Snaha o krásu, barevnost, jemnost  Málo příležitostí – spíše restaurátorské práce  Uhlazená kresba převažuje nad malbou V Čechách : F. Tkadlík, A. Machek, A. Mánes sochař F. Platzer – výzdoba Dobříše Světoví umělci : Francisco de Goja

Antonín Mánes Pohled na Pražský hrad

František Platzer – vstupní brána na Pražský hrad

Empír:  Vzniká za císaře Napoleona  Projevuje se hlavně v architektuře  Název tzv. císařský sloh dle francouzského „empire“=císařství  Cílem: rozumová úvaha, pravdivé zobrazování přesné představy o kráse a ošklivosti oslavuje ideály nastupující buržoazie Malá originalita – většina staveb něco napodobuje

Empírové památky v Čechách  Kačina  Kostelec nad Orlicí  palác u Hybernů  Fryštát

Kačina

Palác u Hybernů

zámek Fryštát

Kostelec nad Orlicí

Otázky pro opakování :  1) Z jakých názorů vycházel název a umělecké prostředky klasicismu?  2) Vyjmenuj hlavní znaky klasicismu?  3) Která literární díla té doby znáš?  4) Čím se projevoval klasicismus v architektuře?  5) Jak přispěl klasicismus k rozvoji hudby?  6) Čemu říkáme „císařský sloh“

Zdroje:                